چگونه در بازی dota 2 حرفه ای شوم؟
در این مطلب یک راهنمای کامل برای بازی Dota 2 از مبتدی تا حرفهای را همراه با آموزش بازی دوتا 2 و بخش های مختلف آن را تهیه کرده ایم. مطمئنا اگر گیمر تازه کار در بازی دوتا 2 هستید این آموزش بسیار برای شما آموزنده خواهد بود.
در عین حال اگر با این بازی و ترفندهای آن آشنایی های لازم را دارید باز هم ممکن است نکاتی در این مقاله بیان شود که بسیار کاربردی باشد بنابراین با ما همراه باشید.
با ظهور بازیهای رایانهای، طراحهای بازیهای ویدئویی زیادی در تلاشاند تا سبکهای پرطرفداری را با طرحهای جاهطلبانه به وجود آورند و Dota 2 نیز از این قائده مستثنا نیست.
درحالی که خیلی از بازیکنان مشتاقانه باور دارند که بازی دوتا 2 تنها یک کپی از بازی League of Legends است؛ در حقیقت این ماجرا ریشه در یک سوتعبیر بزرگ میان جامعه گیمرهای سبک MOBA دارد.
MOBA مخفف عبارت Multiplayer Online Battle Arena است.
MOBA زیرسبکی از سبک استراتژی است که در آن دو تیم از بازیکنان با هدایت یک کاراکتر و با کمک نیروهای تحت کنترل هوش مصنوعی که با یک الگو خاص مدام اسپاون میشوند و کریپ نام دارند (creep) ، باید ساختمان اصلی حریف را نابود کنند.
با وجود آنکه برای اولین بار استودیو توسعهدهنده Riot Games با انتشار بازی League of Legends توانست آن را به شکل یک سبک معرفی کند، اما به طور فنی تاریخچه این نوع گیم پلی به یک مد از بازی Warcraft III: Frozen Throne که شرکت Blizzard منتشر کرد برمیگردد و استودیو Riot Games تنها این سبک را در قالب یک پلتفرم و موتور جدید ارائه کرد.
از آنجایی که بازی league of Legends به عنوان اولین بازی در این سبک محبوبیت زیادی کسب کرد، شرکت Valve نیز تصمیم گرفت با کمک Icefrog به این عرصه وارد شود تا به موفقیت رقیب خود در این سبک دست یابد.
در آخر شیوه و رویه این دو توسعهدهنده در امر بازاریابی بود که دلیل اصلی تفاوت میان این دو بازی را رقم زد.
Riot Games شیوه مستقیم اجرایی را در مسابقات جهانی (LCS) خود پیش گرفت در حالی که Valve با شیوه اجرایی غیرمستقیم و مبنا بازیکن-محور در مسابقات خود، که بعدها پس از جایزه 1 میلیون دلاری آن The International (مسابقات بینالمللی) نام گرفت که در نوع خود بیسابقه بود.
آخرین مسابقات The International که در سال 2019 برگزار شد با سقف جوایز در حدود 34 میلیون دلار رکورد بیشترین مقدار جوایز در تاریخ بازیهای ویدیویی را شکست و تیم اول مسابقات با بیش از 15میلیون دلار برنده این مسابقات شدند.
یادگیری اصول پایه بازی کار چندان دشواری نیست. نابود کردن ساختمان اصلی دشمن که به اصطلاح اِینشِنت (Ancient) نام دارد قبل از آنکه تیم دشمن اِینشِنت شما را نابود کند.
دو تیم پنج نفره از بازیکنان در مقابل یکدیگر قرار گرفته و در ابتدا بازی میتوانند از بین بیش از 100 هیرو هرکدام را انتخاب کنند. هیروها به 3 دسته کلی تقسیم میشوند که هر کدام گیم پلی و مکانیک خاصی در طول بازی دارند.
1.هیروهای نیرومند و با دوام (strength) : هیروهای strength معمولا HP بیشتری داشته و تانک هستند؛ آنها همیشه جلوتر از سایر هیروها حرکت کرده و در نبردها تخریب یا دمیج بیشتری را متحمل میشوند.
2.هیروهای تند و تیز (agility) : به علت سرعت حمله بالا، پتانسیل بالایی برای وارد کردن دمیج به هیروهای حریف دارند. این هیروها باید آیتم هایی را که به آنها دمیج و سرعت بیشتری میدهد را خریداری کنند. HP این هیروها پایین است.
3.هیروهای جادو محور (intelligent) : این هیروها انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها با استفاده از جادوهای تهاجمی خود ضربه و دمیج زیادی به دشمن وارد میکند و بعضی هم با جادوهای دفاعی و از کار انداختن قابلیتهای تیم حریف به تیم خود کمک میکنند.
هر هیرو دارای 4 قابلیت یا جادو است که قابل ارتقا هستند. قویترین قابلیت هر هیرو آلتیمِیت (Ultimate) نام دارد. این قابلیت در هر هیرو خاص بوده و یادگیری آنکه چطور به بهترین نحو باید از آن استفاده کرد کار دشواری است.
همانطور که مشاهده می کنید در قسمت پایین سمت چپ، نقشه بازی قرار دارد.
3 راه (Lane) مختلف وجود دارد که برجهای دفاعی از آنها محافظت میکنند و کریپهای تحت کنترل هوش مصنوعی از دو سمت این 3 لین به سمت مخالف یکدیگر حمله میکنند و بازیکنان باید با کمک این کریپها اینشنت حریف را نابود سازند.
کشتن کریپها به هیرو شما طلا و تجربه میدهد. از طلا برای خرید آیتمهای متنوع بازی استفاده میشود و تجربه به لولآپ کردن هیرو شما و قابلیتهایش کمک میکند. نقشه بازی همانجایی است که روند بازی جلو رفته و بازیکنان استراتژی خود را انتخاب و اجرا میکنند.
یکی از بزرگترین مشکلات این بازی آن است که نسبت به بازیکنان جدید بیرحم است.
یادگیری مکانیکهای بازی کاری بسیار دشوار است و حتی شاید غیرممکن به نظر برسد. اگر بازیکنی بخواهد رده یا رنک (Rank) خود را در بازی ارتقاع دهد مطالب تئوری زیادی برای حفظ کردن و یادگیری وجود دارد.
با این همه میتوان این ویژگی را جز جاذبههای این بازی به حساب آورد زیرا خوب بودن در آن نیازمند ذهنی توانمند است.
انسانها درگذشته و امروزه، همیشه خواستار استفاده کامل از تواناییهای ذهنی خود بودهاند.
بازی Dota 2 به قدری نیازمند توانایی محاسبات مختلف، زمانبندیها، پیشبینی، حل مسئله، کارتیمی، تئوریسازی و درک بالا است که بی دلیل نیست بسیاری از بازیکنان حرفهای آن را نابغه مینامند.
تصمیمگیری در کسری از ثانیه، زمانی که پای میلیونها دلار وسط باشد و میلیونها نفر درحال تماشای مسابقه باشند بسیار سخت بوده و بازیکنان فشار زیادی را تحمل میکنند؛ اما با این وجود تصمیم درست را گرفته و در نهایت پیروز میشوند!
یکی از دلایل محبوبیت این بازی نیز مسابقات زیبای The International و رویای تیم هایی است که هرسال به امید پیروزی وارد میدان شده و امید به دستیابی رویای دیرینه خود دارند.
شور هنگام پیروزی و احساس سخت و دردناک شکست بازیکنان و تیمهای بزرگ چیزی است که بسیاری از طرفداران بازی دوتا 2 با آن آشنایی کامل دارند.
هدف این راهنما آشنایی شما با مکانیکهای مهم بازی که دانستن آنها برای هر بازیکن مبتدی واجب است، میباشد.
یادگیری این مکانیکها باعث برتری شما نسبت به سایر بازیکنان مبتدی این بازی خواهد شد و شما را برای بازیهای رقابتی آماده خواهد کرد.
یادگیری آنها تنها نیازمند ذهنی باز و دیدگاهی مثبت از سوی شما بازیکنان عزیز است.
هیروها واحدهایی هستند که توسط بازیکنان هدایت میشوند (هر بازیکن یک هیرو). در مجموع در هر بازی 10 هیرو وجود دارد. هیروها هرکدام دارای تفاوتهای عمدهای هستند و بهکارگیری هرکدام بسته به انتخاب هر شخص است.
این تصویری است از چگونگی نمایش اطلاعات هر هیرو در هرلحظه بازی.
بخش اطلاعات هیروها در بازی دوتا 2
گزینه 1- در سمت چپ نمایی از هیرو مورد نظر، به همراه لول یا سطح آن مشخص است که در این مورد لول هیرو 9 از 25 است.
با هر بار لولآپ یا افزایش سطح هیرو خود میتوانید توانایی های آن را ارتقا دهید. برای تواناییهای معمولی تا 4 لول افزایش و توانایی اصلی یا ultimate هیرو تا 3 لول قابل افزایش است.
نکته مهم درمورد ultimate آن است که تنها از لول های 6، 12 و 18 میتوانید لول آن را افزایش دهید.
تواناییها برای استفاده نیازمند به مانا یا MP هستند و بین زمان استفاده تا زمانی که مجددا قابل استفاده باشند وقفهای وجود دارد که به آن cooldown میگویند.
استفاده درست از تواناییها و بهره وری درست از مکانیک Cooldown در بازی بخش مهمی از بازی را شکل میدهد.
در سمت راست نمای هیرو شما اعداد مربوط به دمیج حمله هیرو، زره، سرعت حرکت و مقادیر 3صفت اصلی (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) نمایش داده میشود. بیشتر بازیکنان از 4 کلید اصلی QWER به عنوان میانبر تواناییهای هیرو استفاده میکنند.
گزینه 2- در سمت چپ تواناییها، درخت استعداد هیرو نمایان است.
این درخت پس از لول 10 و پس از آن هر 5 لول فعال شده و به شما فرصت انتخاب بین یکی از دو استعداد هیرو مورد نظر را میدهد که این موضوع در کنترل رول (Role) و سبک بازی شما در شرایط مختلف بسیار کمک میکند.
گزینه 3- در پایین رابط کاربری دو نوار سبز و آبی مشهود است. این دو خط میزان HP شما (سبز رنگ) و میزان MP شما (آبی رنگ) را نشان میدهد. در انتهای این دو خط نیز میزان احیا شدن هرکدام بر مبنا ثانیه قابل مشاهده است.
گزینه 4- در بالای رابط کاربری نوار وضعیت هیروی شما واقع شده که در آن بافهای (buff) مربوط به هیرو شما قابل رویت است.
بافهای مثبت با دایرهای سبز رنگ و بافهای منفی با دایرهای قرمز رنگ مشخصاند. به طور مثال در عکس بالا باف دمیج دوبرابر که یک باف مثبت است با دایرهای سبز رنگ احاطه شده است.
گزینه 5- در سمت راست رابط کاربری بخش آیتمهای در حال استفاده شماست که دارای 6 ظرفیت است.
کمی پایین تر بخش کولهپشتی واقع شده که دارای 3 ظرفیت تنها برای حمل آیتمهای دیگر شماست اما آیتمهایی که در این بخش گذاشته میشوند قابل استفاده نیستند.
استفاده از آیتمها یکی دیگر از بخشهای بسیار مهم این بازی است. بازیکنان باید بتوانند با توجه به نیازهای خود آیتمهای مختلفی را خریده و در شرایط درست استفاده کنند. تعیین کلیدهای میانبر مناسب و پرورش حافظه ماهیچهای قوی در سطحهای بالا بسیار با اهمیت است.
به حداکثر رساندن مکثها و فشردن کلید میانبر اشتباه در هنگام بازی، نیازمند تمرین منظم و صرف وقت است که در ادامه به این بحث بیشتر خواهیم پرداخت.
گزینه 6- همانطور که گفته شد، این مقادیر مرتبط با دمیج هیرو شما هنگام حمله، زره هیرو، سرعت حرکت و مقادیر 3 صفت اصلی است که در محاسبه موارد مختلف بسیار کاربردی است.
لطفا شکیبا باشید ...