0

درآمدزایی از اپلیکیشن های موبایل

اپلیکیشن های موبایل درآمد اپلیکیشن های موبایل ساخت اپلیکیشن های موبایل اپلیکیشن فروش از اپلیکیشن های موبایل کسب و کار
ثبت شده 2 سال پیش توسط ویدا باقری ویرایش شده در 1400/4/10

چرا اپلیکیشن های موبایل تبدیل به کانال اصلی درآمدزایی موبایلی شده اند؟

درآمدزایی از  اپلیکیشن های موبایل

1 جواب

0
2 سال پیش توسط: ویدا باقری

بازار اپلیکیشن‌های موبایلی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و امروزه درآمدزایی از اپلیکیشن‌های موبایل یکی از راه‌های کسب درآمد برای دولوپرها و ناشران محسوب می‌شود. در اصطلاحات تبلیغات و خریدهای برنامه‌ریزی شده (Programmatic Buy)، صاحبان وب‌سایت یا اپلیکیشن که فضاهای تبلیغاتی دارند، ناشر نامیده می‌شوند؛ زیرا تبلیغات برندها را در فضاهای نمایش (inventory) خود منتشر می‌کنند. تخمین زده شده که تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد دولوپرهای اپلیکیشن به ۱۴ میلیون نفر خواهد رسید (evansdata). اکثر آن‌ها با هدف درآمدزایی، اپلیکیشن‌های زیادی را طراحی و توسعه داده‌اند؛ به‌طوری‌که امروزه بیش از ۵.۵ میلیون اپلیکیشن موبایل iOS و اندروید وجود دارد. اما چگونه می‌توان در این بازار پر رقابت از این اپلیکیشن‌ها درآمدزایی کرد؟ آیا راه مطمئنی برای این مسئله وجود دارد؟

ما در این مقاله قصد داریم تا با معرفی راه‌های درآمد‌زایی از اپلیکیشن‌های موبایل به دولوپرها کمک کنیم تا درآمد بیشتری کسب کنند.

چرا درآمدزایی از اپلیکیشن‌های موبایل بازاری پر درآمد است؟

در سال ۲۰۱۲ مردم به طور میانگین حدود ۱ ساعت و نیم از روز خود را صرف استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل می‌کردند که این آمار در حال حاضر به ۳ ساعت و نیم در روز رسیده است. کاربران با رضایت کامل این مقدار از روز خود را صرف اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌شان می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ مقدار زمانی که کاربران از مرورگرهای موبایل استفاده ‌می‌کردند، ۳۸ دقیقه بود و در سال ۲۰۱۸ این عدد به ۵۱ دقیقه در روز رسید (emarketer). این آمار نشان می‌دهد که مردم بیش از قبل از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند و وضعیت بازار به نفع توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل است.

میانگین زمان سپری شده در بخش های مختلف موبایل

در سال ۲۰۱۶ مجموع درآمد از اپلیکیشن‌های موبایل ۸۸ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود که این مقدار در سال ۲۰۲۰، به ۱۸۸ میلیارد دلار افزایش یابد. این افزایش بیش از ۲۰۰ درصد چشم انداز خوبی برای توسعه‌دهندگان است تا درآمد خود را در سال‌های پیش رو افزایش دهند (Statista).

درآمد از اپلیکیشن های موبایل

روش‌های رایج درآمدزایی از اپلیکیشن‌های موبایل

  • تبلیغات درون اپلیکیشن (In-App Advertising)
  • خرید داخل اپلیکیشن (In-App Purchase)
  • اپلیکیشن‌های پولی (Paid Apps)
  • گرفتن لید (Lead Generation) و بازاریابی مشارکتی یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

۱. تبلیغات درون اپلیکیشن (In-App Advertising)

تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایل یکی از راحت‌ترین و اثربخش‌ترین راه‌های کسب درآمد از اپلیکیشن برای ناشران است. توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی ناشر تبلیغات موبایلی تبلیغ‌دهندگان باشند. بدین صورت که تبلیغ آن‌ها را در اپلیکیشن‌های خود اجرا کنند و بابت هر نمایش، کلیک یا نصب، از تبلیغ‌دهندگان که همان صاحبان برندها هستند، درآمد کسب کنند.

در روش‌های نوین، برای کمتر شدن دردسر هر دو طرف – ناشر و برند – پلتفرم‌هایی ایجاد شده‌اند تا در کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه فضای نمایش اپلیکیش‌ ناشر را برای برندها به مزایده بگذارد و آن را به بالاترین قیمت بفروشد. به همین منظور، ناشران می‌توانند به پلتفرم‌ مدیریت عرضه فضای نمایش (SSP) و برندها به پلتفرم مدیریت تقاضای فضای نمایش (DSP) متصل می‌شوند. در برخی موارد، ناشران می‌توانند با تبلیغ اپلیکیشنی دیگر به ازای هر کلیک یا نمایش از طرف مقابل پول بگیرند. این مدل‌های CPC (Cost per Click) ، CPM (Cost per Mile)، CPI (Cost per Install) به ترتیب هزینه بر اساس کلیک، هزینه بر اساس نمایش و هزینه بر اساس نصب هستند که در مقاله مدل‌های قیمتی مفصل درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

تبلیغ در اپلیکیشن‌های موبایلی برای تبلیغ‌دهندگان نمایش و کلیک بالاتری می‌گیرد و به‌همین‌دلیل، برندها راغب‌ترند تا تبلیغات خود را در اپلیکیشن‌های موبایل نمایش دهند. در واقع، آن‌ها حاضرند پول بیشتری برای نمایش تبلیغشان پرداخت کنند اما  مطمئن باشند که مخاطبانشان پیام آن‌ها را دیده‌اند.

رایج‌ترین و البته پردرآمدترین نوع تبلیغات موبایلی، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات بنری از جمله HTML5 هستند که در مقاله انواع تبلیغات موبایلی در اپلیکیشن به طور مفصل در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم. اما به طور خلاصه انواع تبلیغات موبایلی در زیر آمده است:

انواع تبلیغات موبایلی

شما می‌توانید با عضویت رایگان در پلتفرم SSP دیما، به راحتی اپلیکیشن یا وب‌سایت خود را ثبت‌نام کنید و بلافاصله درآمد کسب کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این پلتفرم اینجا کلیک کنید.

۲. خرید داخل اپلیکیشن (In-App Purchase)

در این روش، کاربر اپلیکیشن را به صورت رایگان دانلود می‌کند اما برای استفاده از قابلیت‌های خاص یا رفتن به مراحل بعدی یک بازی باید نسخه پولی آن را بخرد یا دربسیاری از اپلیکیشن‌های بازی، برای بیشتر کردن سکه، پول یا انرژی می‌توان پول پرداخت کرد.

۳. اپلیکیشن‌های پولی (Paid Apps)

بسیاری از اپ‌های موبایل برای دانلود از کاربران پول می‌گیرند, درواقع، این اپ‌ها پولی هستند و تنها با پرداخت هزینه می‌توان از آن استفاده کرد.

۴. گرفتن لید (Lead Generation) و بازاریابی مشارکتی یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

در اصطلاحات بازاریابی و تبلیغات، لید (lead) اطلاعات یک کاربر است که می‌تواند مشتری بالقوه یک شرکت یا برند باشد. در این روش ناشر برای فروش محصول آن برند تبلیغ نمی‌کند، بلکه اطلاعات تماس افرادی را جمع می‌کند که می‌توانند به محصول یا سرویس یک برند علاقه‌مند باشند و آن شرکت یا برند بتواند محصول خود را به او بفروشد. این کاربر می‌تواند در نهایت از سرویس یا خدمات برند استفاده یا محصول وی را خریداری کند.

پیرو گرفتن لید، افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش به‌طور کلی یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال است که افراد با کمک به فروش یک محصول یا تبلیغ خدمات یک شرکت، برای آن‌ها مشتری یا لید (lead) می‌گیرند. در نتیجه می‌توان گفت که به ازای هر کاربری که از طریق لینکی که از قبل تعیین شده وارد سایت فروشنده شود و خرید یا فعالیت مشخصی را انجام دهد، آن فرد تبلیغ‌کننده کمیسیون دریافت می‌کند. ناشران اپلیکیشن‌های موبایلی نیز می‌توانند لینک وب‌سایت یک شرکت یا اپلیکیشن دیگر را در اپ خود بگذارد و به ازای هر کاربری که با کلیک روی آن لینک به اپلیکیشن یا وب‌سایت آن شرکت برود و فعالیتی را انجام دهد یا خرید کند، ناشر پول دریافت می‌کند. در برخی موارد نیز، می‌توان این روش را برای اپلیکیشن‌هایی به کار برد که مکمل اپلیکیشن خود ناشر باشد.

loader

لطفا شکیبا باشید ...