سلام آیا بازی مورتال کمبت ۱۱ برای کنسول های نسل نهم منتشر می شود
بازی Mortal Kombat 11 جزو آن دسته از بازی هایی بود که هم در زمان انتشار محتوای کامل و کافی داشت و هم بسته های الحاقی که عرضه کرد شامل شخصیت های جذاب و ارزشمند بودند و ارزش خرید داشتند. در واقع باید بگویم بازی مبارزه ای باید ابتدا اندازه Mortal Kombat 11 شخصیت داشته باشد تا اگر بعدا هم خواستند شخصیت اضافه کنند و بفروشند، آن کسی که برایش مقدور نیست شخصیت های جدید را بخرد با خود فکر نکند کلاه سرش گذاشته شده و در بازی که برای آن ۶۰ دلار پول داده است محتوای کافی تحویل نگرفته است. کسانی هم هستند که صبر می کنند تا زمان انتشار نسخه ی آلتیمت فرا برسد و بازی اصلی را با کل دی ال سی ها به قیمت اولیه بازی اصلی بخرند و حالا برای کسانی که منتظر نسخه ی التیمیت Mortal Kombat 11 بوده اند، همان زمان خوشحالی است زیرا این خه به تازگی عرضه شده و یکی تر بهترین بازی های مبارزه ای تاریخ را کامل تر هم کرده است. نسخه ی Mortal Kombat 11 Ultimate در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ توسط کمپانی برادران وارنر منتشر گردید. ولی این بار کنسول های نسل نهم را پوشش می داد و برای پلتفرم های پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس سری اس و ایکس و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی و نینتندو سوییچ عرضه شد تا هر دو نسل هشت و نه را در بر بگیرد و همه ی طرفداران از این بازی مبارزه ای بی نظیر بهره مند شوند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی نسخه ی Mortal Kombat 11 Ultimate پرداخته و شما عزیزان را بیشتر با این بازی عالی آشنا کنیم.
اگر این بازی را تحربه نکرده اید اکنون بهترین زمان برای خرید آن با نسخه آلتیمیت در نسل هشتم یا نهم است چرا که شخصا اعتقاد دارم این بازی برترین عنوان مبارزه ای نسل هشتم است و میتواند کسانی را که حتی اهل بازی فایتینگ نیستند به این سبک علاقمند کند و عنوانی نیست که از دست بدهید، اما اگر قبلا نسخه نسل هشتمی بازی را خریده اید به نظرم نیازی نیست که بخواهید دوباره در نسل نهم بازی را بخرید و بهترین تصمیم ارتقای نسخه ی خودتان به آلتیمیت با خرید این ارتقا است زیرا شخصیت های جدید که طی بسته های الحاقی به این بازی اضافه شده اند آن قدر معرکه و عالی هستند که بتوانند تجربه ای جدید را به شما هدیه دهند و به عنوان مثال افزودن شخصیت رمبو به لیست مبارزین این بازی تصمیم خیلی جذاب و جالبی بوده که ارزش دوباره رفتن به سراغ این بازی را بسیار بیشتر می کند.
اصولا در یک بازی مبارزه ای تقریبا همه چیز بر روی دوش گیم پلی و خود گیم پلی بر دوش شخصیت ها و تنوع آنها و بالانس آنها سوار است. خوشبختانه این ترکیب دقیقا در مورد مورتال کامبت ۱۱ آلتیمیت رعایت شده و داشتن ستون هایی محکم به نام شخصیت های قدرتمند و متنوع، سبب شده تا این ترکیب دچار لغزش و ریزش نشود. تازه بازی مورتال کامبت ۱۱ حتی در زمان انتشار نسخه اولیه اش هم تعداد کافی شخصیت و محتوا داشت ولی حالا دیگر در نسخه آلتیمیت تبدیل به عنوانی شده که میشود گفت یکی از بیشترین تعداد مبارزان در تاریخ این سبک را دارد. شخصیت هایی که هر کدامشان دنیایی از شخصیت پردازی و پیشینه و روابط گوناگون با یکدیگر و خلاصه کلی زخم و عشق و خیانت و دروغ و بازگشت از مرگ و انتقام و… را با خود یدک می کشند و اگر طرفدار این سری باشید شما نیز این کوله بار را با خود دارید از یکی از غنی ترین دنیاهای خلق شده در تاریخ بازی ها. شخصیت های جدید اضافه شده به بازی طی دی ال سی های مختلف هر کدام تا ریزترین جزییاتشان دقت و حساب و کتاب شده است و برای هرکدام دنیایی از مهارت ها و فنون و قابلیت های خاص که دقیقا به استایل شخصیتشان میخورد در نظر گرفته شده و سازندگان به ریزترین جزییات این شخصیت ها هم توجه و دقت کرده اند و هرکدامشان حتی اگر برای اولین بار هم پای به دنیای این سری گذاشته اند به خوبی در فضای دنیای مورتال کامبت پیاده شده و جای گرفته اند.
اگر کسی بپرسد یک بازی “فایتینگ شاهکار” باید چه ویژگی هایی داشته باشد، Mortal Kombat 11 Ultimate بهترین مثال و کامل ترین پاسخ برای این سوال است. چرا؟ بخش داستانی کامل، پیشینه عالی شخصیت ها، مدهای مختلف آفلاین و آنلاین، کیفیت گرافیکی نسل هشتمی، صداگذاری عالی، مبارزات عمیق و بسیار متنوع، تعداد شگفت انگیزی شخصیت معرکه، گرافیک فنی با ثبات، طراحی هنری فوق العاده و دنیای از شخصی سازی و فینیشینگ دست به دست هم داده اند تا شاهد یک شاهکار فایتینگ باشیم.
همچنین این شخصیت های جدید هرگز بالانس بینظیر گیم پلی و شخصیت ها که در نسخه اصلی بازی شاهد بودیم به هم نمی زنند و به خوبی از هر نظر در گیم پلی بالانس شده اند. در واقع باید بگویم تک تک شخصیت های حاضر در بازی چه آنهایی که در نسخه اصلی حاضر بودند و چه شخصیت هایی که بعدا با دی ال سی ها اضافه شده اند، دنیایی از فنون و مهارت های خاص و ویژه جدید و قدیمی هستند و هر کدام به بهترین شکل و با جزییات کامل از نظر مهارت های نبرد خلق شده اند به هیچ شخصیتی کم توجهی نشده است و به این ترتیب یک بالانس عالی در قدرت همه شخصیت ها وجود دارد و واقعا هر کسی با هر شخصیتی که دوست دارد می تواند تمرین کرده و با خبره شدن در فنون و مهارت های آن شخصیت در برابر هر مبارز دیگری بایستد که این بالانس و تعادل یکی از مواردی است که واقعا برای یک عنوان مبارزه ای مثل الماسی ارزشمند است و خیلی وقت ها حتی در بازی های بزرگ با تعداد شخصیت های کمتر از این بازی، شاهد هستیم که برخی جاها بالانس شخصیت ها از بین می رود. در حقیقت “تعیین کننده پیروز نبردها فقط و فقط و فقط شخص شما و مهارتتان است و نه شخصیتی که انتخاب کرده اید و قدرت هایش” فایتینگ بازها خوب می دانند که این حرف چه معنا و چه ارزشی دارد و چقدر برای یک بازی مبارزه ای لازم و حیاتی است. در Mortal Kombat 11 مثل هر بازی مبارزه ای شاهکار دیگری، یاد گرفتن و آغاز کردن نبردها با هر شخصیتی در ابتدا آسان و در دسترس است ولی حرفه ای شدن و خبره شدن در بازی و رسیدن به سطح حرفه ای در نبرد با هر شخصیت، بسیار سخت و زمان بر است و زمان خیلی زیادی برای تمرین می خواهد. تعدد فنون و مهارت ها برای هر شخصیت واقعا معرکه است و سازندگان زمان خیلی زیادی را برای هر شخصیت چه از نظر ظاهری و چه از نظر مبارزات و بالانس بودن او صرف کرده اند. عمق نبردها بسیار بالاست و برای هر شخصیت و مبارز حرفه ای در بازی، امکان بازگشت در نبردهایی که حتی تا مرز شکستن پیش رفته اند نیز وجود دارد و بازی امکان انجام واکنش با ضد حمله های سریع را در برابر هر کنش و حمله ای به شما می دهد. وضعیت سرورها و نبردهای آنلاین در بازی بسیار باثبات است و کلی مدها و حالت های مختلف برای بازی آنلاین و آفلاین در اختیار شما قرار گرفته است.
تعیین کننده پیروز نبردها فقط و فقط و فقط شخص شما و مهارتتان است و نه شخصیتی که انتخاب کرده اید و قدرت هایش” فایتینگ بازها خوب می دانند که این حرف چه معنا و چه ارزشی دارد و چقدر برای یک بازی مبارزه ای لازم و حیاتی است. در Mortal Kombat 11 مثل هر بازی مبارزه ای شاهکار دیگری، یاد گرفتن و آغاز کردن نبردها با هر شخصیتی در ابتدا آسان و در دسترس است ولی حرفه ای شدن و خبره شدن در بازی و رسیدن به سطح حرفه ای در نبرد با هر شخصیت، بسیار سخت و زمان بر است و زمان خیلی زیادی برای تمرین می خواهد. تعدد فنون و مهارت ها برای هر شخصیت واقعا معرکه است و سازندگان زمان خیلی زیادی را برای هر شخصیت چه از نظر ظاهری و چه از نظر مبارزات و بالانس بودن او صرف کرده اند. عمق نبردها بسیار بالاست و برای هر شخصیت و مبارز حرفه ای در بازی، امکان بازگشت در نبردهایی که حتی تا مرز شکستن پیش رفته اند نیز وجود دارد و بازی امکان انجام واکنش با ضد حمله های سریع را در برابر هر کنش و حمله ای به شما می دهد
همچنین در بازی آفلاین، بخش داستانی بازی فوق العاده پرمحتواتر و جذاب تر از نسخه قبلی خلق شده است و یکی از دلایل اصلی علاقه بازیبازان به پیشرفت در بازی محسوب می شود. تازه یک سیستم آموزشی و Tutrorial کامل و بسیار عالی نیز برای بازیبازان (مخصوصا جدیدترها) در بازی قرار داده شده است که به معنای واقعی گسترده و کامل است و جزو برترین نکات گیم پلی بازی به شمار می رود. Mortal Kombat 11 Ultimate با انواع و اقسام مدها و حالت های تک نفره و چند نفره و آفلاین و آنلاین و شخصی سازی و داستان و… بهترین احترام را به مخاطبینش می گذارد و یک بازی مبارزه ای که از هر جهت فوق العاده است را به آنها تحویل می دهد که تا مدتها سرگرمشان کند و برایشان جذابیت داشته باشد. استودیو NetherRealm و سازندگان بازی و در راس آن ها اد بون بزرگ که یک افسانه ی زنده است، با خلق Mortal Kombat 11 Ultimate کاری بسیار بزرگ و جاودانه انجام داده است و شاهکاری را ساخته اند که قدرت و شکوه یک سبک و ژانر قدیمی و محبوب را به همراه خود دارد و بار دیگر و این بار قدرتمندتر از همیشه نشان دادند که چطور باید یک بازی مبارزه ای بی نظیر در سطح یک شاهکار ساخت.Mortal Kombat 11 Ultimate نه تنها تا امروز کامل ترین و برترین بازی این سری فوق محبوب به شمار می رود بلکه از آن مهم تر این است که نمادی از کیفیت و کمیت محتوایی است که یک بازی مبارزه ای باید داشته باشد.
شخصیت های جدید هرگز بالانس بینظیر گیم پلی و شخصیت ها که در نسخه اصلی بازی شاهد بودیم به هم نمی زنند و به خوبی از هر نظر در گیم پلی بالانس شده اند. در واقع باید بگویم تک تک شخصیت های حاضر در بازی چه آنهایی که در نسخه اصلی حاضر بودند و چه شخصیت هایی که بعدا با دی ال سی ها اضافه شده اند، دنیایی از فنون و مهارت های خاص و ویژه جدید و قدیمی هستند و هر کدام به بهترین شکل و با جزییات کامل از نظر مهارت های نبرد خلق شده اند به هیچ شخصیتی کم توجهی نشده است و به این ترتیب یک بالانس عالی در قدرت همه شخصیت ها وجود دارد و واقعا هر کسی با هر شخصیتی که دوست دارد می تواند تمرین کرده و با خبره شدن در فنون و مهارت های آن شخصیت در برابر هر مبارز دیگری بایستد که این بالانس و تعادل یکی از مواردی است که واقعا برای یک عنوان مبارزه ای مثل الماسی ارزشمند است و خیلی وقت ها حتی در بازی های بزرگ با تعداد شخصیت های کمتر از این بازی، شاهد هستیم که برخی جاها بالانس شخصیت ها از بین می رود
در توضیحات مربوط به گیم پلی و المان های آن از آن جایی که در این نسخه به جز اضافه شدن شخصیت های جدید تغییر دیگری صورت نگرفته است، گریزی به توضیحات کامل گیم پلی در بررسی نسخه ی اصلی هم خواهیم زد تا اگر کسی برای اولین بار است بررسی این بازی را می خواند کامل تر با المان های گیم پلی آشنا شود. بازی Mortal Kombat 11 Ultimate مثل همیشه یک بازی مبارزه ای ۲.۵ بعدی است که در لحظه لحظه ی نبرد حس هیجان محض را به بازیباز منتقل می کند. در مورد روند گیم پلی و نبردهای بازی می شود گفت انگار در مقایسه با بازی های قبلی این فرنچایز، و حتی نسخه ایکس، مقداری سرعت نبردها کمتر و slow-paced تر شده است و فرصت بیشتری برای یک نبرد تاکتیکی و کاملا با فکر و استراتژی را به شما می دهد. عنوان Mortal Kombat 11 Ultimate مثل نسخه ی اصلی، از نظر گیم پلی و مبارزات هنوز هم به نسخه X شباهت زیادی دارد ولی تفاوت ها و نکات جدیدش باعث می شوند که نتوانیم از آن به عنوان یک تکرار یاد کنیم. در واقع شاید باید این طور بگویم که انگار سازندگان این بازی با هوشمندی هر چه تمام تر یک جورهایی مقداری از روح سری اینجاستیس را هم به عنوان چاشنی به بازی Mortal Kombat 11 افزوده اند و یک ترکیب خیلی عالی و یکدست و زیبا به وجود آمده است که هم کاملا یک مورتال کامبت محض است و هم حال و هوایی خیلی خاص و نو دارد که این کار واقعا هوشمندانه انجام گرفته است و با توجه به تسلط کامل سازندگان به هر دو فرنچایز نام برده، توانسته اند به خوبی این چاشنی را به بازی جدیدشان اضافه نمایند.
سری مورتال کامبت همیشه دارای فینیشینگ ها و تمام کننده های مخوف بوده و هست و خواهد بود زیرا که اصلا برای خیلی از طرفداران مثل من دلیل انتخاب و برترین این سری به عنوان بازی محبوب فایتینگ، همین خشون بی پرده و دیوانه وار مخصوصا در فینیشینگ ها است. همین خشونت وحشتناک و بی پرده همواره باعث شده است تا مخالفت های بسیار زیادی با سری عناوین Mortal Kombat صورت بگیرد و در بسیاری از جوامع و خانواده ها و .. این بازی را به نشان دادن وحشی گری و قتل و خشونت عریان محکوم نمایند که البته هیچ گاه هم تاثیری نداشته است و سازندگان با قدرت به کار خود ادامه داده اند زیرا که اعتقاد دارند این تنها یک بازی است و نه واقعیت. شخصی را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنی، بدن شخصی را سوراخ کنی و قلب وی را که آویزان در حال تپیدن است بکنی، با کلاه خود حریفت را به چندین قسمت مساوی تقسیم کنی، با مشت سر کسی را از بدن جدا کنی، با اسید کل پیکر یک شخص را بسوزانی تا کلا اب شود و چیزی از آن نماند و بسیاری از صحنه های مرگبار دیگر که به وضوح در این بازی نمایش داده می شوند نشان دهنده سطح بسیار بالای خشونت در این سری هستند.
یکی از موارد جدید در این سری که در نسخه یازدهم شاهد آن هستیم یک مکانیک دفاع خاص و دقیق است که وقتی بتوانید حمله را در یک زمان خیلی خاص دفاع کنید یک پنجره زمانی کوتاه برای بازگشت و حمله به شما داده می شود و چیزی مثل سیستم ضد حمله در خیلی از بازی هاست که وقتی در لحظه درست دفاع می کنید مثلا دشمن گیج می شود یا فرصت زدن ضد حمله دارید و مواردی از این دست. به نوعی باید گفت عنوان Mortal Kombat 11 Ultimate المان های مخصوص این سری را در گیم پلی خود حفظ کرده است و در کنار این ها برخی موارد جدید را نیز به گیم پلی افزوده است تا بازی رنگ و بوی تکرار و کهنگی را به خود نگیرد و باید بگویم در این امر موفق هم بوده است. مواردی مثل ضربات Fatal Blow و Krushing Blow که در این نسخه قرار داده شده اند. ضربات Fatal Blow یک سری حملات و ضربه های ویژه اند که چیزی مانند ضربات X-Ray در نسخه قبلی هستند و آسیب خیلی زیادی هم وارد می کنند اما برخلاف حملات ایکس ری، اینها فقط وقتی فعال می شوند که خط سلامتی بازیباز به زیر ۳۰ درصد برسد و فقط هم یک بار در هر مبارزه قابل استفاده هستند که این موضوع و تاکتیک تنظیم زمان صحیح استفاده از این حمله خاص، باعث عمیق تر شدن مبارزات در این نسخه شده است. ضرباتKrushing Blow نیز یک نوع حمله خاص سینمایی هستند که وقتی فعال می شوند که یک سری پیش نیازهایشان انجام شده باشد و می توانم بگویم چیزی شبیه حالت Brutalitiy ها در نسخه قبلی دارند.
لطفا شکیبا باشید ...