0

چرا بعد از کاشت مو موهای من ریخته است؟

ثبت شده 2 سال پیش توسط دکتر مهدی حسینی ویرایش شده در 1400/4/20

سه هفته پیش کاشت مو انجام دادم و الان موهای من ریخته دلیل چیست؟


1 جواب

0
2 سال پیش توسط: نیلوفر موسوی

ریزش مو بعد از کاشت مو یک فرایند طبیعی است که در بیشتر افرادی که عمل پیوند مو داشته‌اند، رخ می‌دهد. درواقع پس از انجام عمل کاشت مو، به دلایل نه چندان مشخصی در چند هفته نخست موهای کاشته شده شروع به ریزش می‌کند.

البته این ریزش از بخش ساقه مو اتفاق می‌افتد و ریشه مو در فولیکول‌ها سالم باقی می‌ماند. به همین دلیل پس از ۳ تا ۴ ماه رشد دوباره موها شروع می‌شود. تا ۶ ماه پس از کاشت مو، نیمی از موهای ریخته شده دوباره شروع به رشد می‌کنند و پس از یک سال تقریبا تمامی موهای پیوند زده شده، درخواهد آمد. به همین دلیل ریزش مو بعد از کاشت مو به هیچ وجه جای نگرانی ندارد.

در این میان رعایت مراقبت‌های بعد از کاشت مو و تقویت پوست و موی سر، به رشد سریع‌تر موها و جلوگیری از ریزش دائمی کمک خواهد کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا فرایند ریزش و رشد مو و همچنین روش‌های مراقبت از مو پس از عمل کاشت را با هم مرور کنیم.

برای اطلاعات بیشتر و دیدن نمونه کارهای بیشتر از کاشت مو های کلینیک دکتر نجف بیگی ، مقالات کاشت مو به روش FCI و کاشت مو به روش Super Fue را مطالعه کنید.

ریزش مو بعد از کاشت در افراد مختلف

کاشت مو در واقع یک نوع عمل جراحی پیوند است. در پیوند مو، فولیکول‌های مو به صورت گرفت‌هایی شامل ۲ یا ۳ تار مو، از پوست سر خارج می‌شوند. این گرفت‌ها در بخش بدون موی سر، درون پوست کاشته می‌شوند. به همین دلیل عوارضی مانند ریزش مو بعد از کاشت مو کاملا طبیعی است. درواقع ریختن مو نوعی واکنش طبیعی بدن به انجام عمل جراحی است.

ریزش مو بعد از کاشت در افراد مختلف، به میزان متفاوتی دیده می‌شود. برخی شرایط بدنی فرد پیش از عمل در کنار میزان موفقیت پیوند و مراقبت‌های بعد از کاشت مو، همگی در شکل و میزان ریزش مو و رشد دوباره آن‌ها موثر است.

به طور کلی پس از پیوند یا کاشت مو، نخست کمی رشد مو را شاهد خواهید بود اما پس ازمدتی بخش زیادی از تارهای مو از قسمت ساقه خود دچار ریزش می‌شوند. درواقع پیاز و ریشه مو در زیر پوست و درون فولیکول مو دست نخورده باقی می‌ماند. به این ترتیب پس از مدتی هر فولیکول مو شروع به ساخت تار موهای جدیدی می‌کند. در بخش ریشه مو تقسیمات سلولی انجام می‌شود و موی شما دوباره شروع به رشد می‌کند.

این فرایند رشد و سپس ریزش مو پس از کاشت مو و در نهایت رشد دوباره مو در یک چرخه مشخص انجام می‌شود که کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در این میان شما می‌توانید با رعایت برخی نکات و مراقبت‌ها، به رشد دوباره موهای خود کمک کنید و کیفیت و موفقیت عمل کاشت مو را افزایش دهید.
در این میان یک نکته مهم وجود دارد و آن ریزش موها پیش از انجام عمل کاشت مو است. نخست باید دلیل ریزش موهای هر فرد مشخص شود و در صورت امکان این ریزش درمان شود. اگر این ریزش طبیعی یا همراه با دلایل ژنتیکی باشد، باید صبر کرد تا ریزش مو متوقف یا کند شود. در غیر این صورت موهای کاشته شده نیز دچار ریزش همیشگی خواهد شد.

نمودار رشد دوباره مو بعد کاشت

فرایند رویش و ریزش مو بعد از کاشت مو

یک روز پس از عمل کاشت مو که پانسمان سر شما باز می‌شود، موهای کاشته شده شروع به رشد می‌کنند. تا حدود ۳ هفته بعد، این رشد ادامه خواهد داشت و به ۱ تا ۲ میلیمتر خواهد رسید. با این حال از هفته اول پس از عمل، ریزش موهای کاشته شده شروع می‌شود. از آنجایی که این ریزش بیشتر شامل ساقه مو می‌شود، جای هیچ نگرانی ندارد.

درواقع ریشه مو در فولیکول‌های کاشته شده در زیر پوست باقی می‌ماند. فولیکول‌های مو که ریشه و پیاز مو را در خود جای داده‌اند، درون بافت پوست سر محکم می‌شوند و به مرور در جای خود پیوند می‌خورند. به همین دلیل به ندرت ریزش مو پس از کاشت مو از ریشه مو اتفاق می‌افتد.

پس از ریزش ساقه مو، کمی زمان نیاز دارد تا دوباره فرایند شکل‌گیری و رشد مو از فولیکول‌ها آغاز شود و موهای شما از پوست سر بیرون بیاید. بخش‌های پایینی مو از شکل فولیکول‌ها پیروی می‌کنند و سطح مقطع هر تار مو مانند فولیکولی خواهد بود که درون آن شکل گرفته و رشد کرده است.

به همین دلیل برخی افراد با دیدن بخش پایینی مو که به شکل یک کیسه یا قطره اشک است، فکر می‌کنند که تار مو همراه با فولیکول مو از پوست سر خارج شده. در حالی که ۴ تا ۵ روز پس از عمل، فولیکول مو درون پست سر توسط بافت پوست و رگ‌های آن احاطه می‌شود و در جای خود محکم خواهد شد. پس نگران از دست دادن فولیکول‌ها موی خود نباشید.

در ماه نخست پس از پیوند مو، یک شوک ریزش مو را شاهد خواهید بود که ممکن است بین ۶۰ تا ۹۰ درصد از موهای خود را از دست بدهید. البته ریشه مو در جای خود باقی می‌ماند و تنها ساقه مو می‌ریزد. دلیل اصلی این موضوع این است که موهای پیوند خورده هنگام جابه جایی گرفت‌های مو دچار آسیب ضمنی خواهند شد.

فرایند کاشت مو

فرایند ریزش مو پس از کاشت مو و رویش دوباره آن، به این شکل خواهد بود که:

یک هفته پس از کاشت مو: رشد موقت موهای پیوند شده تا حدود ۱ تا ۲ میلیمتر.

۱ تا ۴ هفته بعد از کاشت مو: رشد موها متوقف می‌شود و ساقه‌های مو شروع به ریزش می‌کنند. این ریزش ارتباطی با روش های مختلف کاشت مثل کاشت مو به روش میکروگرافت یا کاشت مو به روش BHT ندارد و در هر صورت رخ خواهد داد. در این میان حتی سن فرد، تعداد گرافت‌های برداشت شده و سرعت کاشت، دخالتی در این ریزش ندارد.

۲۰ تا ۴۰ روز پس از کاشت مو: به‌طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد از موهای کاشته شده از ساقه می‌ریزد. البته در برخی افراد با توجه به شرایط بدنی ممکن است ۴۰ تا ۶۰ درصد از موهای کاشته شده بدون ریزش باقی بمانند و همچنان به رشد خود ادامه دهند. با این وجود در بیش از ۹۵ درصد از افراد، این ریزش وجود خواهد داشت.
تا ۳ ماه پس از کاشت: ریشه مو به حالت خواب و ریکاوری می‌رود.
ماه چهارم پس از کاشت مو: رشد طبیعی موها شروع می‌شود.

۶ ماه پس از کاشت: حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از موهای کاشته شده، رشد دوباره خود را انجام خواهند داد. همین درصد از رویش موهای پیوند خورده، می‌تواند تغییرات بسیار مثبتی را در ظاهر فرد ایجاد کند. در واقع ۶ ماه پس از کاشت مو، شما اولین تغییرات مثبت را در سر خود خواهید دید. در این دوره اگر پوست سر خود را لمس کنید، موهای زبر تازه و کوتاهی را حس خواهید کرد که تازه روییده‌اند.

پس از ۸ تا ۹ ماه: موهای کاشته شده، فرایند رشد طبیعی خود را پشت سر می‌گذارد. موهای جدید معمولا ضخامت بیشتری نسبت به موهای دیگر شما دارند. به همین دلیل پوشش بهتری در نواحی کم پشت ایجاد خواهند کرد. در این میان بخش دهنده مو که فولیکول‌ها از آنجا برداشت شده است، بهبود پیدا می‌کند. پس از این دوره موهای سر شما یک دست خواهد شد و می‌توانید به آرایشگاه بروید و آن‌ها را اصلاح کنید.

سال اول پس از کاشت مو: به دلیل وجود زخم در ناحیه کاشت شده، ممکن است موهای شما کمی با فر و پیچ همراه باشد. این موضوع به دلیل تغییر شکل سطح مقطع خروج مو از پوست سر رخ می‌دهد. با بهبود پوست سر این مشکل رفع خواهد شد و موها فرم صاف و خوش حالت‌تری پیدا خواهند کرد.

شوک ریزش مو بعد کاشت

عوارض کاشت مو

پیوند مو نیز مانند دیگر عمل‌های جراحی با عوارضی همراه است که در یک دوره مشخص بروز می‌یابد و قابل کنترل است. به همین دلیل نباید نگران شد و تنها با رعایت توصیه‌های پزشک، می‌توان این عوارض را به حداقل رساند. در این میان می‌توان به برخی عوارض شایع کاشت مو اشاره کرد:
• جوش، سرخی و تورم پوست سر
• خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر
• ایجاد دلمه و برآمدگی در بخش‌های کاشت شده
• ورم و یا کبودی چشم‌ها
این موارد پس از یک دوره یک تا دوهفته‌ای به مرور رفع خواهد شد و جای نگرانی ندارد. در این میان تنها مصرف داروها و رعایت توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید. اگر این عوارض ادامه‌دار شد، حتما با مشاوران ما در کلینیک دکتر آرش نجف‌بیگی تماس بگیرید.

روش کاهش ریزش مو بعد از کاشت مو

توجه به یک سری عوامل طبیعی و فردی و رعایت مراقبت‌های پس از عمل، کاهش ریزش مو پس از کاشت و همچنین رشد زودتر موها را در پی خواهد داشت.

سن مناسب

باید توجه کرد که سن مناسب برای کاشت مو در آقایان، پس از ۳۰ سالگی است. پیش از این سن، سطح هورمون‌ها در بدن افراد متغیر است و این امر موجب کاهش موفقیت عمل کاشت مو خواهد شد. آقایان پس از ۳۰ سالگی به ندرت دچار تغییرات ناگهانی و شدید هورمونی می‌شوند و به همین دلیل، ریزش مو در آنها کاهش پیدا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین سن برای کاشت مو را از دست ندهید.

بهترین سن برای کاشت مو

استفاده از ویتامین‌ها و تقویت‌کننده‌ها

با مشورت و تجویز پزشک، از ۲ ماه پیش از عمل کاشت مو تا ۶ ماه پس از آن، مصرف دوز مناسبی از ویتامین‌های D، E، B5، B12 و بیوتین را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین مکمل‌های غذایی نیز وجود دارند که به تقویت و استحکام ریشه مو، کلاژن‌سازی پوست سر و کاهش ریزش مو کمک خواهند کرد. با متخصص تغذیه و پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. همچنین استفاده از تقویت کننده‌های مو در دوره‌های ۳ ماهه و هر یک سال یک بار، به تقویت موهای شما کمک خواهد کرد.
نکته مهم: برای دستیابی به نتیجه بهتر از عمل کاشت مو، می‌توانید داروهایی را که به روند رشد موها کمک می‌کنند با تجویز پزشک خود مصرف کنید. همچنین این کار به تقویت موهای کاشت شده و دیگر موهای سر شما کمک می‌کند تا ضخیم‌تر و پرپشت‌تر شوند. به طور معمول از هر گرافت مو، بیش از یک تار مو رشد خواهد کرد. اگر موهای خود را تقویت کنید ممکن است دو یا سه تار مو از یک نقطه کاشت شده رشد کندو این موضوع به پرپشت شدن بخش‌های کاشت شده و حتی بخش‌های دهنده مو، خواهد انجامید.

تغذیه مناسب و برنامه غذایی سالم

باید دقت کنید که کالری دریافتی روزانه در کنار خودداری از مصرف روغن و کلسترول زیاد، در کاهش ریزش مو موثر است. کلسترل بالا یکی از عوامل ریزش مو است. به همین دلیل از مصرف زیاد چربی‌های اشباع، سس، خامه، روغن و غذاهای سرخ شده پرهیز کنید.

مراقبت از موها هنگام شست و شو

هنگام شستن موهای خود از آب ولرم استفاده کنید. آب گرم یا داغ موجب باز شدن منافذ پوست و ریزش موها خواهد شد. از مصرف شامپوهایی که پوست سر شما را خشک و ریزش موی شما را بیشتر می‌کند، خودداری کنید. آقایان بهتر است از شامپوهای حاوی کافئین و خانم‌ها از شامپوهای حاوی عصاره طبیعی نعنا استفاده کنند. این کار موجب افزایش عمر ریشه موها، کاهش استرس پوستی و بهبود جریان خون در زیر پوست و اطراف ریشه موها خواهد شد. همچنین از ژل، حالت‌دهنده‌ها و سشوار استفاده نکنید. پس از حمام سعی کنید موهای خود را به شکل طبیعی خشک نمایید.

همچنین موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که باید رعایت شوند تا نتیجه عمل کاشت موی شما به خوبی پیش برود. این مراقبت‌های پس از عمل کاشت مو بسته به شرایط بدنی و موهای شما، توسط پزشک به شما گفته خواهد شد. با این حال خودتان نیز سعی کنید در جلسه مشاوره عمل کاشت موی خود، این نکات را مرور کنید تا با کمترین میزان ریزش مو مواجه شوید.

قبل و بعد کاشت مو و احتمال ریزش مو بعد کاشت

برخی از مهمترین مراقبت‌های پس از عمل کاشت مو

  • شیوه خوابیدن مناسب و عدم فشار غیر متعارف بر ناحیه کاشت مو
  • تغذیه مناسب و کمک به تقویت ریشه و فولیکول موها
  •  پرهیز از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی، به ویژه یک تا دوماه پیش از عمل و ۲ ماه پس از عمل کاشت مو
  • خودداری از ورزش و فعالیت‌های پرتحرک و سنگین، به ویژه تا یک سال نخست پس از عمل کاشت مو
  • خودداری از مصرف مکمل‌های غذایی و داروهای تقویتی غیر استاندارد
  •  کاهش تنش‌های عصبی و استرس در کنار رعایت یک سبک زندگی سالم

با رعایت این موارد، پس از ۱۰ تا ۱۲ ماه، به یک حجم مناسب از موهای پرپشت و خوش‌فرم خواهید رسید.

چرا باید در مورد ریزش مو بعد از کاشت مو بدانید؟

همان‌طور که می‌دانید، یکی از اصلی‌ترین علل تضعیف مو و ریزش موها، استرس است. بدیهی است که کاشت مو با هدف افزایش تراکم مو در نواحی کم مو انجام می‌شود و موفقیت آن به معنای رویش مو در این نواحی است. حال تصور کنید که بعد از کاشت مو شاهد ازبین رفتن موها باشید! بدیهی است که بدون داشتن اطلاعات از پروسه کاشت و اطلاع از طبیعی بودن این پروسه دچار استرس خواهید شد و تضعیف موهای کاشت شده یا حتی موهای طبیعی در این حالت اتفاق می‌افتد.

آیا ریزش مو بعد از کاشت نشان دهنده کیفیت پایین کاشت است؟

عده زیادی تصور می‌کنند که ریزش مو بعد از کاشت مو، نشان دهنده کیفیت پایین کاشت مو یا ضعیف بودن موها است. اما بهتر است بدانید که ریزش مو بعد از کاشت مو کاملا طبیعی است. در پروسه کاشت مو معمولا ریزش اولین باید اتفاق افتد تا ریشه مو تقویت شده و تار موهای ضخیم و ماندگاری را ایجاد کند. پس حتما بعد از چنین رویدادی با مشورت پزشک به تقویت موها با روش‌های رایجی مثل PRP و مزوتراپی بپردازید.

میزان ریزش مو بعد از کاشت مو چقدر است؟

در یک پروسه طبیعی بعد از کاشت مو، حدود ۸۰ الی ۱۰۰% موهای کاشته شده دچار ریزش می‌شود. معمولا این ریزش در یک الی سه ماه اول بعد از کاشت اتفاق می‌افتد. پس هیچ نگرانی از بابت این ریزش نداشته باشید و بدانید که این مرحله از ریزش مو یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروسه کاشت مو محسوب می‌شود و کیفیت موهایی که بعد از این پروسه می‌روید بسیار مطلوب‌تر از تار موهای اولیه خواهد بود.

آیا موهای غیر کاشته شده نیز دچار ریزش می‌شود؟

یکی از اتفاقاتی که بعد از کاشت مو خواهد افتاد، ریزش موهای ریز و مینیاتوری مابین موهای کاشته شده است. گاهی افراد به‌دلیل مشاهده ریزش موهای اصلی خودشان که کاشته نشده است، دچار استرس زیادی می‌شوند. اما بهتر است بدانید که این پروسه کاملا طبیعی است. در مراحل جراحی کاشت مو، معمولا آسیب ناشی از فشار و جراحات پوست سر جهت کاشت موهای جدید در نواحی جدید، موجب آسیب به فولیکول موهای هم‌جوار می‌شود. همین موضوع موجب ریزش این موهای ضعیف بعد از انجام کاشت مو خواهد شد. این موها معمولا بعد از دو هفته از زمان کاشت دچار ریزش می‌شوند و گاهی این پروسه تا چندین ماه ادامه پیدا می‌کند. اما خوشبختانه جای هیچ نگرانی وجود ندارد و بعد از طی شدن دوره ریزش موهای کاشته شده، شاهد رویش موهای اصلی و موهای کاشته شده خواهید بود.

تاثیر عملکرد پزشک بر ریزش موهای غیرکاشته شده

بعد از کاشت مو، آسیب وارد شده به تار موهای جانبی در ناحیه سر موجب افزایش ریسک ریزش موهای طبیعی در فرد می‌شود. در این میان هرچه تخصص پزشک در کاشت مو بیشتر باشد و ظرافت کاشت را به خوبی رعایت کرده باشد، میزان ریزش موهای طبیعی در مجاورت موهای کاشته شده کم‌تر خواهد بود. همین موضوع نشان دهنده ضرورت تحقیق و انتخاب پزشک متخصص و باتجربه در زمینه کاشت مو را نشان می‌دهد.

پروسه ضخیم شدن موها بعد از ریزش چگونه است؟

معمولا بعد از ریزش اولیه، موهایی رشد می‌کند که بسیار نازک هستند. معمولا افراد با دیدن این مدل موها، از کاشت مو پشیمان می‌شوند. اما بهتر است بدانید که پروسه ضخیم شدن مو زمان‌بر است. حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه زمان نیاز است تا موها تقویت شده و به مرور ضخیم شوند. بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از زمان کاشت، می‌توانید شکل و فرم نهایی موها را مشاهده کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

loader

لطفا شکیبا باشید ...