0

درخت زیتون نماد چیست؟

زیتون درخت زیتون نماد نماد درخت سرسبزی درخت پربار
ثبت شده 2 سال پیش توسط راضیه سادات شریفی ویرایش شده در 1400/3/15

کسی میدونه درخت زیتون نماد چیه؟


3 جواب

0
2 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

شاخه زیتون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شاخه‌های زیتون

شاخه زیتون (انگلیسی: Olive branch‎)، معمولاً نماد صلح یا پیروزی است و در طول تاریخ توسط عروس و دوشیزگان استفاده می‌شد. این نماد که در فرهنگ غربی است، ریشه از آداب و رسوم یونان باستان دارد، و با این‌حال با رشد در حوزه مدیترانه در هر فرهنگ و مذهب پیدا شده‌است.

 

محتویات

یونان و روم باستان[ویرایش]

تترا دراخمای نقره یونانی، حدود ۲۰۰–۱۵۰ پیش از میلاد، با تصویر جغد ایستاده که یک تاج گل از برگ زیتون آن را احاطه نموده‌است.

شاخه زیتون در طراحی آرم بزرگ ایالات متحده، سال ۱۸۸۵

پرچم سازمان ملل متحد

در اساطیر یونانی، آتنا با پوزئیدون خدای دریا برای در اختیار داشتن آتن به رقابت پرداختند. خدای دریا با پرتاب نیزه سه شاخه خود به آکروپلیس، که آب دریا از آن فوران کرد، ادعای در اختیار گرفتن آن را نمود ولی آتنا با کاشت درخت زیتون برای اولین بار خوبی را در کنار گرفت و صلح را پیشنهاد کرد. دادگاه خدایان و الهه‌ها به نفع آتنا حکم دادند چرا که او هدیه‌ای بهتر به زمین داده بود.

تاج گل‌های زیتون همچنین توسط عروس‌ها پوشیده و به برندگان المپیک اهدا می‌شد.

شاخه زیتون یکی از ویژگی‌های ایرنه بود و بر روی بعضی سکه‌های امپراتوری روم، تصویر وی با نگه داشتن یک شاخه زیتون رو به بالا در دست راست نشان داده می‌شود.

شاخه زیتون نماد صلح در سنت‌های محلی عرب است. در سال ۱۹۷۴، یاسر عرفات، رهبر فلسطینیان شاخه‌های زیتون را به مجمع عمومی سازمان ملل آورد و گفت: «امروز من اینجا آمده‌ام با تفنگ یک رزمنده در یک دست و یک شاخه زیتون در دست دیگر، پس کاری نکنید که شاخه زیتون از دست من رها شود». مستند تفنگ و شاخه زیتون و کتابی با همین نام نوشته دیوید هرست که توسط مترجمان و ناشران مختلف به چاپ رسیده‌است، به این اتفاق تاریخی اشاره دارد.[۱][۲]

شاخه زیتون در پرچم سازمان ملل متحد نیز به عنوان نماد صلح استفاده شده‌است.

چندین شهر دارای زیتون مانند اولیو برانچ، می‌سی‌سی‌پی به عنوان نمادی از زندگی صلح آمیز، نامگذاری شده‌است. برخی از نام‌ها و نام خانوادگی غربی مانند الیور، اولیویه، اولیفانت اشاره به شاخه‌های زیتون دارند.

نگارخانه[ویرایش]

  • Greek Silver Tetradrachm of Athens (Attica).jpg

  •  
  • Squat lekythos Louvre CA2516.jpg

  •  
  • Fiery furnace 01.jpg

  •  
  • William and Mary.jpg

  •  
  • 1719 George I farthing lighter.jpg

  •  
  • WWIposter12.jpg

  •  
  • Punch dove and branch.png

  •  
  • Gold Olive Branch Left on the Moon by Neil Armstrong - GPN-2002-000070.jpg

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1.  «جیم - کتاب تفنگ و شاخه زیتون (ریشه‌های خشونت در خاورمیانه)». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۸ مه ۲۰۱۶.
  2.  ویستا - تفنگ و شاخه زیتون/ مناقشات اعراب و اسرائیل[پیوند مرده]

 

چرا شاخه زیتون نماد صلح و آرامش در جهان است؟

توسط  · منتشر شده ۱۳۹۸-۰۱-۰۵ · بروزرسانی شده ۱۳۹۹-۰۱-۲۷

چرا شاخه زیتون نماد صلح و آرامش است؟

شاخه زیتون سمبل صلح جهانی

شاخه زیتون سمبل صلح جهانی

اولین بار در یونان باستان از شاخه های زیتون در جشنها و مراسمات استفاده شده است.

در افسانه های رومی آمده است که  به برندگان بازی های المپیک تاج گل اهدا میشد.

این تاج گل با شاخه زیتون تزئین می شده است.

در دیگر اسطوره های یونانی نیز نوشته شده است که

الهه آتنا، با کاشت درخت زیتون به عنوان نماد صلح و آرامش، حامی منطقه آتیه یونان شد.

سازمان ملل متحد نیز از شاخه زیتون بعنوان نماد صلح و آرامش استفاده میکند.

یکی دیگر از داستان های شگفت انگیز در اینباره مربوط به شاخه زیتونی است

که کبوتر سفید بر نوک منقار خود حمل مینماید

نماد صلح در جهان چیست؟ زیتون

شاخه زیتون نماد صلح است

زمانی که خشم دریا بر کشتی حضرت نوح آرام گرفت.

حضرت نوح هر یک از پرندگان را به سویی فرستاد تا از خشکی خبر آورند

پس از گذشت مدتی کبوتری سفید شاخه زیتون بر نوک منقار خود بازگشت.

حتی نقاش معروف پیکاسو نیز این صحنه را به تصویر کشیده و نقاشی کرده است.

 

زیتون به جهت اینکه از نوع درختان همیشه سرسبز است سنبل طبیعت سبز به شمار میرود.

امروزه یکی از پرافتخارترین نشانها که به هر فرد یا کشوری در عرصه صلح و دوستی تعلق میگیرد

نشانی از جنس زیتون است.

شاخه زیتون نماد صلح، دوستی و آرامش در تمام دنیا است.

شاخه زیتون نماد چیست؟

 نوامبر 15, 2020 pashaolive 0 Comment برگ زیتون 

شاخه زیتون نماد صلح و پیروزی است.این نماد برگرفته از آداب و رسوم یونان باستان میباشد.با این حال با توسعه در حوزه مدیترانه در فرهنگ و مذهب سایر تمدن ها نیز پیدا شد.

برای اولین بار در یونان باستان از زیتون و شاخه های آن در جشن ها و مراسمات استفاده شده است.در افسانه های روم باستان آمده است که به برندگان بازی های بزرگ تاج گلی که با شاخه های زیتون تزیین شده بود داده میشد.در برخی افسانه های یونانی نوشته شده است که آتنا با کاشت درخت زیتون به عنوان نماد صلح و آرامش حامی منطقه ای بنام آتیه شده است.امروزه سازمان ملل متحد نیز از زیتون بعنوان نمادی برای صلح و آرامش استفاده میکند.یکی دیگر از داستان های معروف در مورد کبوتر سفیدی با شاخه ای زیتون بر منقار است.روایت است پس آرام شدن دریا بر کشتی نوح،آن حضرت هر یک از پرندگان را برای آوردن خبری روانه خشکی کرد.پس از گذشت مدتی کبوتری سفید با شاخه زیتونی بر منقار خود نزد پیامبر خدا برگشت. شاخه زیتون بعنوان نمادی برای صلح،آرامش و دوستی در سراسر دنیا شناخته میشود.

زیتون نماد چیست؟

زیتون نماد چیست؟

شاخه زیتون نماد چیست؟

شاخه زیتون نماد چیست؟
شاخه زیتون که در انگلیسی “Olive branch” نامیده می شود،ریشه در آداب و رسوم یونان باستان دارد که به مرور با رشد در حوزه مدیترانه، امروزه رد پای آن در بیشتر فرهنگ ها و مذاهب پیدا می شود. شاخه زیتون از دیرباز نشانه و نماد صلح یا پیروزی است هر چند که در طول تاریخ شاخه زیتون به عنوان یک نماد، توسط تازه عروس ها و دوشیزگان هم استفاده می‌شد. ریشه ی انتخاب شاخه زیتون به عنوان نماد صلح یا پیروزی به داستانی افسانه ای در اساطیر یونانی باز می گردد : «آتنا با پوزئیدون خدای دریا برای در اختیار داشتن آتن به رقابت پرداختند. خدای دریا با پرتابنیزه سه شاخه خود به آکروپلیس ، که آب دریا از آن فوران کرد، ادعای در اختیار گرفتن آن را نمود ولی آتنا با کاشت درخت زیتون برای اولین بار خوبی را در کنار گرفت و صلح را پیشنهاد کرد. دادگاه خدایان و الهه‌ ها به نفع آتنا حکم دادند چرا که او هدیه‌ ای بهتر به زمین داده بود.»

استفاده از تاج گل‌ های زیتون توسط نو عروس‌ها و دادن این نماد به برندگان المپیک نیز مرسوم بوده است. همچنین شاخه زیتون نماد صلح در سنت‌ های محلی عرب است.شاخه زیتون در پرچم سازمان ملل متحد نیز به عنوان نماد صلح استفاده شده است. علاوه بر اینها چندین شهر دارای زیتون مانند “اولیو برانچ” و “می‌ سی‌ سی‌ پی” به عنوان نمادی از زندگی صلح آمیز، نامگذاری شده اند و برخی از نام‌ ها و نام خانوادگی های غربی مانند ” الیور”، ” اولیویه”، “اولیفانت” اشاره به شاخه‌ های زیتون دارند.

شاخه زیتون یکی از ویژگی‌های ایرنه است و بر روی بعضی سکه‌ های امپراطوری روم ، تصویر وی،در حالیکه یک شاخه زیتون رو به بالا را در دست راست دارد، نشان داده می‌شود.

ایرنه همسر لئوی چهارم، امپراتور وقت بیزانس بود که با مرگ لئو در سال ۷۸۰، پسر ۱۰ سالهٔ آنان کنستانتین با عنوان کنستانتین ششم تحت سرپرستی مادرش ایرنه به امپراتوری رسید. اما خردسالی امپراتور جدید سبب شد تا ایرنه به عنوان نایب‌ السلطنه تمام زمام امور را در دست گیرد و هم‌ زمان به عنوان امپراتور مشترک و حاکم اصلی رسما همراه با فرزندش به صورت مشترک فرمانروایی کند و از آنجاییکه کنستانتین کوچک بود و تماما در زیر سایه قدرت مادرش بود به همین خاطر ایرنه به تنهایی بر امپراتوری بیزانس حکومت می کرد.

پیشنهاد امروز

تا 100% تخفیف از بانی‌مد! بازی کن و جایزه بگیر!

 

تا 100% تخفیف از بانی‌مد! بازی کن و جایزه بگیر!

تا 100% تخفیف از بانی‌مد! بازی کن و جایزه بگیر!

تا 100% تخفیف از بانی‌مد! بازی کن و جایزه بگیر!

 

ایرنه همچنین در همان سال موفق شد تا نقشه‌ ای را که به نظر می‌ رسید از جانب آیکونکلاست‌ ها (بت‌ شکنان یا محالفان استفاده از شمایل‌ های مذهبی) برای بر تخت نشاندن نیکه‌ فوروس، برادر ناتنی لئو کشیده شده بود را خنثی نماید. وی دقیقا به این دلیل که نقش مهم در بازگردانی جایگاه شمایل‌ های مذهبی به امپراتوری روم شرقی داشت،از قدیسه‌های کلیسای ارتودوکس یونان به‌ شمار می‌رود.

تترا

تترا دراخمای نقره یونانی

تترا دراخمای نقره یونانی، حدود ۲۰۰–۱۵۰ پیش از میلاد، با تصویرجغد ایستاده که یک تاج گل از برگ زیتون آن را احاطه نموده است.

عکس پرچم سازمان ملل متحد

عکس پرچم سازمان ملل متحد

شاخه زیتون در طراحی آرم بزرگ ایالات متحده ، سال ۱۸۸۵

شاخه زیتون در طراحی آرم بزرگ ایالات متحده ، سال ۱۸۸۵

در موج باز بخوانیم:

اولین بار در یونان باستان از شاخه زیتون در جشن ها و مراسمات استفاده شده است.
در افسانه های رومی آمده است که به برندگان بازی های المپیک تاج گل اهدا می شد.
این تاج گل با شاخه زیتون تزئین می شده است.
در دیگر اسطوره های یونانی نیز نوشته شده است که الهه آتنا با کاشت درخت زیتون به عنوان نماد صلح و آرامش حامی منطقه آتیه یونان شد.
سازمان ملل متحد نیز از شاخه زیتون به عنوان نماد صلح و آرامش استفاده می کنند.
چرا در قرن۲۱ سازمان ملل همچنان درخت زیتون را، نماد صلح و آرامش می دانند.

شورای بین المللی زیتون وابسته به سازمان ملل به نام International Olive Councilکه مخفف آن (IOC) نام دارد.

برای گسترش و پژوهش در مورد این درخت ارزشمند در تمام دنیا تشکیل شده است.
شورای بین المللی زیتون(IOC) تنها سازمان بین المللی جهان در زمینه روغن زیتون و زیتون خوراکی است.
در سال ۱۹۵۹در اسپانیا، مادرید تحت نظارت سازمان ملل راه اندازی شد.
این شورا نقش مهمی در مشارکت در توسعه پایدار و مسئولانه زراعت دارد
و به عنوان یک انجمن جهانی برای به روز رسانی استاندارد ها،
بهبود کیفیت و تقویت تاثیرات زیست محیطی زیتون و صنعت زیتون فعالیت می کنند.

برگ زیتون نماد چیست ؛ به چه علت برگ زیتون نماد صلح و آرامش است همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

درخت زیتون که تقریبا در همه جای یونان یافت می شود، توسط یونانیان مدرن و باستان مقدس شمرده می شود. یک شاخه زیتون به شکل تاج ، نماد صلح بود و به عنوان جایزه به ورزشکاران المپیک داده می شد. میوه و روغن آن همواره از دوران باستان مورد استفاده قرار می گرفت و بخشی از زندگی روزمره کشورهای مدیترانه ای می باشد. و در اکروپلیس شما یکی از محبوب ترین درختان زیتون یونان را خواهید یافت.

درخت مقدس آکروپلیس

درخت مقدس آکروپلیس

بازی کن و این کفش ریباک رو با 100% تخفیف بخر!

بازی کن و این کفش ریباک رو با 100% تخفیف بخر!

مشاهده

yektanet-logo-sign

تبلیغ

بر اساس افسانه های یونان، وقتی میخواستند خدای حامی آتن را انتخاب کنند، پوزیدون و آتنا هر دو مدعی این مقام شدند. یک رقابت در آکروپلیس برگزار شد و از هر دو خدا خواسته شد که برای شهر هدایایی تهیه کنند. ابتدا پوزیدون رفت و عصای سه شاخه خود را بر روی صخره آکروپلیس خرد کرد، سپس از آنجا آب نمک جوشید. بعد از او، آتنا یک درخت زیتون زیبا و مفید به مردم آتن هدیه کرد. آنها آتنا را حامی شهر انتخاب کردند و نام شهر را آتن نامیدند.

درخت آتنا

درخت آتنا

2 تا تیشرت بخر، 4 تا ببر!! از دستش نده

2 تا تیشرت بخر، 4 تا ببر!! از دستش نده

مشاهده

yektanet-logo-sign

تبلیغ

مورخان بر این باورند در دوران باستان، زمانی که ایرانیان کل شهر آتن از جمله آکروپلیس را در ۴۸۰ ق.م به آتش کشیدند، این درخت زیتون دوباره جوانه زده و این نشانی از بهبودی سریع آتنیان بوده است. اخیرا در ۱۹۵۲ ، اعضای دانشکده باستان شناسی ، شاخه ای از این درخت را که از ویرانی آتن پس از جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان ها به جا مانده بود، دوباره احیا کردند .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، این مستند حول چند شخصیت مسلمان، مسیحی و یهودی می چرخد که هر سه به نحوی با درخت زیتون سر و کار دارند. 

شخصیت اول این داستان، صلاح بو علی؛ مسلمان فلسطینی است که باغ زیتون دارد و از این طریق امرار معاش می کند. او همچنین نگهبان درخت زیتونی است که بیش از 5 هزار سال قدمت دارد. دیوار بتونی که اسرائیل ساخته باعث شده تا باغ های آنها نابود شود و امکان دسترسی آنها به زمین شان از بین برود. طبق قانون دولت اسرائیل، چنانچه یک فلسطینی به مدت سه سال به زمین خود سر نزند زمینش توسط اسرائیل ضبط و مصادره خواهد شد و چون دولت اسرائیل مجوز ورود به بخش هایی که زمین فلسطینیان در آن قرار دارد را به ندرت صادر می کند بسیاری از زمین های فلسطینیان به نفع دولت اسرائیل مصادره شده است. 

شخصیت بعدی این مستند، داوود ناصر، مسیحی فلسطینی است که او نیز صاحب باغ زیتون است اما از سوی برخی یهودیان مرتبا تهدید می شود و از او خواسته می شود تا محل زندگی و کار خود را ترک کند. به گفته وی مسلمانان و مسیحیان با صلح در کنار هم زندگی می کنند و این اسرائیلی ها هستند که موجبات تنش در منطقه را ایجاد می کنند. شخصیت بعدی، هسکی، یهودی مقیم اورشلیم است که او نیز به کار پرورش زیتون مشغول است اما بر خلاف دو شخصیت دیگر تا کنون هیچ مشکلی برای کار او بوجود نیامده است.

لباس‌های تابستانی مردانه را 50%‌ ارزان‌تر بخرید.

لباس‌های تابستانی مردانه را 50%‌ ارزان‌تر بخرید.

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

مستند «درخت زیتون در سرزمین مقدس» (The Olive Tree in the Holy Land) محصول سال 2013 به کارگردانی آلبرت نچتل، در دو قسمت 25 دقیقه ای از روز سه شنبه ساعت 15:30 به وقت تهران برای مخاطبان هیسپان تی وی پخش و تکرار آن همان روز ساعت 21:30 خواهد بود.

 

درخت صلح!

خداوند در قرآن به آن قسم خورده است.به زیتون. و از آن به عنوان «شجره مبارکه» نام برده.نام زیتون شش بار در قرآن کریم آمده و یک بار هم به طور غیر‌مستقیم،تحت عنوان درختی که روغن می‌دهد،به آن اشاره شده است.

  • نقوش حکاکی شده شاخه‌های زیتون در دست سربازان هخامنشی از ارزش و اهمیت آن در ایران باستان حکایت می‌کند.در رودبار و برخی دیگر از مناطق گیلان که سابقه زیادی در پرورش درخت زیتون دارند،به آن «زه دار» می‌گویند که نامی فارسی‌تر از زیتون است. 
  • پادشاهان یونانی بدن خود را با روغن زیتون چرب می‌کردند و تازه بدن ورزشکاران شرکت کننده در بازی‌های المپیک را هم روغن مالی می‌کردند تا پیروز باشند، خرم چون گل، هر روز باشند...

در آن زمان که یونانی‌ها چنین عملی را انجام می‌دادند، این طور نبود که ملت زنگ بزنند سوپرمارکت تا از بین شونصد جنس مختلف، برایشان یک فروند شیشه روغن زیتون بیاورند و آنها هم فِرتی خالی‌اش کنند روی سالاد...نه، روغن زیتون یک چیز اعیانی بود برای خودش. در دسترس همه نبود و این شرکت کنند‌گان المپیک خیلی حال می‌کردند که تنشان روغن کاری می‌شد.البته یونانی‌ها لطف می‌کردند، ولی یکی از دلایل این کار این بود که همان‌طور که می دانید (ویا الان می‌فهمید)روغن زیتون سرشار از ویتامین E است که به راحتی از پوست بدن جذب می‌شود و پوست را نرم و تازه نگه می‌دارد.در ضمن وجود یک لایه روغن روی بدن،موجب انعکاس مقداری از اشعه‌ خورشید می‌شود و از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند.

بازی‌های المپیک هم که تمام می‌شد،به برندگان محترم به جای خانه و ماشین و n تا سکه طلا،تاجی از برگ زیتون اهدا می‌کردند، ولی نه برای این‌که برنده‌ها تاج را بگذارند جلوی چشمشان و تا دوره بعدی بازی‌ها، هر وقت به آن نگاه کردند یاد آن روغن‌مالی پوستشان بیفتند! زیتون برایشان مهم و با ارزش بود، چون باور داشتند آتنا (الهه عقل و صلح) این درخت همیشه سبز را رویانده و این گیاه نماد صلح،امید و این‌جور چیزها بود و هست. حالا چرا؟و واقعاً این نماد از کجا نشئت می‌گیرد؟عرض می‌کنم خدمتتان:

  • می‌گویند حضرت نوح ع بعد از چند روز طوفان و باران، هر یک از پرنده‌های توی کشتی را به سمتی روانه کرد تا خبری بیاورند و کبوتر سفید با شاخه زیتونی در منقار بازگشت؛ یعنی من یک خشکی پیدا کردم،این هم نشانه‌اش.بعد اهالی کشتی،دست زدند و جیغ و هورا کشیدند، ولی شما می‌توانید در این‌جا موسیقی متن فیلم «از کرخه تا راین» و یا هر آهنگ دیگری را که اشکتان را درمی‌آورد زمزمه کنید!

از آن به بعد، کبوترسفید با شاخه‌ای زیتون در منقار،شد نماد امید. بعد از جنگ جهانی دوم کنگره جهانی صلح یکی از طرح‌های خطی پیکاسو را (کبوتری که شاخه زیتونی به منقار داشت) به عنوان نماد خود برگزید. بعدها هم در یک حرکت نمادین نهال زیتون به کره ماه برده شد تا موجودات فضایی هم بفهمند ما آدم‌ها چه‌قدر صلح طلب و گوگوری مگوری هستیم. البته امیدوارم این فضایی‌ها قبلاً پرچم فلسطین را ندیده باشند یا حداقل ندانند آن درخت وسط پرچم فلسطین همان زیتون، نماد صلح است و ندانند چه بلایی سر درخت آن پرچم که هیچ، سر ملت آن پرچم آمده است! تا این جا شکل کلیِ زیتون را در تصویرها ببینید تا در شماره‌های بعدی راجع به گیاه‌شناسی و مسائل جزئی بیشتر صحبت کنیم.

کلمه‌ی «زیتون» ،شش بار در قرآن آمده است و یکبار هم،در سوره‌ی مؤمنون آیه‌ی20 به طور غیر مستقیم،از آن، به عنوان درختی که دارای روغن است و در کوه «صنعا» یافت می‌شود،یاد شده است. در قرآن، زیتون،دو بار،به صورت تنها و دو بار،همراه با سایر میوه‌ها مثل:خرما، انار، انگور و انجیر آورده شده است .
حوزه‌ی اصلی کشت زیتون،مربوط به مناطق سواحل دریای مدیترانه است.باور بر این است که زادگاه اصلی زیتون،دو هزار سال قبل از میلاد در فینیقیه بوده است و سپس،از آنجا،به غرب،یعنی اروپا و آفریقا و به شرق،یعنی افغانستان و ایران آورده شد.برخی صاحبنظران، نظرهای گوناگونی،در این مورد داده‌اند.برخی گفته‌اند،زیتون،متعلق به تمام دنیاست،نه شرق و غرب و همچنین می‌توان فهمید که شرق و غرب،دلالت بر جهت درختان دارند و برخی دیگر،گفته‌اند که مزه و کیفیت میوه‌ی زیتون،بسته به جهت درختان در مقابل خورشید می‌باشد.
زیتون،دارای خواص دارویی و ارزش غذایی بالایی است.آرامش بخش و «مُسهِل» نیز هست و در درمان «سوء هاضمه» و زخم‌های «اثنی عشر» مؤثر می‌باشد.زیتون،می‌تواند،در مدت درمان بیماری‌های«کلیوی»،یک رژیم مناسب باشد.این روغن،دارای خاصیت لطیف کنندگی است و مصرف خارجی آن سبب لطافت پوست در «اگزما» 1 و « پسوریاسیس»2 می شود.
همچنین روغن زیتون،سوخت مناسبی،برای چراغ می‌باشد.این مطلب،به طرز زیبایی در سوره‌ی یوسف،آیه‌ی 35 توضیح داده شده است.آنهایی که از روغن زیتون استفاده کرده‌اند،به راحتی،به مفهوم این آیه پی می‌برند.روغن زیتون بسیار شفاف و زلال است.
کبوتری که یک شاخه‌ی زیتون،در منقارش باشد،به عنوان سمبلی جهانی،از وحدت و صلح شناخته شده است. ریشه‌ی این سمبل،به داستان کشتی نوح برمی‌گردد.بر اساس این داستان،وقتی خشم خداوند که به صورت سیل نمود یافته بود، فروکش کرد. یک کبوتری که شاخه‌ای از زیتون،به منقار داشت،به سوی کشتی آمد که نشانه‌ی آزادی و صلح بود.
1. Ezzema.
2. Psoriasis

کد خبر 128740

چرا درخت زیتون آکروپلیس مقدس است؟ - تاریخ ما

«درخت زیتون» نماد صلح و هویت فلسطینیان - خبرگزاری برنا

برگ زیتون نماد چیست - سایت فال و خواب

چرا درخت زیتون نماد صلح و آرامش است؟ - روغن زرگون

0
2 سال پیش توسط: امیر امانی

.

شاخه زیتون نماد چیست؟
شاخه زیتون که در انگلیسی “Olive branch” نامیده می شود،ریشه در آداب و رسوم یونان باستان دارد که به مرور با رشد در حوزه مدیترانه، امروزه رد پای آن در بیشتر فرهنگ ها و مذاهب پیدا می شود. شاخه زیتون از دیرباز نشانه و نماد صلح یا پیروزی است هر چند که در طول تاریخ شاخه زیتون به عنوان یک نماد، توسط تازه عروس ها و دوشیزگان هم استفاده می‌شد. ریشه ی انتخاب شاخه زیتون به عنوان نماد صلح یا پیروزی به داستانی افسانه ای در اساطیر یونانی باز می گردد : «آتنا با پوزئیدون خدای دریا برای در اختیار داشتن آتن به رقابت پرداختند. خدای دریا با پرتابنیزه سه شاخه خود به آکروپلیس ، که آب دریا از آن فوران کرد، ادعای در اختیار گرفتن آن را نمود ولی آتنا با کاشت درخت زیتون برای اولین بار خوبی را در کنار گرفت وصلح را پیشنهاد کرد. دادگاه خدایان و الهه‌ ها به نفع آتنا حکم دادند چرا که او هدیه‌ ای بهتر به زمین داده بود.»

استفاده از تاج گل‌ های زیتون توسط نو عروس‌ها و دادن این نماد به برندگان المپیک نیز مرسوم بوده است. همچنین شاخه زیتون نماد صلح در سنت‌ های محلی عرب است.شاخه زیتون در پرچم سازمان ملل متحد نیز به عنوان نماد صلح استفاده شده است. علاوه بر اینها چندین شهر دارای زیتون مانند “اولیو برانچ” و “می‌ سی‌ سی‌ پی” به عنوان نمادی از زندگی صلح آمیز، نامگذاری شده اند و برخی از نام‌ ها و نام خانوادگی های غربی مانند ” الیور”، ” اولیویه”، “اولیفانت” اشاره به شاخه‌ های زیتون دارند.

شاخه زیتون یکی از ویژگی‌های ایرنه است و بر روی بعضی سکه‌ های امپراطوری روم ، تصویر وی،در حالیکه یک شاخه زیتون رو به بالا را در دست راست دارد، نشان داده می‌شود.

ایرنه همسر لئوی چهارم، امپراتور وقت بیزانس بود که با مرگ لئو در سال ۷۸۰، پسر ۱۰ سالهٔ آنان کنستانتین با عنوان کنستانتین ششم تحت سرپرستی مادرش ایرنه به امپراتوری رسید. اما خردسالی امپراتور جدید سبب شد تا ایرنه به عنوان نایب‌ السلطنه تمام زمام امور را در دست گیرد و هم‌ زمان به عنوان امپراتور مشترک و حاکم اصلی رسما همراه با فرزندش به صورت مشترک فرمانروایی کند و از آنجاییکه کنستانتین کوچک بود و تماما در زیر سایه قدرت مادرش بود به همین خاطر ایرنه به تنهایی بر امپراتوری بیزانس حکومت می کرد.

.

برندگان بازی های المپیک تاج گل اهدا می شد.
این تاج گل با شاخه زیتون تزئین می شده است.
در دیگر اسطوره های یونانی نیز نوشته شده است که الهه آتنا با کاشت درخت زیتون به عنوان نماد صلح و آرامش حامی منطقه آتیه یونان شد.
سازمان ملل متحد نیز از شاخه زیتون به عنوان نماد صلح و آرامش استفاده می کنند.
چرا در قرن۲۱ سازمان ملل همچنان درخت زیتون را، نماد صلح و آرامش می دانند.

شورای بین المللی زیتون وابسته به سازمان ملل به نام International Olive Councilکه مخفف آن (IOC) نام دارد.

برای گسترش و پژوهش در مورد این درخت ارزشمند در تمام دنیا تشکیل شده است.
شورای بین المللی زیتون(IOC) تنها سازمان بین المللی جهان در زمینه روغن زیتون و زیتون خوراکی است.
در سال ۱۹۵۹در اسپانیا، مادرید تحت نظارت سازمان ملل راه اندازی شد.
این شورا نقش مهمی در مشارکت در توسعه پایدار و مسئولانه زراعت دارد
و به عنوان یک انجمن جهانی برای به روز رسانی استاندارد ها،
بهبود کیفیت و تقویت تاثیرات زیست محیطی زیتون و صنعت زیتون فعالیت می کنند.

.

بنرخرید کتاب

تاریخ تمدن یونان باستاندانستنی های تاریخی

چرا درخت زیتون آکروپلیس مقدس است؟

از انی کاظمیآخرین بروزرسانی ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ 1,366 0

چرا درخت زیتون آکروپلیس مقدس است؟

حمایت مالی

اگر تابحال به یونان سفر کرده باشید، حتما میدانید که درخت زیتون در آنجا چقدر مقدس و زیاد است. و اگر از آکروپلیس بازدید کرده باشید، پس حتما درباره تقدس درخت زیتونی که در قلب آتن باستان کاشته شده می دانید. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره این درخت مقدس آتن بیشتر بدانید.چرا درخت زیتون آکروپلیس مقدس است؟

 

درخت زیتون که تقریبا در همه جای یونان یافت می شود، توسط یونانیان مدرن و باستان مقدس شمرده می شود. یک شاخه زیتون به شکل تاج ، نماد صلح بود و به عنوان جایزه به ورزشکاران المپیک داده می شد. میوه و روغن آن همواره از دوران باستان مورد استفاده قرار می گرفت و بخشی از زندگی روزمره کشورهای مدیترانه ای می باشد. و در اکروپلیس شما یکی از محبوب ترین درختان زیتون یونان را خواهید یافت.

درخت مقدس آکروپلیس

درخت مقدس آکروپلیس

درمان سریع لک های صورت بدون لیزر,فقط با یک کرم گیاهی

درمان سریع لک های صورت بدون لیزر,فقط با یک کرم گیاهی

مشاهده

yektanet-logo-sign

تبلیغ

بر اساس افسانه های یونان، وقتی میخواستند خدای حامی آتن را انتخاب کنند، پوزیدون و آتنا هر دو مدعی این مقام شدند. یک رقابت در آکروپلیس برگزار شد و از هر دو خدا خواسته شد که برای شهر هدایایی تهیه کنند. ابتدا پوزیدون رفت و عصای سه شاخه خود را بر روی صخره آکروپلیس خرد کرد، سپس از آنجا آب نمک جوشید. بعد از او، آتنا یک درخت زیتون زیبا و مفید به مردم آتن هدیه کرد. آنها آتنا را حامی شهر انتخاب کردند و نام شهر را آتن نامیدند.

درخت آتنا

درخت آتنا

مورخان بر این باورند در دوران باستان، زمانی که ایرانیان کل شهر آتن از جمله آکروپلیس را در ۴۸۰ ق.م به آتش کشیدند، این درخت زیتون دوباره جوانه زده و این نشانی از بهبودی سریع آتنیان بوده است. اخیرا در ۱۹۵۲ ، اعضای دانشکده باستان شناسی ، شاخه ای از این درخت را که از ویرانی آتن پس از جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان ها به جا مانده بود، دوباره احیا کردند .

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، این مستند حول چند شخصیت مسلمان، مسیحی و یهودی می چرخد که هر سه به نحوی با درخت زیتون سر و کار دارند. 

 

 

شخصیت اول این داستان، صلاح بو علی؛ مسلمان فلسطینی است که باغ زیتون دارد و از این طریق امرار معاش می کند. او همچنین نگهبان درخت زیتونی است که بیش از 5 هزار سال قدمت دارد. دیوار بتونی که اسرائیل ساخته باعث شده تا باغ های آنها نابود شود و امکان دسترسی آنها به زمین شان از بین برود. طبق قانون دولت اسرائیل، چنانچه یک فلسطینی به مدت سه سال به زمین خود سر نزند زمینش توسط اسرائیل ضبط و مصادره خواهد شد و چون دولت اسرائیل مجوز ورود به بخش هایی که زمین فلسطینیان در آن قرار دارد را به ندرت صادر می کند بسیاری از زمین های فلسطینیان به نفع دولت اسرائیل مصادره شده است. 

شخصیت بعدی این مستند، داوود ناصر، مسیحی فلسطینی است که او نیز صاحب باغ زیتون است اما از سوی برخی یهودیان مرتبا تهدید می شود و از او خواسته می شود تا محل زندگی و کار خود را ترک کند. به گفته وی مسلمانان و مسیحیان با صلح در کنار هم زندگی می کنند و این اسرائیلی ها هستند که موجبات تنش در منطقه را ایجاد می کنند. شخصیت بعدی، هسکی، یهودی مقیم اورشلیم است که او نیز به کار پرورش زیتون مشغول است اما بر خلاف دو شخصیت دیگر تا کنون هیچ مشکلی برای کار او بوجود نیامده است.

 

 

مستند «درخت زیتون در سرزمین مقدس» (The Olive Tree in the Holy Land) محصول سال 2013 به کارگردانی آلبرت نچتل، در دو قسمت 25 دقیقه ای از روز سه شنبه ساعت 15:30 به وقت تهران برای مخاطبان هیسپان تی وی پخش و تکرار آن همان روز ساعت 21:30 خواهد بود.

0
2 سال پیش توسط: علی عرب بالاجلینی

خداوند در قرآن به آن قسم خورده است.به زیتون. و از آن به عنوان «شجره مبارکه» نام برده.نام زیتون شش بار در قرآن کریم آمده و یک بار هم به طور غیر‌مستقیم،تحت عنوان درختی که روغن می‌دهد،به آن اشاره شده است

 

 

  • نقوش حکاکی شده شاخه‌های زیتون در دست سربازان هخامنشی از ارزش و اهمیت آن در ایران باستان حکایت می‌کند.در رودبار و برخی دیگر از مناطق گیلان که سابقه زیادی در پرورش درخت زیتون دارند،به آن «زه دار» می‌گویند که نامی فارسی‌تر از زیتون است. 
  • پادشاهان یونانی بدن خود را با روغن زیتون چرب می‌کردند و تازه بدن ورزشکاران شرکت کننده در بازی‌های المپیک را هم روغن مالی می‌کردند تا پیروز باشند، خرم چون گل، هر روز باشند...

در آن زمان که یونانی‌ها چنین عملی را انجام می‌دادند، این طور نبود که ملت زنگ بزنند سوپرمارکت تا از بین شونصد جنس مختلف، برایشان یک فروند شیشه روغن زیتون بیاورند و آنها هم فِرتی خالی‌اش کنند روی سالاد...نه، روغن زیتون یک چیز اعیانی بود برای خودش. در دسترس همه نبود و این شرکت کنند‌گان المپیک خیلی حال می‌کردند که تنشان روغن کاری می‌شد.البته یونانی‌ها لطف می‌کردند، ولی یکی از دلایل این کار این بود که همان‌طور که می دانید (ویا الان می‌فهمید)روغن زیتون سرشار از ویتامین E است که به راحتی از پوست بدن جذب می‌شود و پوست را نرم و تازه نگه می‌دارد.در ضمن وجود یک لایه روغن روی بدن،موجب انعکاس مقداری از اشعه‌ خورشید می‌شود و از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند.

بازی‌های المپیک هم که تمام می‌شد،به برندگان محترم به جای خانه و ماشین و n تا سکه طلا،تاجی از برگ زیتون اهدا می‌کردند، ولی نه برای این‌که برنده‌ها تاج را بگذارند جلوی چشمشان و تا دوره بعدی بازی‌ها، هر وقت به آن نگاه کردند یاد آن روغن‌مالی پوستشان بیفتند! زیتون برایشان مهم و با ارزش بود، چون باور داشتند آتنا (الهه عقل و صلح) این درخت همیشه سبز را رویانده و این گیاه نماد صلح،امید و این‌جور چیزها بود و هست. حالا چرا؟و واقعاً این نماد از کجا نشئت می‌گیرد؟عرض می‌کنم خدمتتان:

  • می‌گویند حضرت نوح ع بعد از چند روز طوفان و باران، هر یک از پرنده‌های توی کشتی را به سمتی روانه کرد تا خبری بیاورند و کبوتر سفید با شاخه زیتونی در منقار بازگشت؛ یعنی من یک خشکی پیدا کردم،این هم نشانه‌اش.بعد اهالی کشتی،دست زدند و جیغ و هورا کشیدند، ولی شما می‌توانید در این‌جا موسیقی متن فیلم «از کرخه تا راین» و یا هر آهنگ دیگری را که اشکتان را درمی‌آورد زمزمه کنید!

از آن به بعد، کبوترسفید با شاخه‌ای زیتون در منقار،شد نماد امید. بعد از جنگ جهانی دوم کنگره جهانی صلح یکی از طرح‌های خطی پیکاسو را (کبوتری که شاخه زیتونی به منقار داشت) به عنوان نماد خود برگزید. بعدها هم در یک حرکت نمادین نهال زیتون به کره ماه برده شد تا موجودات فضایی هم بفهمند ما آدم‌ها چه‌قدر صلح طلب و گوگوری مگوری هستیم. البته امیدوارم این فضایی‌ها قبلاً پرچم فلسطین را ندیده باشند یا حداقل ندانند آن درخت وسط پرچم فلسطین همان زیتون، نماد صلح است و ندانند چه بلایی سر درخت آن پرچم که هیچ، سر ملت آن پرچم آمده است! تا این جا شکل کلیِ زیتون را در تصویرها ببینید تا در شماره‌های بعدی راجع به گیاه‌شناسی و مسائل جزئی بیشتر صحبت کنیم.

کلمه‌ی «زیتون» ،شش بار در قرآن آمده است و یکبار هم،در سوره‌ی مؤمنون آیه‌ی20 به طور غیر مستقیم،از آن، به عنوان درختی که دارای روغن است و در کوه «صنعا» یافت می‌شود،یاد شده است. در قرآن، زیتون،دو بار،به صورت تنها و دو بار،همراه با سایر میوه‌ها مثل:خرما، انار، انگور و انجیر آورده شده است .
حوزه‌ی اصلی کشت زیتون،مربوط به مناطق سواحل دریای مدیترانه است.باور بر این است که زادگاه اصلی زیتون،دو هزار سال قبل از میلاد در فینیقیه بوده است و سپس،از آنجا،به غرب،یعنی اروپا و آفریقا و به شرق،یعنی افغانستان و ایران آورده شد.برخی صاحبنظران، نظرهای گوناگونی،در این مورد داده‌اند.برخی گفته‌اند،زیتون،متعلق به تمام دنیاست،نه شرق و غرب و همچنین می‌توان فهمید که شرق و غرب،دلالت بر جهت درختان دارند و برخی دیگر،گفته‌اند که مزه و کیفیت میوه‌ی زیتون،بسته به جهت درختان در مقابل خورشید می‌باشد.
زیتون،دارای خواص دارویی و ارزش غذایی بالایی است.آرامش بخش و «مُسهِل» نیز هست و در درمان «سوء هاضمه» و زخم‌های «اثنی عشر» مؤثر می‌باشد.زیتون،می‌تواند،در مدت درمان بیماری‌های«کلیوی»،یک رژیم مناسب باشد.این روغن،دارای خاصیت لطیف کنندگی است و مصرف خارجی آن سبب لطافت پوست در «اگزما» 1 و « پسوریاسیس»2 می شود.
همچنین روغن زیتون،سوخت مناسبی،برای چراغ می‌باشد.این مطلب،به طرز زیبایی در سوره‌ی یوسف،آیه‌ی 35 توضیح داده شده است.آنهایی که از روغن زیتون استفاده کرده‌اند،به راحتی،به مفهوم این آیه پی می‌برند.روغن زیتون بسیار شفاف و زلال است.
کبوتری که یک شاخه‌ی زیتون،در منقارش باشد،به عنوان سمبلی جهانی،از وحدت و صلح شناخته شده است. ریشه‌ی این سمبل،به داستان کشتی نوح برمی‌گردد.بر اساس این داستان،وقتی خشم خداوند که به صورت سیل نمود یافته بود، فروکش کرد. یک کبوتری که شاخه‌ای از زیتون،به منقار داشت،به سوی کشتی آمد که نشانه‌ی آزادی و صلح بود.
1. Ezzema.
2. Psoriasis

 

 

سوره انعام آیه 141: و اوست که باغهایی آفرید نیازمند به داربست و بی نیاز از داربست، و درخت خرما و کشتزار، با طعمهای گوناگون، و زیتون و انار، همانند، در عین حال ناهمانند. چون ثمره آوردند از آنها بخورید و در روز درو حق آن را نیز بپردازید و اسراف مکنید که خدا اسرافکاران را دوست ندارد.

سوره نحل آیه 11: و با آن برایتان کشتزار و زیتون و نخلها و تاکستانها و هر نوع میوه برویاند، در این عبرتی است برای مردمی که می اندیشند.

سوره مؤمنون آیه 20: و درختی است که در طور سینا می روید. روغن می دهد و آن روغن برای خورندگان نان خورشی است.

سوره نور آیه 35: خدا نور آسمانها و زمین است. مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی باشد، آن چراغ درون آبگینه ای و آن آبگینه چون ستاره ای درخشنده. از روغن درخت پر برکتزیتونکه نه خاوری است و نه باختری افروخته باشد. روغنش روشنی بخشد هر چند آتش بدان نرسیده باشد. نوری افزون بر نور دیگر. خدا هر کس را که بخواهد بدان نور راه می نماید و برای مردم مثلها می آورد. زیرا بر هر چیز آگاه است.

عبس 29: و زیتون و نخل.

سوره تین آیه 1: سوگند به انجیر وزیتون

زیتونها (نام علمی: Olea europaea) شامل تقریباً 20 گونه درختان کوچک از خانواده Oleaceae بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته اند. آنها همیشه سبز بوده و دارای برگهایی کوچک و یکپارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته اند. میوه این گیاه یک شفت می‌باشد.

معروف‌ترین گونه شناخته شده این گیاه زیتون اروپایی نام دارد Olea europaea که از دوران باستان برای تهیه روغن زیتون و نیز برای خوردن خود میوه آن کاربرد داشته است (که در حالت طبیعی تلخ است که باید در معرض تخمیر طبیعی قرار گیرد و یا برای قابل خوردن شدن آن را در آب نمک بخوابانند).

خواص درمانی زیتون

زیتون نقرس و رماتیسم را درمان می‌کند، برگ زیتون با اثر مقوی درمان کننده فشار خون و زخم‌های عفونی است.

شیرابه‌ای قندی تحت نام (مان زیتون) از ساقه این درخت ترشح می‌شود که مصرف خوراکی دارد. همچنین برگ زیتون نیز حاوی گلوکزید،‌مواد قندی، مواد تلخ، کلروفیل، اسید گالیک، تائن، موم و مانیت است. روغن زیتون، سوزش و درد ناشی ازسوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند.

کمپرس پوست در موارد آفتاب زدگی، سرمازدگی، گزش مار، عقرب و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می‌شود. همچنین ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش داده،‌ مژه و ابرو را تقویت می‌کند. این درحالی است که ماساژ پوست سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته و شوره سر را برطرف می‌سازد و موهای سپید شده را سیاه می‌نماید. چند قطره روغن زیتون سریعا خارش و سوزش چشم و پلک راتسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند.

مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسیرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک خورده، درمان شوره سر و ریزش مو، جلوگیری از سفیدی مو دارد. پوست و برگ درخت زیتون دارای خواص تب‌بر است.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

https://www.hamshahrionline.ir/amp/128740/

loader

لطفا شکیبا باشید ...