سلام میخواستم در مورد بازی فیفا ۲۰ بیشتر بدونم
بالاخره انتظار طرفداران مجموعه فیفا هم به سر رسید و جمعه گذشته، جدیدترین نسخه این سری یعنی فیفا 20 بهصورت عمومی منتشر شد. الکترونیک آرتز امسال با اعمال تغییراتی در حالتهای بازی، دادن وعدههایی برای بهتر کردن وضعیت کلی گیمپلی و همینطور اضافه کردن بخش ولتا سعی کرده تا اثری بهتر نسبت به نسخه قبلی در اختیار علاقهمندان قرار بدهد و بتواند افرادی را که از کیفیت نسخه قبلی ناراضی بودند، دوباره با فیفا آشتی دهد. اینکه چنین اتفاقی رخ داده یا خیر را در ادامه مفصل بررسی خواهیم کرد اما قبل از هر چیز، پیشنهاد میکنم در ادامه بررسی ویدیویی بازی فیفا 20 را تماشا کنید:
بهشخصه، چند سالی است که تقریبا بیشترین وقتم برای بازیهای ویدیویی صرف قسمت آلتیمیت تیم فیفا میشود و خب در چند وقت اخیر و پس از تمام شدن آلتیمیت تیم نسخه قبلی هم بیصبرانه منتظر انتشار فیفا 20 بودم تا دوباره ساخت تیمی از صفر و بهتر کردن آن به مرور زمان را آغاز کنم. اما خب حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ در یک هفتهای که از انتشار بازی گذشته، بیشتر از اینکه درگیر آلتیمیت تیم و ساخت تیم در آن باشم، مشغول گل کوچیک بازی کردن در زمینهای فوتبال خیابانی ریو دو ژانیرو یا سالنهای توکیو بودم! از شما چه پنهان قبل از انتشار بازی، تصورم این بود که بخش ولتا هم نهایتا چیزی شبیه به قسمت The Journey و یک سرگرمی چند ساعته خواهد بود که قرار است پس از تمام کردن آن برای همیشه کنارش بگذارم و دوباره تجربهام از بازی محدود به آلتیمیت تیم شود. ولی خب سخت در اشتباه بودم و ولتا، نهتنها یک حالت یک بار مصرف و چند ساعته نیست که شاید بتوان آن را یکی از بهترین بخشها در بین حالتهای مختلف فیفا 20 دانست؛ بخشی که به شکل تمام و کمال لذت بازی کردن در زمینی کوچکتر در مقایسه با زمین چمن فوتبال را ارائه میدهد و گیمپلی آن هم به شکلی طراحی و خلق شده که میتواند هیجان به مراتب بیشتری در مقایسه با فوتبال معمولی در بازی داشته باشد و اوقات بسیار مفرحی برای بازیکنان فیفا 20 خلق کند.
اما اصلا حالت ولتا، چه ویژگیهایی دارد؟ اول از همه اینکه ولتا شامل یک بخش داستانی میشود؛ بخشی که در آن باید بازیکن خودتان را با ظاهر دلخواه بسازید و با انواع و اقسام آیتمهایی که در دسترس قرار دارند وی را شبیهسازی کنید. پس از آن کارتان را از یک انبار که حالا تبدیل به زمین فوتبال خیابانی شده شروع خواهید کرد و به مرور با طی کردن مراحل ترقی همراهبا تیمتان، درنهایت وارد مسابقات جهانی فوتبال خیابانی خواهید شد. بخش داستانی ولتا، به مراتب داستان و روایتی بهتر در مقایسه با حالت Journey نسخههای قبلی دارد و اتفاقاتی که در جریان آن رخ میدهند، روابط بین شخصیت شما با همتیمیهایش و مواردی از این دست حداقل در حد بخش داستانی یک بازی ورزشی قابل قبول و رضایتبخش هستند. از آن مهمتر اما روند کلی بخش داستانی بازی است که در آن حالتهای جزئیتر فوتبال خیابانی موجود در بازی مثل حالت سه دربرابر سه یا چهار دربرابر چهار را تجربه خواهید کرد و حتی با شکست دادن تیمهای حریف، قادر خواهید بود یکی از بازیکنان آنها را بهخدمت بگیرید. حتی به مرور زمان و با کسب امتیار در بازیها، میتوانید شخصیتی را که ساختهاید ارتقا بدهید و مثلا دقت شوتهای وی یا کیفیت حرکات تکنیکیاش را بهتر کنید. داستان قابل قبول و وجود تنوع خوب در زمینه گیمپلی، بخش داستانی ولتا را که خیلی هم طولانی نیست به تجربهای سرگرمکننده تبدیل کرده که البته یک مشکل عجیب هم دارد و ظاهر دروازهبان اکثر تیمهای حاضر در بازی، یکسان و دقیقا به شکل دروازهبان تیم شما است!
ولتا نهتنها حالتی یک بار مصرف نیست که حتی میتوان آن را یکی از بهترین بخشهای فیفا 20 دانست
ولی هرچقدر هم بخش داستانی ولتا کیفیت خوبی داشته باشد، نهایتا بخشی است که ارزش تکرار دوباره ندارد و اگر صرفا تجربه ولتا محدود به حالت داستانی میشد، این بخش هم پس از چند ساعت برای همیشه به دست فراموشی سپرده میشد. اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداده و درکنار حالت داستانی، شاهد بخشهای ولتا لیگ و ولتا تور هم هستیم که مخصوصا اولی با ساختاری شبیه به قسمت سیزن تیم شما را دربرابر تیم بازیکنان واقعی قرار میدهد تا در رقابتی آنلاین برای رسیدن به پیروزی و در ادامه رسیدن به دیویژنهای بالاتر این بخش تلاش کنید. ترکیب وجود چنین حالت رقابتی با گیمپلی واقعا خوب بخش ولتا، باعث خلق شدن حالتی در بازی شده که میتوان به آن هم دید تفریحی و هم رقابتی داشت و درکنار تمام بخشهای دیگر در طول سال وقتی را هم برای آن در نظر گرفت؛ مخصوصا که بازی سیستم جوایز خوبی هم دارد و با انجام دادن کارهای مختلف میتوانید آیتمهایی مثل لباس، کفش و موارد دیگر را بهدست بیاورید. اما اصلیترین و مهمترین نکته در رابطه با بخش ولتای بازی، بدون شک گیمپلی آن است. اگر ویدیوهای منتشرشده از نسخه بتای محدودی بازی را دیده باشید، احتمالا متوجه شده بودید که گیمپلی بخش ولتا بیش از حد شبیه به گیمپلی فوتبال معمولی بازی بهنظر میرسید و صرفا انگار کمی مقیاس زمین مسابقه کوچکتر شده بود. اما خبر خوب اینکه EA احتمالا با بازخوردهایی که پس از آن نسخه گرفته، توانسته در نسخه نهایی ماهیتی منحصربهفرد به گیمپلی بخش ولتا ببخشد.
مسابقات ولتا، خود به حالتهای جزئیتری مثل سه دربرابر سه، با یا بدون دروازهبان و حتی فوتسال تقسیم میشوند که خب بازی کردن هرکدام از آنها حس متفاوتی نسبت به دیگری دارد. برای مثال در حالت فوتسال، مسابقات داخل سالنهای ورزشی رسمی بازی میشوند که هر تیم یک دروازهبان و چهار بازیکن دارد و در نقطه مقابل در حالت سه دربرابر سه بدون دروازهبان هم هر تیم سه بازیکن دارد و مسابقات در زمینهای کوچک فوتبال خیابانی بازی میشوند و اگر دیوار را فعال کنید، حتی چیزی به اسم اوت شدن توپ هم وجود ندارد و میتوانید از دیوار هم برای پاسکاری استفاده کنید. جدا از این چنین تفاوتهایی بین حالتهای مختلف ولتا که تجربه منحصربهفردی در هریک از آنها خلق میکند، مسابقات این بخش در مجموع سرعت بالاتری نسبت به فوتبال معمولی دارند و پاسکاریهای سریع، حرکات نمایشی که بخشی از ماهیت و ذات فوتبال خیابانی هستند و شوتهایی که بهدلیل کوچک بودن دروازهها در این بخش دقت زیادی را میطلبند، همه و همه دست به دست هم دادهاند تا اوقات مفرحی را در بخش ولتا داشته باشید. مخصوصا اگر همراهبا یک دوست به شکل آفلاین مسابقات این بخش را تجربه کنید و باهم تیمتان را کنترل کنید؛ امکانی که حتی در بخش داستانی هم وجود دارد و مثلا هر بازیکن میتواند یکی از بازیکنان تیم را کنترل کند یا اینکه بهصورت مشترک کل تیم را باهم کنترل و بین بازیکنان سوییچ کنید.
اما خب زمینهای فوتبال خیابانی را ترک کنیم و ببینیم جدیدترین نسخه فیفا، از حیث گیمپلی بخش فوتبالش چه تدارکی برایمان دیده است؛ موردی که از قضا یکی از مهمترین عناصر بازی هم بهحساب میآید و کل نارضایتیهایی هم که از نسخه قبلی مجموعه وجود داشت به مشکلات گیمپلی آن برمیگشت. با وجود شباهت ظاهری و گرافیکی بازی نسبت به نسخه قبل، از همان اولین مسابقهای که در فیفا 20 تجربه کنید متوجه خواهید شد که گیمپلی بازی تغییراتی داشته است. اولین و یکی از واضحترینِ این تغییرات به سیستم دفاع بازی برمیگردد؛ جایی که در فیفا 20 دفاع کردن به مراتب سختتر شده و دلیل این سختی هم کمرنگ شدن نقش دفاع خودکار یا همان AI Defence در بازی است. اگر با این ویژگی که یکی از موارد واقعا آزاردهنده در فیفا 19 بود آشنا نیستید، باید بگویم که این سیستم باعث شده بود تا بازیکنانی که خود شخصیت گیمر کنترلی روی آنها ندارد بازهم تا حد زیادی وظایف دفاعیشان را انجام بدهند و با جاگیریهای مختلف کار را برای بازیکنان تیم مقابل سخت کنند. وجود چنین سیستمی برای اینکه بازیکنان در زمین جاگیری درستی داشته باشند عملا ضروری است ولی خب در فیفا 19 این مورد بهشکلی پیاده شده بود که حتی در بخش آلتیمیت تیم برخی بازیکنان کلا قید کنترل کردن مدافعین تیمشان به شکل دستی را میزدند یا نهایتا فقط یک بازیکن را کنترل میکردند و خیلی وقتها هم با همین سیستم در امور دفاعی موفق بودند و بازیکنان کنترلشدن توسط هوش مصنوعی بهخوبی فضاها را برای حریف میبستند یا حتی تکلهای خودکاری میزدند که خیلی وقتها شوتهای شما به آنها برخورد میکرد! خب خبر خوب اینکه در فیفا 20 دیگر خبری از این حد قدرت دفاع خودکار نیست و بهجای آن خودتان باید دست به کار شوید و با کنترل دستی مدافع، بستن فضاهای موجود و حتی پیشبینی حرکت بعدی بازیکن مهاجم مانع از گلزنی آنها شوید؛ ویژگی که باعث شده تا دفاع کردن در فیفا 20 در مجموع سختتر شود و برای عادت کردن به آن باید کمی به بازی و خودتان زمان بدهید.
مورد دیگری که اعتراض طرفداران به فیفا 19 را در پی داشت، وجود حفرههایی در گیمپلی بازی بود که ازطریق آنها میشد خیلی راحت به گل رسید؛ برای مثال در اوایل بازی شوتهای فینس از راه دور خیلی راحت وارد دروازه میشدند اما پس از مدتی EA با انتشار آپدیتی این شوتها را تضعیف کرد و پس از آن نوبت به ضربات سر بسیار تأثیرگذار رسید که باعث شده بود مخصوصا در بخشی مثل آلتیمیت تیم اکثر بازیکنان رو به فوتبال علیاصغری بیاورند و کل سبک بازیشان به ارسال و ضربه سر خلاصه شود. در اواخر فیفا ۱۹ این مورد هم کمی تضعیف شد و ماههای پایانی را هم با شوتهای تکضربی که خیلی شانس گل شدن بالایی داشتند سپری کردیم! چنین مشکلاتی در زمینه گیمپلی فیفا 19، باعث شده بودند تا امکان فوتبال بازی کردن به شیوههای مختلف و سبکهای متفاوت کاهش پیدا کند و مخصوصا در FUT، اکثر بازیکنان تاکتیکهایی مشابه یکدیگر داشتند تا بتوانند راحتتر از باگهای گیمپلی بازی به سود خودشان بهره ببرند. اما خب خبر خوب اینکه در فیفا 20 و حداقل فعلا، وضعیت از این حیث بهتر و بالانستر است و به همین دلیل هم وقتی سراغ بخشهای رقابتی بازی برویم متوجه میشویم که بازیکنان هرکدام ترکیب مختلفی دارند و سبک بازی آنها هم تنوع خوبی دارد چرا که روشهای رسیدن به گل در بازی محدود به یکی دو مورد نیست و مثلا دیگر موقعیتهای تک به تک شانس کمتری برای گل شدن در مقایسه با ضربات از راه دور یا ضربات سر ندارند و همین هم باعث میشود تا بازیکنان میل بیشتری به واقعا فوتبال بازی کردن داشته باشند و روشهای مختلفی را برای گل زدن امتحان کنند؛ البته دراینمیان نکتهای هم وجود دارد و آن اینکه امسال برخلاف سال گذشته، مجددا سرعت نقش پررنگی در بازی دارد و ازاینرو بازیکنان سریعتر گزینههای محبوبتری در بازی هستند و مخصوصا بهلطف سختتر شدن سیستم دفاع کردن در بازی، بازیکنان سریع میتوانند راحت از مدافعین کُند عبور کنند و با دروازهبان تک به تک شوند؛ امیدواریم این مورد هم در آپدیتهای بعدی بازی کمی تضعیف شود چرا که در شرایط فعلی صرفا یک بازیکن سریع از لیگ چین که ریتینگ کلی پایینی هم دارد به مراتب کاربردیتر از مهاجمین بزرگی مثل کاوانی، هری کین، سوارز و ... است که سرعت نسبتا کمی دارند و این، کمی در تضاد با واقعیت فوتبال است.
مسئله دیگری که باید در رابطه با گیمپلی بازی به آن اشاره کنیم، وجود یک سری باگهای فیزیکی در آن است که معمولا همیشه در اوایل نسخه جدید فیفا دیده میشوند. این مورد بیشتر از همه در رابطه با دروازهبانها دیده میشود که بعضی اوقات توپهای کاملا ساده و بدون خطر را بهجای گرفتن دفع میکنند و همین هم گاهی به قیمت یک گل تمام میشود. گاهی زمین خوردنهای عجیب و غریب بازیکنان و موارد دیگری از این دست هم در بازی بهعنوان باگ وجود دارند که البته خیلی هم شدید نیستند ولی مخصوصا در بخشهای رقابتی و آنلاین بعضی وقتها باعث به ثمر رسیدن گلهای ناعادلانهای میشوند. ولی در مجموع، گیمپلی فیفا 20 با تمام وابستگیهایی که مثلا به سرعت دارد پیشرفت خوبی نسبت به نسخهی قبلی است و از همه مهمتر هم متعادلتر شدن کلیت آن یا بهبود وضعیت فیزیک توپ است که بهلطف آنها شاهد پاسها و شوتهای واقعگرایانهتر و کاهش گلهای عجیب و غریب یا بیش از حد قوی بودن یک سری روشهای گلزنی هستیم و حداقل در حالت فعلی بازی این اجازه را به بازیکنان میدهد تا بتوانند به شکل دلخواهشان فوتبال بازی کرده و آنچه را که در ذهن دارند تا حد زیادی در زمین پیاده کنند.
بخش کریر بازی نشان میدهد تا زمانی که چنین حالتهایی درآمد بیشتری برای EA نداشته باشند، وضعیتشان بهتر نخواهد شد
اما خب ویژگی مهم دیگری که از یک بازی فوتبال انتظار میرود، ارائه تنوع خوب در زمینه حالتهای بازی است. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که پس از انتشار خبر تغییرات حالت کریر بازی نسبت به احیای آن در این نسخه امیدوار شده بودید، متاسفانه باید ناامیدتان کنم؛ چرا که نهتنها تغییرات بخش کریر بسیار سطحی و صرفا ظاهری هستند که این بخش باگهای بسیار بدی هم دارد که داد طرفداران همیشگی آن را هم درآورده است و با راه انداختن هشتگ #FixCareerMode خواستار رفع مشکلات آن شدهاند که البته EA هم اعلام کرده این کار را انجام خواهد داد اما زمان دقیقی برای آن اعلام نمیکند! از جمله تغییرات بخش کریر بازی، میتوان به اضافه شدن کنفرانسهای خبری یا امکان ارتباط برقرار کردن با بازیکنان ازطریق ارسال و دریافت پیام از آنها اشاره کرد که عملا جذابیت بیشتری به آن نمیدهند و صرفا باید با انتخاب کردن جوابهایی که خیلی هم واضح هستند روحیه بازیکنان و تیم را بالا ببرید. یا مثلا تغییری دیگر اضافه شدن محیطهای جدید برای مذاکره با بازیکنان و مدیران تیمها در حین خرید بازیکن است که باعث شده درکنار محیط دفتر کار که در نسخه قبلی شاهد بودیم، امسال شاهد محیطهایی مثل رستوران هم باشیم. اضافه شدن چنین مواردی البته اصلا اتفاق بدی نیست و از قضا همه از تنوع بیشتر استقبال میکنیم ولی مشکل از جایی آغاز میشود که EA صرفا چند ویژگی ظاهری و سطحی جدید به بخش کریر اضافه کرده ولی درکنار آن این بخش آنقدر باگهای عجیبی دارد که حتی میتوانند مانع از بازی کردن آن شوند؛ مثلا دقیقا در نقطهای خلاف ادعای EA این باگ وجود دارد که تیمها در بازی مقابل شما از بازیکنان ضعیفشان استفاده میکنند یا این باگ را شاهد هستیم که در اثر آن تیمهای قویتر لیگها خیلی وقتها شرایط بدی پیدا و حتی برای بقا تلاش میکنند! از همه بدتر اینکه در پی رخ دادن اتفاقاتی مثل قهرمان شدن در رقابتهای اروپایی با برخی تیمها ممکن است کلا تجربه بازی دچار اختلال شود و دیگر نتوانید تجربهتان در بخش کریر را ادامه بدهید و باید مجددا از اول یا از سیوی قدیمیتر کار را ادامه بدهید. روندی که الکترونیک آرتز در رابطه با بخش کریر پیش گرفته بیش از هر چیز اثباتی برای این ادعا است که بخشهایی مثل کریر که درآمد خاصی برای این شرکت ندارند، در درجه پایینی از حیث اهمیت هستند.
اثبات دیگری که برای این ادعا میتوان پیدا کرد، بخش آلتیمیت تیم همین نسخه است که از خیلی جنبهها وضعیت بهتری پیدا کرده است. برای مثال سیستم جوایز فصلی یکی از ویژگیهای خیلی خوب اضافهشده به بازی است که با ساختاری شبیه به سیستم استفادهشده در بازیهایی چون فورتنایت، چالشهای مختلفی را برایتان تدارک میبیند و با انجام دادن آنها میتوانید XP کسب کنید و با رسیدن به سطوح بالاتر جوایز مختلفی از پک گرفته تا لوگو باشگاه و بازیکنان قرضی دریافت کنید. جدا از این خود مأموریتها هم گاهی علاوهبر XP شامل جوایزی مثل پک میشوند. سیستم جوایز جدید بازی انگیزه بیشتری برای تجربه کردن آلتیمیت تیم به بازیکنان میدهد و تجربه حالتهایی مثل رایولز یا اسکواد بتل با درنظرگرفتن انجام دادن چالشها از همیشه لذتبخشتر است و باعث میشود تا هر بازیکنی با هر میزان وقتی که میخواهد برای بازی بگذارد بتواند پاداش هم کسب کند. جدا از این یک سری تغییرات ساختاری را هم در آلتیمیت تیم شاهد هستیم؛ مثلا محدودیت زمانی مسابقات اسکواد بتل حذف شده و مسابقههای هفتگیتان در این بخش را در هر زمانیکه دوست داشته باشید میتوانید بازی کنید که این ویژگی هم امکان مدیریت بهتر زمان را به بازیکنان میدهد. یا تغییر ساختاری دیگر اضافه شدن مسابقات دوستانه به آلتیمیت تیم است که خلا نبود حالتی کژوال در این بخش را پُر میکنند و خود شامل حالتهای جزئیتری میشوند؛ مثلا در King of the Hill با نگه داشتن توپ داخل یک مستطیل ظاهرشده در زمین میتوانید ارزش توپ را تا سقف سه افزایش دهید و با زدن یک گل سه گل برایتان ثبت شود. یا حالت Swap پیش از شروع مسابقه سه بازیکن شما را با سه بازیکن حریف تعویض و شرایط غیرقابلپیشبینی برایتان رقم میزند. مسابقات دوستان را میتوانید با بازیکنان دیگر به شکل آنلاین، با وصل کردن یک کنترلر دیگر به شکل محلی یا حتی با هوش مصنوعی تجربه کنید و از همه مهمتر اینکه در بازیهای این بخش چیزی از قرارداد بازیکنان کم نمیشود یا شاهد کاهش انرژی آنها نیستیم و حتی میتوانید بازیکنان قرضیتان را هم بدون کم شدن تعداد بازیهایشان استفاده کنید که خب ویژگیهای مثبتی هستند.
درست است که آلتیمیت تیم مشکلاتی مثل ایرادهای طراحی صفحه مدیریت ترکیب دارد و بهشخصه حالت قبلی این بخش را بهتر میدانستیم اما قطعا اصلیترین ایراد این بخش نقش پررنگ خریدهای درون برنامهای در آن است؛ به طوریکه در همین هفته ابتدایی بازی هم کم نیستند تیمهایی که با خرج پول واقعی بسیار قوی شدهاند و جالب اینکه مچ میکینگ بازی هم خیلی وقتها بدون درنظرگرفتن سطح تیمها شما را با آنها روبهرو میکند و مسابقهای کاملا ناعادلانه رقم میزند. طبیعی است که نمیتوان انتظار داشت موردی مثل امکان خرید فیفا پوینت با آن سود عظیمی که برای EA دارد از بازی حذف شود ولی حداقل اعمال محدودیتهایی در این زمینه میتوانست آلتیمیت تیم را به تجربهای عادلانهتر برای همه بازیکنان تبدیل و بازی کردن این حالت را که هنوز هم تجربهای سرگرمکننده و غنی از حیث محتوا است حتی لذتبخشتر کند.
با اینکه EA امسال لایسنس تیمی مثل یوونتوس را از دست دادن و باید به دیدن این تیم به اسم پیمونته کالچیو و با لباسهای عجیب در بازی عادت کنید، اما اگر واقعبین باشیم وضعیت لایسنس کلی بازی هنوز هم آنقدر عالی است که نمیتوان این مورد را ایراد بزرگی برایش دانست. لیگهای بزرگ و کوچک مختلفی در بازی وجود دارند و مکمل آنها هم تنوع خیلی خوب در زمینه ورزشگاهها است که انصافا هم همگی به شکل خوبی و منحصربهفردی طراحی شدهاند. استفاده از انیمیشنهای منحصربهفرد برای شروع مسابقات لیگهای بزرگی مثل انگلیس، آلمان و اسپانیا مثل سالهای گذشته در این نسخه هم در نظر گرفته شده است و رقابتهای لیگ قهرمانان هم با اینکه موردی جدید در بازی نیستند اما با اتمسفر خاص خود برگزار میشوند و نشان میدهند که الکترونیک آرتز کماکان در ارائه تجربهای چشمنواز از مسابقات فوتبال موفق است؛ حتی با وجود اینکه کلیت گرافیکی بازی تغییر زیادی نسبت به سال پیش نداشته و صرفا شاهد یک سری پیشرفتها در زمینه طراحی ورزشگاهها و تماشاگرها و همینطور اتمسفر کلی آنها هستیم و البته شرایط آب و هوایی مختلف هم از نظر بصری بهتر از قبل شدهاند. به اینها باید گزارشگرهای بازی را هم اضافه کنیم؛ جایی که دو تیم گزارشگری انگلیسی بازی کماکان به نحو احسن کارشان را انجام میدهند و مخصوصا در رقابتهای آنلاین بازی صدا و گزارش آنها میتواند هیجان بازی را بیشتر هم بکند.
فیفا 20، شاید بهترین نسخه ساختهشده از فیفا تا به امروز نباشد و مثلا کاری که EA در رابطه با بخش کریر انجام داده حتی اهانتآمیز هم بهنظر برسد، ولی گیمپلی بازی نسبت به نسخه قبلی بهتر و متعادلتر شده و با وجود نقش پررنگ سرعت در آن، میتوان هیجان کلی مسابقات فوتبال را در این نسخه چشید و کارهای مدنظر را در زمین اجرا کرد. بهعلاوه بخش ولتا بدون شک یکی از بهترین ویژگیهای جدیدی است که در چند سال اخیر به سری فیفا اضافه شده است و حتی اگر حوصله ساخت تیم و یک سال بازی کردن آلتیمیت تیم را نداشته باشید یا بخش سیزن برایتان جذابیتی نداشته باشد، ولتا بهعنوان یک حالت سریع و بینهایت مفرح میتواند ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد. برای تبدیل شدن فیفا به یک بازی کاملا بینقص احتمالا باید منتظر یک تغییر نسل باشیم اما خب بازی در وضعیت فعلی هم میتواند یک سال دیگر علاقهمندان همیشگیاش را سرگرم نگه دارد.
لطفا شکیبا باشید ...