داستان بازی کالاف دیوتی گوست در چه مورد است؟
استودیو اینفینیتی وارد که زمانی به عنوان خالق مجموعهی ندای وظیفه شناخته میشد، پس از عرضهی قسمت دوم سری جنگاوری مدرن با بحرانی شدید رو به رو شد و بسیاری پیشبینی میکردند که به خاطر خروج و درگیری اعضای اینفینیتی وارد، این استودیو به کل منحل شود. با این حال، خروج دو خالق و بنیانگذار استودیو به همراه بیش از ۴۰ نفر از مقامات و اعضای ارشد اینفینیتی وارد، اکتیویژن را مجاب به این موضوع نکرد که استودیو را منحل کند و باز هم با استخدام افرادی تازه و گاه نامآشنا، سعی کرد حداقل اسم محبوب اینفینیتی وارد را حفظ کند.
با عرضهی قسمت سوم مجموعه جنگاوری مدرن و پایان داستان این سهگانه، گمانهزنیها و شایعات بسیاری پیرامون اینفینیتی وارد به وجود آمد که بازی بعدی این استودیو چه خواهد بود. آیا با قسمت چهارم جنگاوری مدرن طرف هستیم که ادامهای مستقیم محسوب میشود یا این استودیو قصد دارد تا پیشدرآمدی برای این سری خلق کند؟ در حالی که اغلب شایعات پیرامون جنگاوری مدرن بود، اکتیویژن و اینفینیتی وارد تصمیم گرفتند تا یک بازی و شاخهای جدید را در دنیای ندای وظیفه به وجود آورند. اینفینیتی وارد نه تنها وظیفهی ساخت یک بازی کاملا جدید را برعهده داشت، بلکه این بازی اولین تجربه اکتیویژن برای ورود جدی به کنسولهای نسل هشتمی محسوب میشد.ماهها قبل از رونمایی رسمی، چند مرجع خبری رسمی و غیر رسمی، تصاویر و نامهایی منسوب به بازی جدید اینفینیتی وارد را در فضای مجازی منتشر کردند. دیده شدن ماسک معروف شخصیت گوست سری جنگاوری مدرن و همچنین نام Ghosts، به شایعات پیرامون ادامهی جنگاوری مدرن توسط اینفینیتی وارد قوت بخشید. هر چه به زمان رونمایی رسمی بازی نزدیک میشدیم، شایعات و بحثها پیرامون ندای وظیفه جدید قوت میگرفت تا جایی که برخی شایعات حکایت از ساخت بازی ندای وظیفه جدید توسط استودیو اسلدجهمر میداد. نکتهی جالب در مورد این شایعه، اشاره به زمان آینده و جنگهای پیشرفته بود که میتوان حدس زد در گیر و دار بحثهای بازی اینفینیتی وارد، خبری از بازی Advanced Warfare را هم به شکلی کاملا نامحسوس شنیدیم. در هر صورت، اکتیویژن دربهار سال ۲۰۱۳ میلادی به طور رسمی از Call of Duty: Ghosts برای پلتفرمهای نسل هفتم و هشتم رونمایی کرد.
سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۱۳
پلتفرمها: رایانههای شخصی ویندوزی، پلیاستیشن 3، ایکسباکس 360، ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4، Wii U
این بار استودیو اینفینیتی وارد ما را به دنیایی تازه و البته آشنا برد. جایی که همه چیز آنطور که در ذهن ما حک شده است، پیش نمیرود و ما در نقش سربازانی قرار میگیریم که اینبار برای بازپس گیری سرزمینی ویران شده تلاش میکنند. در دنیای Ghosts خبری از کلیشههای خاورمیانهای و تروریستهای همیشگی نیست، در عوض اینفینیتی وارد نگاهش را به کشورهای آمریکای جنوبی انداخته و اتحاد آنها بر ضد ایالات متحده آمریکا را سوژهی اصلی داستان خود قرار داده است. کشورهایی مانند شیلی و برزیل با تشکیل یک فدراسیون، جنگی عظیم را علیه ایالات متحده آغاز میکنند. آمریکا که خود درگیر مشکلاتی بوده، حالا خود را برابر دشمنی تازه وارد و برقآسا میبیند. فدراسیون به سبب بحرانهای نفتی دنیا، توانست خود را تبدیل به یک ابرقدرت بزرگ کند و کنترل اقتصادی دنیا را به دست بگیرد. سربازان فدراسیون با دزدیدن و تحت کنترل درآوردن ایستگاه فضایی، چندین ناحیه و شهر بزرگ ایالات متحده را هدف قرار میدهند به طوری که ویرانی عظیمی برجای میماند. داستان اصلی بازی از اینجا آغاز میشود، جایی که سالها از این اتفاق گذشته و تعدادی از فرماندهان و سربازان قدیمی ارتش آمریکا با تشکیل گروهی به نام Ghosts سعی در بازپس گیری کشور خود دارند.
اینطور که مشخص است، اینفینیتی وارد تمام سعی خود را کرده تا داستان بازی را از تکرار و کلیشههای همیشگی بیرون بیاورد و روایتی آخرالزمانی و متفاوت را ارائه دهد. با این حال، سازندگان کاملا بی عیب عمل نکردند و ضعفهای بزرگ داستانی و شیوهی روایت آن، خلاف چیزی بود که در قسمتهای قبلی شاهد بودیم و آن شور و هیجان همیشگی را به دنبال نداشت. استفاده از المانهای آشنا مانند نماد ارواح که ناخودآگاه مارا به یاد شخصیت گوستِ سری «جنگاوری مدرن» میاندازد، شاید یکی از دلایلی باشد که میتوان حس همزادپنداری با این بازی پیدا کرد.
یکی از بحثهایی که در قبل و بعد از انتشار بازی بسیار مورد انتقاد واقع شد، گرافیک و جلوههای بصری بازی بود. سازندگان بازی در ابتدا ادعا میکردند که برای ساخت «ارواح» این بار پس از سالها از یک موتور گرافیکی کاملا جدید استفاده کردهاند که بازدهی خوبی هم در کنسولهای نسل هشتمی ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 خواهد داشت. این ادعاها و انتشار برخی دموهای تکنیکی از بازی، حتی صدای طرفداران دو آتشهی ندای وظیفه را در آورد، چرا که در عمل آنطور که باید و شاید تغییری احساس نمیشد و بازهم چیزی که شاهد بودیم، پیشرفت نامحسوس همان چیزهایی بود که قبلا هم وجود داشتند. در آخر مشخص شد که اینفینیتی وارد از همان موتور بازیسازی IW استفاده کرده و در کنار آن از موتور فیزیک هاوک و آمبرا ۳ بهره برده است. موتور آمبرا ۳ در واقع برای استفاده در کنار موتور بازیسازی اصلی توسط یک شرکت فنلاندی به همین نام ساخته شده که عملیات رندریگ بلادرنگ محیطهای وسیع و به خصوص تغییر و تحولات محیطی مانند تخریبپذیری و رندر اشیای مخفی را انجام میدهد. اینفینیتی وارد برای نشاندادن این قابلیتها، خود را با بازی Battlefield 4 مقایسه میکرد و محیطهای باز را به نمایش گذاشت که به سبب انفجار و فعل و انفعالات بازیکنان، دچار تغییر میشوند. با این حال، این تغییرات و اعمال تخریبپذیری محیط که باز هم در مقابل موتور فراستبایت استودیو دایس، قابل قیاس نبود، پیشرفت کاملا بزرگی برای مجموعه ندای وظیفه به حساب نمیآمد.
بازیهای مجموعه ندای وظیفه همیشه توسط یک استودیو به طور کلی ساخته می شود و تعدادی استودیوی همکار برای پیشبرد بهتر بخشهای مختلف بازی در پروژه دخیل میشوند. با این حال، استودیوهایی که با اینفینیتی وارد برای ساخت Ghosts همکاری کردند، این موضوع را به ما نشان دادند که هنوز اینفینیتی وارد از ضعف نیروی کارآمد برای پیشبرد پروژههای خود رنج میبرد.برای مثال، بخش چندنفرهی بازی را استودیوهای ریون سافتور و سرتین افینیتی تولید کردند، ساخت بخش «انقراض» (Extinction) را استودیو نِوِرسافت بر عهده گرفت و پورت نسخهی Wii U هم برعهدهی استودیو تریآرک بود. تمام ضعفهای بازی دست در دست یکدیگر دادند تا برای اولین بار پس از سالها شاهد افت میزان فروش و همینطور بازخورد منفی کاملا مشهود منتقدان باشیم.
Riley اولین شخصیت غیرانسانی قابل بازی در تاریخ مجموعه ندای وظیفه است که بازیکن در Ghosts هدایت آن را برعهده میگیرید.
Call of Duty: Ghosts با بازخورد متوسط و حتی ضعیف خیلی از مراجع معتبر دنیا رو به رو شد و بالاترین میانگین امتیازی که کسب کرد، ۷۸ از ۱۰۰ برای نسخهی پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان آن بود. نسخهی رایانههای شخصی با کسب میانگین امتیاز ۶۸ از ۱۰۰، ضعیفترین عملکرد را به نام خود ثبت کرد. بیشتر منتقدان از بخش چند نفرهی آنلاین و همچنین بخش جالب «انقراض» تعریف و تمجید کردند، اما در مقابل بخش تک نفره را مورد تاخت و تاز خود قرار دادند و به شدت کوبیدند. یوروگیمر بخش داستانی را یک عقبگرد دانست و وبسایت جویاستیک، اینفینیتی وارد را متهم به لایه پوشانی و فریب بازیکنان به خاطر تکرار مکررات در گیمپلی و استفاده از المانهای گرافیکی کرد. البته سایتهایی مانند گیماسپات و آیجی ان تا حدودی روی خوش به بازی نشان دادند و امتیازات خوبی را به محصول جدید اینفیتینی وارد اهدا کردند. گیماسپات «ارواح» را «گیرا» توصیف کرد و آن را کلکسیونی جذاب و دیدنی از تیراندازی و صحنههای هیجانانگیز عنوان کرد.
در بخش فروش، با اینکه Call of Duty: Ghosts توانست فروشی بیش از یک میلیارد دلار را تجربه کند، اما عملکردی ضعیفتر نسبت به نسخههای قبلی را ارائه داد. البته اکتیویژن قبل از عرضهی بازی اعلام کرده بود که انتظار فروش ضعیفتر را دارد و دلیل آن را هم تداخل با عرضهی کنسولهای نسل جدید و عدم آشنایی کامل با پتانسیلهای آنها عنوان کرد. Call of Duty: Ghosts تا فوریه سال ۲۰۱۴ توانست بیش از ۱۹ میلیون نسخه فروش کند.
هنوز مشخص نیست که استودیو اینفینیتی وارد با توجه به ضعف Ghosts، این بازی را ادامه میدهد و سعی در بهبودی آن دارد یا خیر، اما مطمئن هستیم که در چرخهی سه سالهی تولید هر نسخه از بازی ندای وظیفه، سال ۲۰۱۶ باید منتظر اثر دیگری از اینفینیتی وارد باشیم. آیا خالقان Call of Duty سراغ ندای وظیفه کاملا جدید میروند؟ آیا Ghosts ادامه پیدا میکند؟
لطفا شکیبا باشید ...