سلام دوستان میخواستم بدونم بازی dayz gone ترسناکه برای چه سنی مناسبه
پس از مدتها انتظار، یکی از مهمترین عناوین انحصاری پلی استیشن 4 در سال 2019، عرضه شد. عنوانی جهان باز در سبک اکشن سوم شخص با تمی ترسناک و پسا آخرالزمانی. در این مقاله 8 نکته با ما همراه باشید تا از مهمترین ویژگیهای Days Gone مطلع شوید و بتوانید برای خرید بازی یا صرف نظر از آن، بهتر تصمیم بگیرید.
در طول بازی و در حین گشت و گذار تنها میتوانید دو اسلحه با خود حمل کنید. باید با دقت در این مورد تصمیم بگیرید زیرا سلاحهای زیادی در بازی وجود دارند که هر کدام میتوانند روی جزئیات طریقه بازی شما بسیار اثر گذار باشند. برای پیدا کردن آنها باید به دقت در محیط وسیع بازی به جستوجو بپردازید، جعبههای مختلف را بررسی و کاپوت اتومبیلها را واکاوی کنید. البته ناگفته نماند که بهترین اسلحهها را باید در کمپها از فروشندگان بخرید. برای پیشبرد داستان بازی حتماً باید این کارها را هر چند وقت یک بار انجام دهید چرا که تمامی سلاحهای سرد و گرم، پس از مدتی استفاده، مستهلک میشوند.
از تیر و کمان گرفته تا شاتگان، همه اسلحههای بازی قابلیت آپگرید شدن دارند. دوربینهای مختلف، صداخفهکن و سایزهای مختلف خشاب از آپشنهایی هستند که میتوانید با آنها سلاح خود را آپگرید کنید. نکته مهم این است که هر سلاحی در اختیار دارید، باید از آنها هوشمندانه استفاده کنید. دلیلش هم علاوه بر صرفهجویی در مصرف مهمات، ایجاد سر و صدای کمتر است چرا که حیوانات و فریکرها نسبت به صدا بسیار حساسند و اگر بخواهید یاغی باشید، باید با خیل عظیمی از دشمنان که احاطهتان کردهاند، دست و پنجه نرم کنید.
شاخصترین دشمنان شما در این بازی فریکرها (Freakers) هستند. این موجودات افسار گسیخته توسط یک عامل واگیردار مبتلا شدهاند. تفاوت مهم آنها با زامبیها سرعت زیادشان است. تنها انسانها نیستند که به این بیماری مبتلا شدهاند. حیوانات گوناگونی در محیطهای جنگلی بازی وجود دارند که به محض جلب کردن توجهشان به سویتان حملهور میشوند. گرگ، خرس و کلاغ نمونههایی از این حیوانات میباشند. نکته مهم دیگری که در تریلرهای بازی به کرات مشاهده کردهایم این است که فریکرها اغلب به صورت گروهی حمله میکنند و در برخی صحنهها تعدادشان به بیش از صد نفر میرسد. اگر استراتژی مناسبی برای مقابله با آنها نداشته باشید، به راحتی در محاصرهای مرگبار گرفتار خواهید شد.
تقریباً همانند آنچه که در Left for Dead دیده بودیم، فریکرها در بازی انواع مختلفی دارند. Swarmer ها همان فریکرهای معمولی هستند که بیشتر در تریلرها دیدهایم. Newt ها دشمنان کوچک و فرزتری اند که وقتی در وضعیت سلامتی بدی قرار دارید از فرصت استفاده کرده و به شما حمله میکنند. Screamer ها با ایجاد سر و صدا باعث میشوند فریکرها متوجه حضور شما شوند و Breaker ها دشمنان سرسخت و بزرگی هستند که از میان برداشتنشان برای بازیکن چالش برانگیز خواهد بود. هرچه بیشتر در بازی پیش بروید، فریکرها با تجربهتر شده و در نتیجه مقابله با آنها سختتر خواهد شد.
ناگفته نماند که برخلاف دیگر بازیها در این سبک، دشمنان شما تنها محدود به موجودات مبتلا شده نمیباشد و در بسیاری از مراحل اصلی و فرعی بازی باید با انسانهای معمولی مبارزه کنید. در برخورد با این انسانها میتوانید از استراتژیهای مختلف مانند مخفی کاری یا برخورد مستقیم استفاده کنید.
وقایع Days Gone در شمال غربی ایالات متحده، جایی شبیه به ایالت اُریگِن (Oregon) دنبال میشوند. طبق گفته سازندگان، این بازی بیش از هر چیز روی داستان تأکید دارد. شما در نقش موتورسواری به نام دیکِن (Deacon) قرار خواهید گرفت که پس از گذشت دو سال از شیوع بیماری، به دنبال انتقام از عوامل کشته شدن معشوق خود است. در کنار این، چندین خط داستانی فرعی هم در بازی وجود خواهد داشت. برای به سرانجام رساندن این داستانها چیزی حدود 30 ساعت زمان نیاز است برای عنوانی با این سبک بسیار مناسب به نظر میرسد.
به شخصه در ابتدا به صحبتهای سازندگان بازی در مورد داستان آن شک داشتم اما وقتی متوجه شدم قرار است در Days Gone شاهد 6 ساعت کاتسین باشیم، شبهههایم در این زمینه برطرف شدند. وقتی این عدد را در کنار 8 ساعت کاتسین متال گیر سالید 4 (که داستان مهمترین مولفهاش بود) قرار بدهیم، به نقش اساسی صحنههای سینمایی در بازی پی میبریم. با توجه به تریلرهایی که تا کنون دیدهایم، میتوان انتظار داشت دیز گان از دیگر عنوان انحصاری سونی یعنی The Last of Us و سریال تحسین شده Son’s of Anarchy در زمینه داستان الهام گرفته باشد.
دنیای وسیع بازی از قسمت های متفاوتی تشکیل شده که هر کدام از لحاظ آب و هوایی ویژگیهای خاص خود را دارند. در تریلرها جنگلهای وسیع، کوهستانها و همچنین مناطق پوشیده از برف به چشم میخورند که هر کدام به زیبایی طراحی شدهاند. سفر به هرکدام از این مناطق در هر شرایطی امکان پذیر است. پس از به اتمام رساندن داستان اصلی بازی، میتوانید در محیط بازی گشت و گذار کنید و اگر کار انجام ندادهای دارید آن را به سرانجام برسانید تا درصد پیشرفت خود را به صددرصد برسانید. به گفته یکی از سازندگان، قرار است فضای درونی تمامی ساختمانها و مکانهای سرپوشیده قابل دسترسی باشد و همچنین هیچ خبری از بارگذاری در طول بازی نخواهد بود.
اما در این نقشه وسیع چه کارهایی قرار است انجام دهید؟ ماموریتهای مختلفی در Days Gone وجود خواهند داشت که کنار داستان اصلی میتوانید آنها را پیش ببرید. مانند دیگر عناوین در این سبک، در بازی مناطق امنی تحت عنوان NERO وجود خواهد داشت که از آنها برای Fast Travel و انبار کردن تجهیزات میتوانید استفاده کنید. همچنین هر از گاهی با کمپهای پر شده از دشمنان مسلح مواجه میشوید که با پاک سازی آنها، هم اسلحه و مهمات به دست میآورید و هم این کمپها به نقاطی برای فست ترَوِل تبدیل میشوند. پاکسازی لانه فریکرها در یک منطقه نیز باعث میشود تعداد این موجودات در آنجا کاهش یابد.
موتورسیکلت دیکن تنها یک وسیله حمل و نقل نخواهد بود. اگر آن را آپگرید کنید، شانس بیشتری برای زنده ماندن در دنیای وحشی Days Gone خواهید داشت. برای مثال، با اضافه کردن فضای جاسازی بیشتر به موتور، میتوانید مهمات بیشتری با خود حمل کنید که این ویژگی بسیار به کارتان خواهد آمد. حواستان باشد که اگر قرار است با خیل عظیمی از دشمنان در منطقهای مواجه شوید، موتورسیکلت را در همان نزدیکی پارک کنید چرا که اگر کشته شوید بازی را از همان جا آغاز خواهید کرد. به وضعیت کارکرد و بنزین آن هم همیشه توجه داشته باشید چرا که گیر افتادن در ناکجا آباد با یک موتور بلااستفاده و یا بدون سوخت، مساوی با مرگ خواهد بود.
علاوه بر آپگرید و بهبود کارکرد موتورسیکلت، میتوانید آن را از لحاظ ظاهری هم همان طور که دوست دارید تغییر دهید. رنگ زین و بدنه و ویژگیهای ظاهری اجزای مختلف موتور همگی قابل تغییر اند. با این شخصی سازیها و پس از ساعتها تجربه بازی، همان احساسی را نسبت به موتورتان خواهید داشت که دریل در Walking Dead داشت!
در Days Gone شاهد یک سیستم کسب تجربه و افزایش مهارت خواهیم بود که البته در این سیستم خبری از جزئیات عناوین نقش آفرینی نیست. 3 شاخه اصلی قابل آپگرید، شامل مبارزه با سلاح سرد، سلاح گرم و مهارتهای زنده ماندن میباشند. با از میان برداشتن دشمنان و انجام ماموریتها، امتیازهایی به دست میآورید که طبق سبک بازیتان، از آنها میتوانید در آپگرید این سه شاخته اصلی استفاده کنید. برای مثال یکی از آپگریدهای مربوط به سلاح های گرم، این است که با هر هدشات، مقداری بر جانتان افزوده شود.
علاوه بر این، با استفاده از مواد اولیه، میتوانید در سیستم کرفتینگ بازی همه سلاحهایتان را همان طور که دوست دارید آپگرید کنید. این مواد اولیه شامل پوست حیواناتی که شکار میکنید و اشیای با ارزشی که در مکانهای مختلف بازی به دست میآورید میشوند. همچنین با استفاده از این مواد، میتوانید سلاحهای سرد و گرم جدیدی بسازید.
سیستم آپگرید و کسب امتیاز تنها المانهای نقش آفرینی بازی نیستند. انتخابهایی که در طول بازی میکنید هم بر روند داستان بازی تاثیرات مهمی میگذارند. مجموع انتخابهایی که میکنید هم پایان بازی را تغییر خواهند داد. طبق گفته سازندگان، بازی چندین پایان مختلف خواهد داشت پس خیالمان از این بابت که در دیز گان تنها توهم انتخاب نداشته باشیم، راحت است.
در اکثر اوقات تصمیمات سختی باید بگیرید که در پی آنها باید منتظر عواقب مهمی نیز باشید. اگر سازندگان بتوانند پیچیدگیهای زیادی در خط داستانی بگنجانند، میتوان انتظار داشت بازیکنان برای اتمام چند باره بازی انگیزه داشته باشند.
لطفا شکیبا باشید ...