دوستان یه مطلب در مورد ایستراک های بازی dayz gone میخواستم برام خیلی جالب هست
شور و شوق فراوانی حول بازی«روزهای از دست رفته» (Days Gone) از همان لحظه معرفی بازی در کنفرانس ۲۰۱۶ E3 سونی به وجود آمد که استودیوی محبوب Bend Studio وظیفه توسعه آن را بر عهده دارد. درحالیکه تماشای تصاویر بازی توجه همه را به خود جلب کرده بود، اما ویژگیهای بسیاری همچنان نامشخص باقی مانده بودند. این روند پس از گذشت یک سال سکوت تغییر کرد و سونی با نمایش مفصل گیمپلی بازی در کنفرانس ۲۰۱۷ E3 از بسیاری ویژگیهای بازی پرده برداشت که ما قصد داریم در این مطلب به ۱۰ ویژگی برجسته بازی روزهای رفته بپردازیم که احساس میکنیم شما نیز باید آنها را بدانید.
سونامی زامبی
هنگامیکه برای نخستین بار در E3 2016 از تریلر بازی روزهای از دست رفته رونمایی شد، ذهن تماشاگران را با خود درگیر کرد که در این بازی کاربر باید با چه چیزی روبرو شود؛ زیرا در آن تریلر ما تنها خرابههای آخر زمانی و شخصیتی به نام «دیکن» Deacon St. John را میدیدیم که از روزهای خوش گذشته که انسانها به خوبی و خوشی در کنار یکدیگر زندگی میکردهاند میگوید؛ اما سونی در پایان کنفرانس با نمایش گیمپلی بازی تماشاگران را بهنوعی غافلگیر کرد. در آن ویدیو ابتدا با دیدن یک زامبی غر زدیم که [اَه بازم یه بازی زامبی دیگه] اما لحظات زیادی نگذشت و بهجای چند زامبی با تعداد بسیار زیادی زامبی مواجه شدیم که از نظر تعداد بهقدری زیاد بودند که بهراحتی میتوان گفت در تاریخ بازیهای ویدیویی بیسابقه است. همین تعداد زامبیهاست که بازی روزهای از دست رفته را از دیگر بازیهای زامبیمحور متمایز میکند، بهگونهای که هرچه نما بازتر میشد قاب بازی توانایی گنجاندن تمامی آنها را نداشت.
تنوع مبارزاتی
بازی Days Gone به کاربر آزادی زیادی برای انتخاب چگونگی روبهرو شدن با دشمناناش را میدهد؛ از مخفیکاریهای رایج گرفته تا اکشنتریلر و ویژگیهای ترسوبقا. همچنین شما قادر خواهید بود برای نجات جانتان از بسیاری چیزهای موجود در محیط اطراف استفاده کنید. یکی از برجستهترین ویژگیهایی که در ویدیوی بازی مشاهده نمودیم استفاده از دشمنان علیه یکدیگر است. برای نمونه در گیمپلی کاربر با استفاده از صدا زامبیها را تحریک کرده تا به سمت دشمنان انسان هجوم برند. همچنین در بازی میتوان از انواع صلاحهای سرد و گرم استفاده کرد.
حیوانات وحشی
یکی از قابلتوجهترین ویژگیهایی که میتوان از ویدیو بازی برداشت کرد این است که عفونت نه تنها به انسانها بلکه میتواند به حیوانات نیز سرایت کند. بنابراین این امکان وجود دارد که هنگام بازی با یک گرگ، پرنده و هر حیوان دیگری مواجه شویم، همانطور که در اوایل ویدیو چند گرگ را مشاهده نمودیم و در پایان یک خرس. خوشبختانه این ویژگی میتواند تجربه نو و متفاوتی را برای مخاطبین رغم بزند.
نمای کارآگاهبار
ویژگی نمای کارآگاهی بهقدری در این روزها استفاده میشود که میتوان گفت به یک کلیشه تبدیل شده است. ما آن را در بازیهای بسیاری نظیر Batman: Arkham، The Witcher 3، Horizon: Zero Dawn و حتی Persona 5 دیدهایم. و به نظر میرسد که بازی روزهای از دست رفته نیز بهطور نسبی از این ویژگی برخوردار باشد. در ویدیوی بهنمایش درآمده شاهد بودیم «دیکون» چیزی در دستاناش داشت که بیشتر شبیه به ابزار کارآگاهان میماند و با کمک آنها باید داستان را به روابط علت و معلولی پیش ببرد. همچنین، در دو ویدیوی دیگر دیکون برای نجات و کشتن شخصی اجیر شده بود.
مخفیکاری
در بازی روزهای از دست رفته ایده خوبی به نظر نمیرسد که به مقابله با هر موجودی بپردازید که سر راه شما سبز میشود. جدای از انسانها و حیوانات که شاید بتوانید دستتنها از پسشان برآیید، نباید فراموش کنید که تعداد زامبیها بهقدری زیاد است که بهاحتمال فراوان تنهایی نمیتوانید همهشان را نابود کنید و این را نیز باید بدانید که آنها گوششان نسبت به صدا حساس بوده و واکنش نشان میدهند. همچنین عناصر مخفی بازی در روزهای رفته دربرابر دشمنان انسان شباهت بسیاری به بازی «آخرین ما» دارد که در ویدیو مشهود است.
رانندگی
به نظر میرسد که عمده گیمپلی بازی را باید صرف موتورسواری در طول نقشه بازی بکنید. تصاویر زیادی از بازی نشان داده شده است که در آن دیکون بر روی موتورش قرار دارد. کمی خلاقیت در این زمینه میتواند بر جنبههای سبک بقای بازی بیفزاید برای مثال گیرکردن پشت موانع درصورتیکه سیلی از زامبیها به دنبال شما هستند؛ و یا برای یافتن سوخت، قطعات، خرابی و تعمیرات موتور مجبور شوید به ترسناکترین نقاط نقشه بازی بروید. البته، همچنان مشخص نیست که آیا علاوه بر موتور میتوان سوار وسیله نقلیه دیگری هم شد یا نه.
آب و هوایی پویا
تغییرات آب و هوایی دیگر چیز جدیدی در این ژانر محسوب نمیشود اما به نظر میرسد که سازندگان روزهای از دست رفته به خوبی از پس آن برآمدهاند. تغییرات آبوهوا با تغییراتی جزئی که در روند گیمپلی ایجاد میکنند میتوانند باعث تنوع گیمپلی و اتمسفر بازی شوند. تغییرات بدیهی مانند رانندگی بر روی سطح برف و باران، ایجاد خطای دیداری و شنیداری در مواجه با دشمنان؛ همچنین سرما میتواند بر عنصر ترس بیفزاید.
چرخه شبانه روز
روزهای رفته یک بازی جهان باز است و بنابراین دور از انتظار نیست که دارای چرخه شبانهروزی باشد. این مهم در تمامی تصاویر و ویدیوهای نمایش دادهشده تا این لحظه همگی در روز اتفاق افتادند اما شب چهطور؟ شب چه تفاوتهایی با روز میتواند داشته باشد؟ یکی از تاثیرات آن طبیعتا درروند گیمپلی مخفیکاری است اما به نظر میرسد چیز دیگری در شب وجود دارد که سازندگان تا این لحظه آن را از مخاطبان مخفی کردهاند. شاید هیولاها در شب قویتر میشوند یا شاید در شب موجوداتی تازه از لانههای خود بیرون میآیند که بسیار قویتر و ترسناکتر از دشمنانی است که در روز دیدهایم. این احتمال از آنجایی قویتر میشود که پیشازاین، دربارهی الهامات سازندگان از حیاتوحش گفتیم و کاملا مشخص است که حیات وحش واقعی را در شب باید جستجو کرد.
جهانی باز و پویا
Sony Bend Studio قول داده که بازی روزهای رفته دارای یکی از بزرگترین و متنوعترین دنیاها در جهان بازیهای ویدیویی است، در عین حال این را هم گفتهاند که تنوع مکانی بسیاری در بازی وجود دارد که شاید دومی اولی را نقض کند. آنچه که شاید بتوان حدس زد این است که بازی دارای مناطق جدا و مختلفی باشد و تنها با سفر کردن بتوان به آن مناطق رفت تا همگی باهم یک جزء مشترک را تشکیل دهند؛ چراکه جزئیات شخصیتپردازی دیکون از تیپ و خالکوبی تا سبک موتورسواری او همگی نشان از شباهت بسیار بازی به فیلمهای جادهای دهه ۸۰ هالیوود دارد.
دیکون در این دنیا به دنبال چه میگردد؟ «خودش»
تا به اینجای کار با شناختی که از شخصیت دیکون بهدست آوردهایم او را یک آدم مزدور که برای شکار و کشتن افراد اجیر میشود میشناسیم. اما توسعهدهندگان گفتهاند که این لزوما از او یک انسان بد نمیسازد. همچنین در تریلر به نمایش درآمده، دیکون با حسرت از گذشتهها حرف میزند، این حرفها با یک موسیقی تاثیر گذار و تصویر یک دختر در ترک موتور او دیده میشود که به نظر میرسد معشوق او بوده است. گویی زمان او را به چنین شخصیتی تبدیل کرده است و ما در این سفر باید برای یافتن خود حقیقی دیکون با او همراه شویم.
همچنین به نظر میرسد که دیکون دارای شخصیت شوخ و لجوجی باشد، بهگونهای که شاید در موقعیتهای حساس بهجای تصمیم عاقلانه دستبه کارهای دیوانهوار بزند. بنابر تمامی ویژگیهایی که در بالا اشاره شد، میتوان چنین برداشت کرد که سازندگان به شخصیتپردازی اهمیت زیادی دادهاند و از شخصیتهای تکبعدی و کلیشهای که این روزها تمامی رسانهها را پرکردهاند، دوری کردهاند. بهطور حتم اگر درست به این شخصیت پرداخته شود، میتوان احساس همزاد پنداری بسیار قوی با چنین شخصیتی داشت و باعلاقه او را در این سفر پر مخاطره و جذاب دنبال کرد.
در نهایت بازی نوید یک داستان قوی، دراماتیک، پر احساس و درگیرکننده را به مخاطبین خود میدهد. در پایان لازم به یادآوری است که بازی انحصاری «روزهای از دست رفته» (Days Gone) در تاریخ نامشخصی برای کنسول پلیاستیشن ۴ منتشر میشود. همچنین کسانی که خواستار تجربه بازی با بهترین کیفیت ممکن میباشند باید با پلیاستیشن ۴ پرو به تجربه آن بپردازند.
لطفا شکیبا باشید ...