نقاط ضعف اصلی انیمیشن ها چیست ممنون میشم کمکم کنید
علی نوریاسکویی یکی از فعالان هنر و فن انیمیشن در کشورمان است. او عضو هیئت مدیره انجمن آسیفا(انجمن بینالمللی سازندگان و دوستداران فیلمهای انیمیشن)، تهیهکننده و کارگردان انیمیشن است. این انیماتور در سالهای فعالیتش همکاریهای متعدد بینالمللی هم داشته است. انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» به کارگردانی نوریاسکویی توانسته تا کنون جوایز بینالمللی بسیاری را کسب کند. با او درباره وضعیت انیمیشن کشور و حضور دو اثر ایرانی در عرصههای بینالمللی گفتوگو کردیم.
مخاطبی که انیمیشن را در سینما نمیبیند
علی نوریاسکویی درباره وضعیت سینمای انیمیشن کشور و قیاس آن نسبت به گذشته به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در کشور ما صنعت و سینمای انیمیشن به لحاظ زیرساختهای فنی، کیفی و نیروی انسانی، تقریبا همعرض چند کشور معدود دارای سینمای انیمیشن است. شاهد این ماجرا هم تعداد روزافزون تولیداتی است که نسبت به سالهای پیش رشد داشتهاند. هر ساله تعداد آثار سینمایی در حال رشد و افزایش است. اما دو نکته وجود دارد. اولا اینکه صنعت انیمیشن در کشور ما و در حوزه سینما هنوز نهادینه نشده است. به دلیل اینکه مردم ما عادت ندارند به سینما بروند و انیمیشن ببینند. معمولا در این سالها مردم حتی بهترین فیلمها از بزرگترین کمپانیها را در منزلشان نگاه کردهاند. و این شاید یکی از معضلات سینماگران انیمیشن ماست. یعنی مخاطب ما عادت نکرده به سینما برود و انیمیشن را بر پرده ببیند. این موضوع به نوعی کار را سخت کرده است چون باید این تجربه و علاقهمندی را برای مخاطب ایجاد کنیم که به سینما بیاید و انیمیشن ببیند. از سویی دیگر در بخش فیلمنامه و کارگردانی انیمیشنهایمان یک سری مشکلاتی داریم و علیرغم اینکه به لحاظ تکنیکی و فنی خیلی با کیفیت و خوب شدهاند، اما هنوز به آن بلوغی که انتظار میرود نرسیدهاند.
دور نخواهد بود که انیمیشنهای ما به لحاظ قصه به جذابیت برسند
وی در ادامه افزود: آثار ما در مقایسه با انیمیشنهای روز جهان و به لحاظ روایت و قصه هنوز به آن جذابیتهای آرمانی که مورد نیاز مخاطب است، نرسیدهاند. اما فکر میکنم این نقطه ضعف هم مرتفع شود. بالاخره سینماگران انیمیشن ما تجربه میکنند و فیلمهایشان را با مخاطب در سینما میبینند و نواقصشان را بر طرف میکنند. خیلی دور نخواهد بود که انیمیشنهای ما به لحاظ قصه به جذابیت مورد نظر برسند.
چرا با وجود تحریم، کرهایها سراغ ایرانیها میآیند؟
عضو هیئت مدیره انجمن آسیفا در پاسخ به این پرسش که آیا حضور انیمیشن «آخرین داستان» در رقابت اسکار ۲۰۲۰ و اکران فیلشاه در کشورهای دیگری مانند روسیه میتواند نوید دهنده توجه بینالمللی به انیمیشن کشور ما باشد، عنوان کرد: قطعا همینطور است. همین الان مشغول تولید یک فیلم سینمایی انیمیشن با کرهجنوبی به صورت مشترک هستم. اما کرهایها که دارای صنعت پیشرفتهای هستند و شاید به وجودآورنده خیلی از تکنولوژیهای فنی رایانهای باشند به علاوه اینکه ارتباط خیلی خوبی با سینمای هالیوود دارند، چرا سراغ ایرانیها میآیند و چرا حاضر هستند با شرایط سخت و پیچیدگیهایی که تحریمها برای ما قرار داده است، با ایران تولید مشترک داشته باشند؟ مطمئنا به دلیل ظرفیتهایی است که در سینمای انیمیشن ایران قرار دارد. این دو فیلم، هر یک با تکنیک مجزا تقریبا پیشانی سینمای انیمیشن ایران هستند.
ما سه فیلم سینمایی انیمیشن در سالهای گذشته داشتهایم. «رهایی از بهشت» که خودم تهیهکننده و کارگردانش بودم، «فیلشاه» و «آخرین داستان» که هر یک با سه تکنیک کاملا متفاوت توانستند از سه وجه، قدرت سینمای انیمیشن ایران را به دنیا معرفی کنند که اتفاقات خیلی خوبی است. امروز تقریبا متخصصین انیمیشن در دنیا به توانمندی سینمای انیمیشن ایران واقف شدهاند.
توانایی ظرفیت سینمای انیمیشن داخلی
این داور جشنوارههای فیلم کودک و نوجوان با اعلام اینکه به شدت نیازمند برنامهریزیهای کلان و زیرساختی هستیم، درباره پتانسیل سینمای انیمیشن در عرصه اقتصاد گفت: متاسفانه حوزه سیاستگذاری سینمای انیمیشن ما چندان به ظرفیت بسیار ارز آوری که میتواند جای خیلی از اقتصادهای سنگینتر و در واقع غیر چابکتر را بگیرد، توجه نمیکند. کمااینکه خیلی از کشورهای صنعتی مثل ژاپن، آمریکا و کشورهای توانمند در حوزه صنعت به این سمت رفتهاند و موفق شدهاند بخش اعظمی از اقتصادشان را از انیمیشن به دست آورند.
اگر بخواهید برای کودکان از بازار اثر انیمیشن تهیه کنید، کافی است دو هفته پشت سر هم رجوع کنید و در هفته سوم متوجه میشوید محصول جدیدی وجود ندارد که برای بچهها بخرید. فکر میکنم به شدت نیازمند این هستیم که برنامهریزیهای کلان و زیرساختی را دولت انجام دهد تا ما بتوانیم با سرعت بیشتری به نقطه مطلوب برسیم. الان با سرعت لاکپشتی خودمان و همت بچههای انیمیشن حرکت میکنیم.
https://plus.irna.ir/amp/83578729/
لطفا شکیبا باشید ...