0

چرا طلا برای مردها حرام است؟

طلا حکم طلا برای مرد حرام علت حرام خرید طلا طلا پوشیدن
ثبت شده 2 سال پیش توسط فاطمه حمیداوی ویرایش شده در 1400/3/13

چرا پوشیدن طلا برای مردها حرامه دلیلش چیه؟؟لطفا راهنمایی کنید

چرا طلا برای مردها حرام است؟

5 جواب

0
2 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

 

چرا طلا برای مردان حرام است؟

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

پیش از همه باید بدانیم که خداوند هر چیزی را که برای ما نهی کرده است ضررهایی دارد که به خودمان برمی گردد. اما از جمله ضررهایی که می توان برای استفاده طلا برای مردان برشمرد عبارتند از: از نظر پزشکی، طلا روی گلبول های قرمر خون مردان اثر سوئی دارد و سیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می کند، یون های آن وارد بدن می شوند. این یون ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می شوند و موجب اختلال می شوند.

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

ضرر طلا برای مردان از نظر پزشکی

با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است .

طلا، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au، لاتین aurum و عدد اتمی 79 وجود دارد. طلا فلزی نرم، براق، زرد رنگ، چکش‌خوار، قابل انعطاف است که به دو صورت یک ظرفیتی و سه ظرفیتی وارد واکنشهای شیمیایی می شود و به علت اینکه با هیچ ترکیب شیمیایی واکنش ندارد، پایدارترین فلز در طبیعیت شناخته شده و تنها دو واکنش شیمیایی کلر و تیزاب سلطانی هستند که می توانند روی طلا تأثیر بگدارند.

طلا از واژه سانسکریت Jval  گرفته می شود واژه آنگلوساکسون آن gold و به لاتین aurum گفته می شود. از دوران هیروگلیف مصری از 2600 قبل از میلاد در کتاب عهد عتیق فلز طلا برای اولین بار به عنوان یک فلز درخشان با ارزش مورد اشاره قرار می گیرد.

محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است

طلا بعنوان نمادی برای پاکی، ارزش، سلطنت درجهان شناخته شده است و کیمیاگران که طلا را خدای فلزات معرفی می کردند و تمام آرزویشان این بود که فلزاتی چون مس را به طلا تبدیل کنند. این نکته قابل توجه است که این آرزو تحقق یافته است، در سالهای اخیر دانشمندان روسی توانسته اند با استفاده از یک مکانیسم طبیعی و استفاده از سیستم بیولوژیکی بدن مرغ مس را به طلا تبدیل کنند. یکی از توانمندیهای نانوفناوری این است که آرزوهای کیمیاگران را چون رسیدن به اکسیر جوانی و تبدیل مس به طلا تحقق بخشیده است. فلز طلا به عنوان زیبا ترین، قابل انعطاف ترین و چکش خوارترین فلز جهان شناخته شده است. اگر کل طلای پالایش شده در جهان را چکش کاری کرده و گردهم جمع کنیم به یک مکعب یکپارچه با هر ضلع به طول 20 متری تبدیل می شود. طلای بومی هشت تا ده درصد نقره دارد. این مقدار می تواند کم و زیاد شود و برای همین طلا با رنگهای مختلف به وجود می آید. هرچه مقدار نقره بیشتر شود رنگ طلا سفیدتر و جرم ویژه آن کمتر می شود. آلیاژهای مختلفی چون مس، آهن و آلومینیوم با طلا ترکیب می شود و رنگهایی چون قرمز، سبز و ارغوانی را به وجود می آورد.

بیشترین مصرف طلا در ضرب سکه و جواهرات است و برای مبادلات پولی استفاده می شود. به علت هدایت الکتریکی خوب و مقاومت خود در برابر فرسایش و سایر ویژگیهای این فلز، طلا به عنوان مهمترین فلز در صنایع پیشرفته (High-tech) مورد استفاده قرار می گیرد. همانند نقره که با جیوه مخلوط می شود و برای پرکردن دندان استفاده می شود ترکیب طلا و جیوه نیز می تواند ماده محکمی برای مصرف دندانپزشکی فراهم کند.

 

در جدیدترین استفاده طلا از نانومواد طلا، نمک طلا است که در مقیاس نانومتریک است که برای مصارف بیولوژیکی و پزشکی استفاده می شود و در درمان سرطانها و بیماریهای کبدی کاربرد دارد. از نمکهای خاص طلا برای درمان رماتیسم مفصلی استفاده می کنند. طلا به عنوان یک منعکس کننده خوب برای نور است، از این رو از طلا یا ورقه های بسیار نازک آن به عنوان محافظ سطح بسیاری از ماهواره ها استفاده می کنند. چرا که ماهواره ها در برابر نورهای مادون قرمز ماورای بنفش و نورستارگان تحت تأثیر قرار گرفته و می تواند در برنامه ها اختلال ایجاد کند کشیدن یک سطح نازک از طلا می تواند به انعکاس این نور کمک کند.

بدن انسان طوری است که فلز طلا و همینطور نقره و پلاتین را جذب نمی کند به این معنا که ترکیبات طلا چندان سمی نیست اما براساس گزارشهای منتشر شده 50 درصد بیماران ورم مفاصل که با داروهای ایزوتوپ طلا درمان شده اند دچار آسیبهای کلی بر کبد شده اند این تحقیق تنها در حد گزارش بوده و تا کنون مستنداتی در این رابطه ارائه نشده است.

از میان دیگر عوارضی که طلا برای مردان ایجاد می کند می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال 1990 در آمریکا انجام شده است. محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، در این گزارش  برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام توضیحاتی ارائه خواهیم داد .

 

طبق بررسی‌های متعددی كه صورت گرفته، تعداد گلبول‌های سفید خون در مردان بیشتر از زن‌هاست، حال آن كه تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول‌های سفید می‌شود. به طور طبیعی با افزایش شمار گلبول‌های سفید، جا برای گلبول‌های قرمز خون كم شده و تعداد آنها به طور محسوسی كاهش پیدا می‌كند.

 

در واقع استفاده از طلا در مردان باعث بر هم خوردن تعادل میان گلبول‌های سفید و قرمز خون می‌شود. همین امر باعث بروز كم‌خونی در مردان و از سوی دیگر باعث بروز سرطان خون می‌شود كه همگی بر اثر اختلال در گلبول‌های بدن مردان ایجاد می‌شود. اما در اینجا شاید این سوال ذهن شما را مشغول كند كه پس چرا زنان می‌توانند از طلا استفاده كنند؟ اگر طلا روی تعادل گلبول‌های بدن مردان تاثیر می‌گذارد، پس زنان هم نباید از این امر مستثنا باشند.

 

در نگاه ابتدایی شاید حق با شما باشد، ولی مطالعاتی كه روی ساختار بدن زنان انجام شده نشان می‌دهند تفاوت‌هایی جزئی در ساختار بدن زن و مرد وجود دارد. طلا حاوی اشعه‌هایی است كه از پوست بدن رد شده و روی گلبول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این مساله در مورد مردان كاملا صدق می‌كند ولی در زنان خیر. در زنان بین لایه پوست و گوشت، یك لایه چربی وجود دارد اما در مردان این لایه وجود ندارد. همین لایه محافظ چربی است كه همانند سدی محكم مانع از رسیدن اشعه‌های مضر طلا به بدن زنان می‌شود.

 

به این ترتیب تاثیر منفی روی گلبول‌های قرمز خونی در مردان یكی از مضرات استفاده از طلا در آقایان است.

 

استفاده همه نوع طلا ممنوع 

 

وقتی صحبت از طلا به میان می‌آید، همه جواهرات ساخته شده از آن را در بر می‌گیرد. زنجیر طلا، انگشتر طلا، حلقه طلا، بند ساعت و حتی عینك طلا و حتی سروكار داشتن با طلا و طلاسازی هم می‌تواند برای مردها مشكل ایجاد كند و فرقی هم نمی‌كند مدت كوتاهی با این طلا در ارتباط باشید یا طولانی، به هر حال برای مردان منع استفاده دارد. اما در برخی شرایط از طلا و سایر فلزات از قبیل نقره به عنوان درمان استفاده می‌شود و گاهی نیز این فلز در دندان سازی و جراحی استخوان‌ها كاربرد دارد.

در این حالت چون صرف درمان بوده و برای برطرف كردن مشكل و بیماری ایجاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایرادی ندارد. كما این كه شواهد حاكی از آن است كه در طب سنتی چینی و در طب سوزنی گاهی برای درمان برخی بیماری‌ها از سوزن‌های طلایی یا نقره‌ای استفاده می‌كنند.

طلا به طور كلی به 3 رنگ زرد، سفید و قرمز در بازار وجود دارد و مهم نیست مردان از چه رنگ طلا استفاده كنند، بلكه مهم ماهیت طلاست كه در هر سه رنگ آن وجود دارد.

در این بین برخی فكر می‌كنند طلا سفید همان پلاتین است ولی پلاتین فلزی جداگانه و با طلا سفید متفاوت است. طلا سفید همان طلای زرد رنگی است كه با مخلوط كردن مقداری نقره به رنگ سفید در می‌آید و قطعا استفاده از آن برای مردان هم حرام است و هم ضرر دارد. ولی پلاتین كه فلز متفاوتی است هیچ یك از اشعه‌های منفی طلا را نداشته و هیچ منع استفاده‌ای هم برای مردان ندارد و با خیال راحت می‌توانید از این قبیل جواهرات همانند پلاتین یا نقره كه حتی برای بدن مفید هم هستند، استفاده كنید.

 

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :

 

اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود، همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى

رنگ آن سفید شده، حرام است، ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏‌گویند، مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی سیستانی (:

 

پوشیدن طلا (اگر چه با آبکارى رنگ آن سفید شده باشد) مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، و انگشتر طلا به دست کردن، و بستن ساعت مچى طلا به دست، براى مردان حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است، ولی پوشیدن فلز پلاتین اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

 

زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتّى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است اشکالى ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

 

اگر واقعاً طلا باشد و صرفاً رنگش سفید باشد، جایز نیست، ولی اگر پلاتین که فلز دیگری است باشد و اسمش طلای سفید باشد مانع ندارد.

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی : 

 

هر نوع استفاده از طلا برای تزیین، برای مردها حرام است، چه این طلا به صورت حلقه ازدواج باشد و چه به صورت گردنبند یا حتی پوشش روی بند ساعت. طلای سفید هم اگر همین طلای سفید متعارف باشد که هم قیمت طلای زرد است و در واقع همان طلای زردی می باشد که با آبکاری، رنگ رویش عوض می شود، برای مردان حرام خواهد بود. امّا اگر منظور از طلای سفید، پلاتین باشد که از طلا گران تر است، استفاده از آن برای مردان حلال خواهد بود.

حکم استفاده از طلا برای مردان و مضرت آن

هزاران سال است که از طلا برای وسایل زینتی استفاده می شود. در این خصوص خانمها علاقه بیشتری برای استفاده از آن در زیورآلات خود دارند. مردان نیز از قدیم به طلا و زیورآلات طلایی علاقه مند بودند. اما تا کنون از خود پرسیده اید که چرا طلا برای مردان خوب نیست و نباید از آن استفاده کنند ؟

 

امروزه با توجه به حرام اعلام کردن طلا برای مردان ، استفاده از رن در میان مردان رو به افزایش است. در این بخش از نمناک علت نامناسب بودن طلا برای مردان را از نظر علمی و مذهبی بررسی خواهیم کرد.

فلز طلا خاصیت شبه القائی دارد و بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد. این خاصیت باعث غلظت خاصی در خون ، امراض قلبی و خونی و سکته می شود که این اثرات در مردان متفاوت است.

تعداد گلبول های سفید خون مردها بیشتر از زنان است و تماس بدن مردان با طلا موجب افزایش گلبول های سفید در بدن می شود. چرا که طلا حاوی اشعه هایی است که از پوست بدن رد شده و روی گلبول های بدن تاثیر می گذارد. با بالا رفتن شمار گلبول های سفید، تعداد گلبولهای قرمز به دلل عدم وجود فضای کافی به تدریج کاهش می یابد و تعادل میان گلبولهای سفید و قرمز به هم می ریزد. به همین دلیل مران به کم خونی و در نتیجه به سرطان خون مبتلا می شوند. اما آیا این تاثیر می توانند در گلبولهای سفید زنان هم وجود داشته باشد ؟

حکم طلا برای مرد

با بررسی مطالعاتی که روی ساختار بدن زنان انجام شده است ، تفاوت هایی جزئی در ساختار بدن زن و مرد را نشان می دهد. مقدار چربی پوست آقایان کمتر است از این رو، طلا به راحتی می تواند به صورت یون از پوست مردان عبور کرده و در کبد آنها موجب اختلال شود. اما لایه محافظ چربی بین پوست و گوشت بدن خانمها مانند سدی محکم مانع از رسیدن اشعه های مضر طلا به بدن می شود بنابراین روی گلبولهای سفید خون خانمها نمی تواند تاثیر گذارد.

استفاده طولانی مدت از طلا توسط مردان روی تمام هورمونها به ویژه هورمونهایی که از ناحیه هیپوفیز در بدن پخش می شود تأثیر منفی می گذارد ، هورمون های پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلا می گیرند. طلا موجب کاهش ترشح تستسترون و کمبود اسپرماتوزوئید، کاهش قدرت جنسی و در نتیجه عقیم شدن مردان می شود.

طلا برای مرد

استفاده همه نوع طلا ممنوع

وقتی می گوییم طلا برای مردان مضر است یعنی همه نوع جواهرات مد نظر می باشد ،یعنی زنجیر طلا، انگشتر طلا، حلقه طلا، بند ساعت و حتی عینک طلا و حتی سروکار داشتن با طلا و طلاسازی هم می تواند برای مردها مشکل ایجاد کند و فرقی هم نمی کند مدت کوتاهی با این طلا در ارتباط باشید یا طولانی. در برخی شرایط از طلا و سایر فلزات از قبیل نقره به عنوان درمان استفاده می شود و گاهی نیز این فلز در دندان سازی و جراحی استخوان ها کاربرد دارد. در این موارد استثناء ، چون برای برطرف کردن مشکل و بیماری ایجاد شده مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از طلا ایرادی ندارد. طبق شواهد در طب سنتی چینی و در طب سوزنی گاهی برای درمان برخی بیماری ها از سوزن های طلایی یا نقره ای استفاده می کنند.

به طور کلی طلا در 3 رنگ زرد، سفید و قرمز به فروش می رسد. رنگ طلا تاثیر بد را در مردان از بین نمی برد چرا که ماهیت آن است که در هر سه رنگ جود دارد.

برخی از مردم به اشتباه ، طلای سفید را همان پلاتین می دانند. اما پلاتین فلزی جداگانه است و با طلا سفید تفاوت دارد. طلای سفید ، مخلوط طلای زرد با کمی نقره است و همان ممنوعیت را برای مردان دارد. پلاتین هیچ یک از اشعه های منفی طلا را ندارد و برای مردان نه تنها ضرر ندارد ، بی فایده نیز نمی باشد. مردان با خیال راحت می توانند از این قبیل جواهرات همانند پلاتین یا نقره استفاده کنند.

حکم طلا برای مرد

استفاده از طلا برای مردان در نظر مراجع تقلید :

حضرت آیت الله العظمی خمینی(ره) :

برای مردان پلاتین و طلای سفید اشکال ندارد؛ مگر آن که طلای سفید همان طلای زرد باشد و با مخلوط کردن تغییر رنگ داده باشد . (امام خمینی استفتائات، ج 1، س50)

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :

اگر چیزی که طلای سفید نامیده می‏شود، همان طلای زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏ای رنگ آن سفید شده، حرام است، ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‏ گویند، مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد. (آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 443)

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:

استفاده از طلا، اگر چه با آبکاری رنگ آن سفید شده باشد، مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن، بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مردان حرام و نماز خواندن با آنها باطل است، اما به کار بردن پلاتین در زیورآلات مردان بلامانع است. (دفتر استفتائات آیت الله سیستانی)

 مضرات طلا برای مردان

حضرت آیت الله العظمی بهجت تبریزی:

پلاتین غیر از ماده ی طلا است؛ لذا برای مرد حلال است و نماز با آن هم اشکال ندارد؛ ولی طلای سفید حرام و نماز با آن هم باطل است. (آیت الله بهجت، استفتائات، ج2، س 1612)

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

اگر واقعاً طلا باشد و صرفاً رنگش سفید باشد، جایز نیست، ولی اگر پلاتین که فلز دیگری است باشد و اسمش طلای سفید باشد مانع ندارد. (آیت الله گلپایگانی، مجمع المسائل، ج4، س 248)

طلا برای مردان

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

زینت به طلا برای مردان به هر رنگی که باشد (حتّی طلای سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولی استفاده از پلاتین که فلز دیگری است اشکالی ندارد. (آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج1، س118)

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:

ظاهرا پلاتین غیر از طلای سفید است؛ لذا پلاتین برای مردان حلال است، اگر چه طلای سفید حرام است. (آیت الله فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج1، س 969)

چرا استفاده طلا برای مردان حرام است؟

مجموعه: احکام دینی


 

استفاده از طلا برای مردان

چرا استفاده طلا برای مردان حرام است؟

 

تحقیقات پزشکان در سال‌های اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می‌گذارد این خاصیت باعث می‌شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می‌شود و این اثرات در مردان متفاوت است.


چرا استفاده طلا برای مردان حرام است؟
تحقیقات پزشکان در سال‌های اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می‌گذارد این خاصیت باعث می‌شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می‌شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

طبق بررسی‌های متعددصورت گرفته، تعداد گلبول‌های سفید خون در مردان بیشتر از زن‌هاست. این در حالی است که تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول‌های سفید می‌شود.

خرید شلوار مجلسی زنانه ادورا Adora از دستش نده

تخفیف ویژه لباس های نوزادی و کودکان در مدیسه | فرصت محدود است


پیش از همه باید بدانیم که خداوند هر چیزی را که برای ما نهی کرده است ضرر‌هایی دارد که به خودمان برمی گردد. اما از جمله ضرر‌هایی که می‌توان برای استفاده طلا برای مردان برشمرد عبارتند از: از نظر پزشکی، طلا روی گلبول‌های قرمر خون مردان اثر سوئی دارد و سیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می‌کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می‌کند، یون‌های آن وارد بدن می‌شوند. این یون‌ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می‌شوند و موجب اختلال می‌شوند.

تحقیقات پزشکان در سال‌های اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می‌گذارد این خاصیت باعث می‌شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می‌شود و این اثرات در مردان متفاوت است.
 
ضرر طلا برای مردان از نظر پزشکی
 با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است.


طلا، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au، لاتین aurum و عدد اتمی ۷۹ وجود دارد. طلا فلزی نرم، براق، زرد رنگ، چکش‌خوار، قابل انعطاف است که به دو صورت یک ظرفیتی و سه ظرفیتی وارد واکنش‌های شیمیایی می‌شود و به علت اینکه با هیچ ترکیب شیمیایی واکنش ندارد، پایدارترین فلز در طبیعیت شناخته شده و تنها دو واکنش شیمیایی کلر و تیزاب سلطانی هستند که می‌توانند روی طلا تأثیر بگدارند.


طلا از واژه سانسکریت Jval گرفته می‌شود واژه آنگلوساکسون آن gold و به لاتین aurum گفته می‌شود. از دوران هیروگلیف مصری از ۲۶۰۰ قبل از میلاد در کتاب عهد عتیق فلز طلا برای اولین بار به عنوان یک فلز درخشان با ارزش مورد اشاره قرار می‌گیرد.


محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آن‌ها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمون‌های پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آن‌ها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.

 

0
2 سال پیش توسط: مینا سلطانی

 

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

پیش از همه باید بدانیم که خداوند هر چیزی را که برای ما نهی کرده است ضررهایی دارد که به خودمان برمی گردد. اما از جمله ضررهایی که می توان برای استفاده طلا برای مردان برشمرد عبارتند از: از نظر پزشکی، طلا روی گلبول های قرمر خون مردان اثر سوئی دارد و سیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می کند، یون های آن وارد بدن می شوند. این یون ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می شوند و موجب اختلال می شوند.

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

ضرر طلا برای مردان از نظر پزشکی

با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است .

طلا، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au، لاتین aurum و عدد اتمی 79 وجود دارد. طلا فلزی نرم، براق، زرد رنگ، چکش‌خوار، قابل انعطاف است که به دو صورت یک ظرفیتی و سه ظرفیتی وارد واکنشهای شیمیایی می شود و به علت اینکه با هیچ ترکیب شیمیایی واکنش ندارد، پایدارترین فلز در طبیعیت شناخته شده و تنها دو واکنش شیمیایی کلر و تیزاب سلطانی هستند که می توانند روی طلا تأثیر بگدارند.

طلا از واژه سانسکریت Jval  گرفته می شود واژه آنگلوساکسون آن gold و به لاتین aurum گفته می شود. از دوران هیروگلیف مصری از 2600 قبل از میلاد در کتاب عهد عتیق فلز طلا برای اولین بار به عنوان یک فلز درخشان با ارزش مورد اشاره قرار می گیرد.

محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است

طلا بعنوان نمادی برای پاکی، ارزش، سلطنت درجهان شناخته شده است و کیمیاگران که طلا را خدای فلزات معرفی می کردند و تمام آرزویشان این بود که فلزاتی چون مس را به طلا تبدیل کنند. این نکته قابل توجه است که این آرزو تحقق یافته است، در سالهای اخیر دانشمندان روسی توانسته اند با استفاده از یک مکانیسم طبیعی و استفاده از سیستم بیولوژیکی بدن مرغ مس را به طلا تبدیل کنند. یکی از توانمندیهای نانوفناوری این است که آرزوهای کیمیاگران را چون رسیدن به اکسیر جوانی و تبدیل مس به طلا تحقق بخشیده است. فلز طلا به عنوان زیبا ترین، قابل انعطاف ترین و چکش خوارترین فلز جهان شناخته شده است. اگر کل طلای پالایش شده در جهان را چکش کاری کرده و گردهم جمع کنیم به یک مکعب یکپارچه با هر ضلع به طول 20 متری تبدیل می شود. طلای بومی هشت تا ده درصد نقره دارد. این مقدار می تواند کم و زیاد شود و برای همین طلا با رنگهای مختلف به وجود می آید. هرچه مقدار نقره بیشتر شود رنگ طلا سفیدتر و جرم ویژه آن کمتر می شود. آلیاژهای مختلفی چون مس، آهن و آلومینیوم با طلا ترکیب می شود و رنگهایی چون قرمز، سبز و ارغوانی را به وجود می آورد.

بیشترین مصرف طلا در ضرب سکه و جواهرات است و برای مبادلات پولی استفاده می شود. به علت هدایت الکتریکی خوب و مقاومت خود در برابر فرسایش و سایر ویژگیهای این فلز، طلا به عنوان مهمترین فلز در صنایع پیشرفته (High-tech) مورد استفاده قرار می گیرد. همانند نقره که با جیوه مخلوط می شود و برای پرکردن دندان استفاده می شود ترکیب طلا و جیوه نیز می تواند ماده محکمی برای مصرف دندانپزشکی فراهم کند.

 

در جدیدترین استفاده طلا از نانومواد طلا، نمک طلا است که در مقیاس نانومتریک است که برای مصارف بیولوژیکی و پزشکی استفاده می شود و در درمان سرطانها و بیماریهای کبدی کاربرد دارد. از نمکهای خاص طلا برای درمان رماتیسم مفصلی استفاده می کنند. طلا به عنوان یک منعکس کننده خوب برای نور است، از این رو از طلا یا ورقه های بسیار نازک آن به عنوان محافظ سطح بسیاری از ماهواره ها استفاده می کنند. چرا که ماهواره ها در برابر نورهای مادون قرمز ماورای بنفش و نورستارگان تحت تأثیر قرار گرفته و می تواند در برنامه ها اختلال ایجاد کند کشیدن یک سطح نازک از طلا می تواند به انعکاس این نور کمک کند.

بدن انسان طوری است که فلز طلا و همینطور نقره و پلاتین را جذب نمی کند به این معنا که ترکیبات طلا چندان سمی نیست اما براساس گزارشهای منتشر شده 50 درصد بیماران ورم مفاصل که با داروهای ایزوتوپ طلا درمان شده اند دچار آسیبهای کلی بر کبد شده اند این تحقیق تنها در حد گزارش بوده و تا کنون مستنداتی در این رابطه ارائه نشده است.

از میان دیگر عوارضی که طلا برای مردان ایجاد می کند می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال 1990 در آمریکا انجام شده است. محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.

با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، در این گزارش  برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام توضیحاتی ارائه خواهیم داد .

 

طبق بررسی‌های متعددی كه صورت گرفته، تعداد گلبول‌های سفید خون در مردان بیشتر از زن‌هاست، حال آن كه تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول‌های سفید می‌شود. به طور طبیعی با افزایش شمار گلبول‌های سفید، جا برای گلبول‌های قرمز خون كم شده و تعداد آنها به طور محسوسی كاهش پیدا می‌كند.

 

در واقع استفاده از طلا در مردان باعث بر هم خوردن تعادل میان گلبول‌های سفید و قرمز خون می‌شود. همین امر باعث بروز كم‌خونی در مردان و از سوی دیگر باعث بروز سرطان خون می‌شود كه همگی بر اثر اختلال در گلبول‌های بدن مردان ایجاد می‌شود. اما در اینجا شاید این سوال ذهن شما را مشغول كند كه پس چرا زنان می‌توانند از طلا استفاده كنند؟ اگر طلا روی تعادل گلبول‌های بدن مردان تاثیر می‌گذارد، پس زنان هم نباید از این امر مستثنا باشند.

 

در نگاه ابتدایی شاید حق با شما باشد، ولی مطالعاتی كه روی ساختار بدن زنان انجام شده نشان می‌دهند تفاوت‌هایی جزئی در ساختار بدن زن و مرد وجود دارد. طلا حاوی اشعه‌هایی است كه از پوست بدن رد شده و روی گلبول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این مساله در مورد مردان كاملا صدق می‌كند ولی در زنان خیر. در زنان بین لایه پوست و گوشت، یك لایه چربی وجود دارد اما در مردان این لایه وجود ندارد. همین لایه محافظ چربی است كه همانند سدی محكم مانع از رسیدن اشعه‌های مضر طلا به بدن زنان می‌شود.

 

به این ترتیب تاثیر منفی روی گلبول‌های قرمز خونی در مردان یكی از مضرات استفاده از طلا در آقایان است.

 

استفاده همه نوع طلا ممنوع 

 

وقتی صحبت از طلا به میان می‌آید، همه جواهرات ساخته شده از آن را در بر می‌گیرد. زنجیر طلا، انگشتر طلا، حلقه طلا، بند ساعت و حتی عینك طلا و حتی سروكار داشتن با طلا و طلاسازی هم می‌تواند برای مردها مشكل ایجاد كند و فرقی هم نمی‌كند مدت كوتاهی با این طلا در ارتباط باشید یا طولانی، به هر حال برای مردان منع استفاده دارد. اما در برخی شرایط از طلا و سایر فلزات از قبیل نقره به عنوان درمان استفاده می‌شود و گاهی نیز این فلز در دندان سازی و جراحی استخوان‌ها كاربرد دارد.

در این حالت چون صرف درمان بوده و برای برطرف كردن مشكل و بیماری ایجاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایرادی ندارد. كما این كه شواهد حاكی از آن است كه در طب سنتی چینی و در طب سوزنی گاهی برای درمان برخی بیماری‌ها از سوزن‌های طلایی یا نقره‌ای استفاده می‌كنند.

طلا به طور كلی به 3 رنگ زرد، سفید و قرمز در بازار وجود دارد و مهم نیست مردان از چه رنگ طلا استفاده كنند، بلكه مهم ماهیت طلاست كه در هر سه رنگ آن وجود دارد.

در این بین برخی فكر می‌كنند طلا سفید همان پلاتین است ولی پلاتین فلزی جداگانه و با طلا سفید متفاوت است. طلا سفید همان طلای زرد رنگی است كه با مخلوط كردن مقداری نقره به رنگ سفید در می‌آید و قطعا استفاده از آن برای مردان هم حرام است و هم ضرر دارد. ولی پلاتین كه فلز متفاوتی است هیچ یك از اشعه‌های منفی طلا را نداشته و هیچ منع استفاده‌ای هم برای مردان ندارد و با خیال راحت می‌توانید از این قبیل جواهرات همانند پلاتین یا نقره كه حتی برای بدن مفید هم هستند، استفاده كنید.

 

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :

 

اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود، همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى

رنگ آن سفید شده، حرام است، ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏‌گویند، مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی سیستانی (:

 

پوشیدن طلا (اگر چه با آبکارى رنگ آن سفید شده باشد) مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، و انگشتر طلا به دست کردن، و بستن ساعت مچى طلا به دست، براى مردان حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است، ولی پوشیدن فلز پلاتین اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

 

زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتّى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است اشکالى ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

 

اگر واقعاً طلا باشد و صرفاً رنگش سفید باشد، جایز نیست، ولی اگر پلاتین که فلز دیگری است باشد و اسمش طلای سفید باشد مانع ندارد.

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی : 

 

هر نوع استفاده از طلا برای تزیین، برای مردها حرام است، چه این طلا به صورت حلقه ازدواج باشد و چه به صورت گردنبند یا حتی پوشش روی بند ساعت. طلای سفید هم اگر همین طلای سفید متعارف باشد که هم قیمت طلای زرد است و در واقع همان طلای زردی می باشد که با آبکاری، رنگ رویش عوض می شود، برای مردان حرام خواهد بود. امّا اگر منظور از طلای سفید، پلاتین باشد که از طلا گران تر است، استفاده از آن برای مردان حلال خواهد بود.https://www.tgju.org/support/solutions/articles/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

0
2 سال پیش توسط: امیر امانی

.

؛با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، در این گزارش  برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام توضیحاتی ارائه خواهیم داد .

 

طبق بررسی‌های متعددی كه صورت گرفته، تعداد گلبول‌های سفید خون در مردان بیشتر از زن‌هاست، حال آن كه تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول‌های سفید می‌شود. به طور طبیعی با افزایش شمار گلبول‌های سفید، جا برای گلبول‌های قرمز خون كم شده و تعداد آنها به طور محسوسی كاهش پیدا می‌كند.

 

در واقع استفاده از طلا در مردان باعث بر هم خوردن تعادل میان گلبول‌های سفید و قرمز خون می‌شود. همین امر باعث بروز كم‌خونی در مردان و از سوی دیگر باعث بروز سرطان خون می‌شود كه همگی بر اثر اختلال در گلبول‌های بدن مردان ایجاد می‌شود. اما در اینجا شاید این سوال ذهن شما را مشغول كند كه پس چرا زنان می‌توانند از طلا استفاده كنند؟ اگر طلا روی تعادل گلبول‌های بدن مردان تاثیر می‌گذارد، پس زنان هم نباید از این امر مستثنا باشند.

 

در نگاه ابتدایی شاید حق با شما باشد، ولی مطالعاتی كه روی ساختار بدن زنان انجام شده نشان می‌دهند تفاوت‌هایی جزئی در ساختار بدن زن و مرد وجود دارد. طلا حاوی اشعه‌هایی است كه از پوست بدن رد شده و روی گلبول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این مساله در مورد مردان كاملا صدق می‌كند ولی در زنان خیر. در زنان بین لایه پوست و گوشت، یك لایه چربی وجود دارد اما در مردان این لایه وجود ندارد. همین لایه محافظ چربی است كه همانند سدی محكم مانع از رسیدن اشعه‌های مضر طلا به بدن زنان می‌شود.

 

به این ترتیب تاثیر منفی روی گلبول‌های قرمز خونی در مردان یكی از مضرات استفاده از طلا در آقایان است.

 

استفاده همه نوع طلا ممنوع 

 

وقتی صحبت از طلا به میان می‌آید، همه جواهرات ساخته شده از آن را در بر می‌گیرد. زنجیر طلا، انگشتر طلا، حلقه طلا، بند ساعت و حتی عینك طلا و حتی سروكار داشتن با طلا و طلاسازی هم می‌تواند برای مردها مشكل ایجاد كند و فرقی هم نمی‌كند مدت كوتاهی با این طلا در ارتباط باشید یا طولانی، به هر حال برای مردان منع استفاده دارد. اما در برخی شرایط از طلا و سایر فلزات از قبیل نقره به عنوان درمان استفاده می‌شود و گاهی نیز این فلز در دندان سازی و جراحی استخوان‌ها كاربرد دارد.

در این حالت چون صرف درمان بوده و برای برطرف كردن مشكل و بیماری ایجاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایرادی ندارد. كما این كه شواهد حاكی از آن است كه در طب سنتی چینی و در طب سوزنی گاهی برای درمان برخی بیماری‌ها از سوزن‌های طلایی یا نقره‌ای استفاده می‌كنند.

طلا به طور كلی به 3 رنگ زرد، سفید و قرمز در بازار وجود دارد و مهم نیست مردان از چه رنگ طلا استفاده كنند، بلكه مهم ماهیت طلاست كه در هر سه رنگ آن وجود دارد.

در این بین برخی فكر می‌كنند طلا سفید همان پلاتین است ولی پلاتین فلزی جداگانه و با طلا سفید متفاوت است. طلا سفید همان طلای زرد رنگی است كه با مخلوط كردن مقداری نقره به رنگ سفید در می‌آید و قطعا استفاده از آن برای مردان هم حرام است و هم ضرر دارد. ولی پلاتین كه فلز متفاوتی است هیچ یك از اشعه‌های منفی طلا را نداشته و هیچ منع استفاده‌ای هم برای مردان ندارد و با خیال راحت می‌توانید از این قبیل جواهرات همانند پلاتین یا نقره كه حتی برای بدن مفید هم هستند، استفاده كنید.

 

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :

 

اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود، همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى

رنگ آن سفید شده، حرام است، ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏‌گویند، مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی سیستانی (:

 

پوشیدن طلا (اگر چه با آبکارى رنگ آن سفید شده باشد) مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، و انگشتر طلا به دست کردن، و بستن ساعت مچى طلا به دست، براى مردان حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است، ولی پوشیدن فلز پلاتین اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

 

زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتّى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است اشکالى ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

 

اگر واقعاً طلا باشد و صرفاً رنگش سفید باشد، جایز نیست، ولی اگر پلاتین که فلز دیگری است باشد و اسمش طلای سفید باشد مانع ندارد.

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی : 

 

هر نوع استفاده از طلا برای تزیین، برای مردها حرام است، چه این طلا به صورت حلقه ازدواج باشد و چه به صورت گردنبند یا حتی پوشش روی بند ساعت. طلای سفید هم اگر همین طلای سفید متعارف باشد که هم قیمت طلای زرد است و در واقع همان طلای زردی می باشد که با آبکاری، رنگ رویش عوض می شود، برای مردان حرام خواهد بود. امّا اگر منظور از طلای سفید، پلاتین باشد که از طلا گران تر است، استفاده از آن برای مردان حلال خواهد بود.

.

می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

پیش از همه باید بدانیم که خداوند هر چیزی را که برای ما نهی کرده است ضررهایی دارد که به خودمان برمی گردد. اما از جمله ضررهایی که می توان برای استفاده طلا برای مردان برشمرد عبارتند از: از نظر پزشکی، طلا روی گلبول های قرمر خون مردان اثر سوئی دارد و سیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می کند، یون های آن وارد بدن می شوند. این یون ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می شوند و موجب اختلال می شوند.

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

ضرر طلا برای مردان از نظر پزشکی

با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است .

طلا، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au، لاتین aurum و عدد اتمی 79 وجود دارد. طلا فلزی نرم، براق، زرد رنگ، چکش‌خوار، قابل انعطاف است که به دو صورت یک ظرفیتی و سه ظرفیتی وارد واکنشهای شیمیایی می شود و به علت اینکه با هیچ ترکیب شیمیایی واکنش ندارد، پایدارترین فلز در طبیعیت شناخته شده و تنها دو واکنش شیمیایی کلر و تیزاب سلطانی هستند که می توانند روی طلا تأثیر بگدارند.

طلا از واژه سانسکریت Jval  گرفته می شود واژه آنگلوساکسون آن gold و به لاتین aurum گفته می شود. از دوران هیروگلیف مصری از 2600 قبل از میلاد در کتاب عهد عتیق فلز طلا برای اولین بار به عنوان یک فلز درخشان با ارزش مورد اشاره قرار می گیرد.

محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است

طلا بعنوان نمادی برای پاکی، ارزش، سلطنت درجهان شناخته شده است و کیمیاگران که طلا را خدای فلزات معرفی می کردند و تمام آرزویشان این بود که فلزاتی چون مس را به طلا تبدیل کنند. این نکته قابل توجه است که این آرزو تحقق یافته است، در سالهای اخیر دانشمندان روسی توانسته اند با استفاده از یک مکانیسم طبیعی و استفاده از سیستم بیولوژیکی بدن مرغ مس را به طلا تبدیل کنند. یکی از توانمندیهای نانوفناوری این است که آرزوهای کیمیاگران را چون رسیدن به اکسیر جوانی و تبدیل مس به طلا تحقق بخشیده است. فلز طلا به عنوان زیبا ترین، قابل انعطاف ترین و چکش خوارترین فلز جهان شناخته شده است. اگر کل طلای پالایش شده در جهان را چکش کاری کرده و گردهم جمع کنیم به یک مکعب یکپارچه با هر ضلع به طول 20 متری تبدیل می شود. طلای بومی هشت تا ده درصد نقره دارد. این مقدار می تواند کم و زیاد شود و برای همین طلا با رنگهای مختلف به وجود می آید. هرچه مقدار نقره بیشتر شود رنگ طلا سفیدتر و جرم ویژه آن کمتر می شود. آلیاژهای مختلفی چون مس، آهن و آلومینیوم با طلا ترکیب می شود و رنگهایی چون قرمز، سبز و ارغوانی را به وجود می آورد.

بیشترین مصرف طلا در ضرب سکه و جواهرات است و برای مبادلات پولی استفاده می شود. به علت هدایت الکتریکی خوب و مقاومت خود در برابر فرسایش و سایر ویژگیهای این فلز، طلا به عنوان مهمترین فلز در صنایع پیشرفته (High-tech) مورد استفاده قرار می گیرد. همانند نقره که با جیوه مخلوط می شود و برای پرکردن دندان استفاده می شود ترکیب طلا و جیوه نیز می تواند ماده محکمی برای مصرف دندانپزشکی فراهم کند.

 

در جدیدترین استفاده طلا از نانومواد طلا، نمک طلا است که در مقیاس نانومتریک است که برای مصارف بیولوژیکی و پزشکی استفاده می شود و در درمان سرطانها و بیماریهای کبدی کاربرد دارد. از نمکهای خاص طلا برای درمان رماتیسم مفصلی استفاده می کنند. طلا به عنوان یک منعکس کننده خوب برای نور است، از این رو از طلا یا ورقه های بسیار نازک آن به عنوان محافظ سطح بسیاری از ماهواره ها استفاده می کنند. چرا که ماهواره ها در برابر نورهای مادون قرمز ماورای بنفش و نورستارگان تحت تأثیر قرار گرفته و می تواند در برنامه ها اختلال ایجاد کند کشیدن یک سطح نازک از طلا می تواند به انعکاس این نور کمک کند.

بدن انسان طوری است که فلز طلا و همینطور نقره و پلاتین را جذب نمی کند به این معنا که ترکیبات طلا چندان سمی نیست اما براساس گزارشهای منتشر شده 50 درصد بیماران ورم مفاصل که با داروهای ایزوتوپ طلا درمان شده اند دچار آسیبهای کلی بر کبد شده اند این تحقیق تنها در حد گزارش بوده و تا کنون مستنداتی در این رابطه ارائه نشده است.

از میان دیگر عوارضی که طلا برای مردان ایجاد می کند می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال 1990 در آمریکا انجام شده است. محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.

0
2 سال پیش توسط: عسل غضنفری

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، در این گزارش برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام توضیحاتی ارائه خواهیم داد .

 

طبق بررسی‌های متعددی كه صورت گرفته، تعداد گلبول‌های سفید خون در مردان بیشتر از زن‌هاست، حال آن كه تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول‌های سفید می‌شود. به طور طبیعی با افزایش شمار گلبول‌های سفید، جا برای گلبول‌های قرمز خون كم شده و تعداد آنها به طور محسوسی كاهش پیدا می‌كند.

 

در واقع استفاده از طلا در مردان باعث بر هم خوردن تعادل میان گلبول‌های سفید و قرمز خون می‌شود. همین امر باعث بروز كم‌خونی در مردان و از سوی دیگر باعث بروز سرطان خون می‌شود كه همگی بر اثر اختلال در گلبول‌های بدن مردان ایجاد می‌شود. اما در اینجا شاید این سوال ذهن شما را مشغول كند كه پس چرا زنان می‌توانند از طلا استفاده كنند؟ اگر طلا روی تعادل گلبول‌های بدن مردان تاثیر می‌گذارد، پس زنان هم نباید از این امر مستثنا باشند.

 

در نگاه ابتدایی شاید حق با شما باشد، ولی مطالعاتی كه روی ساختار بدن زنان انجام شده نشان می‌دهند تفاوت‌هایی جزئی در ساختار بدن زن و مرد وجود دارد. طلا حاوی اشعه‌هایی است كه از پوست بدن رد شده و روی گلبول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این مساله در مورد مردان كاملا صدق می‌كند ولی در زنان خیر. در زنان بین لایه پوست و گوشت، یك لایه چربی وجود دارد اما در مردان این لایه وجود ندارد. همین لایه محافظ چربی است كه همانند سدی محكم مانع از رسیدن اشعه‌های مضر طلا به بدن زنان می‌شود.

 

به این ترتیب تاثیر منفی روی گلبول‌های قرمز خونی در مردان یكی از مضرات استفاده از طلا در آقایان است.

 

استفاده همه نوع طلا ممنوع 

 

وقتی صحبت از طلا به میان می‌آید، همه جواهرات ساخته شده از آن را در بر می‌گیرد. زنجیر طلا، انگشتر طلا، حلقه طلا، بند ساعت و حتی عینك طلا و حتی سروكار داشتن با طلا و طلاسازی هم می‌تواند برای مردها مشكل ایجاد كند و فرقی هم نمی‌كند مدت كوتاهی با این طلا در ارتباط باشید یا طولانی، به هر حال برای مردان منع استفاده دارد. اما در برخی شرایط از طلا و سایر فلزات از قبیل نقره به عنوان درمان استفاده می‌شود و گاهی نیز این فلز در دندان سازی و جراحی استخوان‌ها كاربرد دارد.

در این حالت چون صرف درمان بوده و برای برطرف كردن مشكل و بیماری ایجاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایرادی ندارد. كما این كه شواهد حاكی از آن است كه در طب سنتی چینی و در طب سوزنی گاهی برای درمان برخی بیماری‌ها از سوزن‌های طلایی یا نقره‌ای استفاده می‌كنند.

طلا به طور كلی به 3 رنگ زرد، سفید و قرمز در بازار وجود دارد و مهم نیست مردان از چه رنگ طلا استفاده كنند، بلكه مهم ماهیت طلاست كه در هر سه رنگ آن وجود دارد.

در این بین برخی فكر می‌كنند طلا سفید همان پلاتین است ولی پلاتین فلزی جداگانه و با طلا سفید متفاوت است. طلا سفید همان طلای زرد رنگی است كه با مخلوط كردن مقداری نقره به رنگ سفید در می‌آید و قطعا استفاده از آن برای مردان هم حرام است و هم ضرر دارد. ولی پلاتین كه فلز متفاوتی است هیچ یك از اشعه‌های منفی طلا را نداشته و هیچ منع استفاده‌ای هم برای مردان ندارد و با خیال راحت می‌توانید از این قبیل جواهرات همانند پلاتین یا نقره كه حتی برای بدن مفید هم هستند، استفاده كنید.

 

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :

 

اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود، همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى

رنگ آن سفید شده، حرام است، ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏‌گویند، مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی سیستانی (:

 

پوشیدن طلا (اگر چه با آبکارى رنگ آن سفید شده باشد) مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، و انگشتر طلا به دست کردن، و بستن ساعت مچى طلا به دست، براى مردان حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است، ولی پوشیدن فلز پلاتین اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

 

زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتّى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است اشکالى ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

 

اگر واقعاً طلا باشد و صرفاً رنگش سفید باشد، جایز نیست، ولی اگر پلاتین که فلز دیگری است باشد و اسمش طلای سفید باشد مانع ندارد.

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی : 

 

هر نوع استفاده از طلا برای تزیین، برای مردها حرام است، چه این طلا به صورت حلقه ازدواج باشد و چه به صورت گردنبند یا حتی پوشش روی بند ساعت. طلای سفید هم اگر همین طلای سفید متعارف باشد که هم قیمت طلای زرد است و در واقع همان طلای زردی می باشد که با آبکاری، رنگ رویش عوض می شود، برای مردان حرام خواهد بود. امّا اگر منظور از طلای سفید، پلاتین باشد که از طلا گران تر است، استفاده از آن برای مردان حلال خواهد بود.

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

پیش از همه باید بدانیم که خداوند هر چیزی را که برای ما نهی کرده است ضررهایی دارد که به خودمان برمی گردد. اما از جمله ضررهایی که می توان برای استفاده طلا برای مردان برشمرد عبارتند از: از نظر پزشکی، طلا روی گلبول های قرمر خون مردان اثر سوئی دارد و سیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می کند، یون های آن وارد بدن می شوند. این یون ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می شوند و موجب اختلال می شوند.

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

ضرر طلا برای مردان از نظر پزشکی

با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است .

طلا، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au، لاتین aurum و عدد اتمی 79 وجود دارد. طلا فلزی نرم، براق، زرد رنگ، چکش‌خوار، قابل انعطاف است که به دو صورت یک ظرفیتی و سه ظرفیتی وارد واکنشهای شیمیایی می شود و به علت اینکه با هیچ ترکیب شیمیایی واکنش ندارد، پایدارترین فلز در طبیعیت شناخته شده و تنها دو واکنش شیمیایی کلر و تیزاب سلطانی هستند که می توانند روی طلا تأثیر بگدارند.

طلا از واژه سانسکریت Jval گرفته می شود واژه آنگلوساکسون آن gold و به لاتین aurum گفته می شود. از دوران هیروگلیف مصری از 2600 قبل از میلاد در کتاب عهد عتیق فلز طلا برای اولین بار به عنوان یک فلز درخشان با ارزش مورد اشاره قرار می گیرد.

محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است

طلا بعنوان نمادی برای پاکی، ارزش، سلطنت درجهان شناخته شده است و کیمیاگران که طلا را خدای فلزات معرفی می کردند و تمام آرزویشان این بود که فلزاتی چون مس را به طلا تبدیل کنند. این نکته قابل توجه است که این آرزو تحقق یافته است، در سالهای اخیر دانشمندان روسی توانسته اند با استفاده از یک مکانیسم طبیعی و استفاده از سیستم بیولوژیکی بدن مرغ مس را به طلا تبدیل کنند. یکی از توانمندیهای نانوفناوری این است که آرزوهای کیمیاگران را چون رسیدن به اکسیر جوانی و تبدیل مس به طلا تحقق بخشیده است. فلز طلا به عنوان زیبا ترین، قابل انعطاف ترین و چکش خوارترین فلز جهان شناخته شده است. اگر کل طلای پالایش شده در جهان را چکش کاری کرده و گردهم جمع کنیم به یک مکعب یکپارچه با هر ضلع به طول 20 متری تبدیل می شود. طلای بومی هشت تا ده درصد نقره دارد. این مقدار می تواند کم و زیاد شود و برای همین طلا با رنگهای مختلف به وجود می آید. هرچه مقدار نقره بیشتر شود رنگ طلا سفیدتر و جرم ویژه آن کمتر می شود. آلیاژهای مختلفی چون مس، آهن و آلومینیوم با طلا ترکیب می شود و رنگهایی چون قرمز، سبز و ارغوانی را به وجود می آورد.

بیشترین مصرف طلا در ضرب سکه و جواهرات است و برای مبادلات پولی استفاده می شود. به علت هدایت الکتریکی خوب و مقاومت خود در برابر فرسایش و سایر ویژگیهای این فلز، طلا به عنوان مهمترین فلز در صنایع پیشرفته (High-tech) مورد استفاده قرار می گیرد. همانند نقره که با جیوه مخلوط می شود و برای پرکردن دندان استفاده می شود ترکیب طلا و جیوه نیز می تواند ماده محکمی برای مصرف دندانپزشکی فراهم کند.

 https://www.google.com/amp/s/www.yjc.news/fa/amp/news/5893318

0
2 سال پیش توسط: علی عرب بالاجلینی

 

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

پیش از همه باید بدانیم که خداوند هر چیزی را که برای ما نهی کرده است ضررهایی دارد که به خودمان برمی گردد. اما از جمله ضررهایی که می توان برای استفاده طلا برای مردان برشمرد عبارتند از: از نظر پزشکی، طلا روی گلبول های قرمر خون مردان اثر سوئی دارد و سیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می کند، یون های آن وارد بدن می شوند. این یون ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می شوند و موجب اختلال می شوند.

تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

 

ضرر طلا برای مردان از نظر پزشکی

با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است .

طلا، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au، لاتین aurum و عدد اتمی 79 وجود دارد. طلا فلزی نرم، براق، زرد رنگ، چکش‌خوار، قابل انعطاف است که به دو صورت یک ظرفیتی و سه ظرفیتی وارد واکنشهای شیمیایی می شود و به علت اینکه با هیچ ترکیب شیمیایی واکنش ندارد، پایدارترین فلز در طبیعیت شناخته شده و تنها دو واکنش شیمیایی کلر و تیزاب سلطانی هستند که می توانند روی طلا تأثیر بگدارند.

طلا از واژه سانسکریت Jval  گرفته می شود واژه آنگلوساکسون آن gold و به لاتین aurum گفته می شود. از دوران هیروگلیف مصری از 2600 قبل از میلاد در کتاب عهد عتیق فلز طلا برای اولین بار به عنوان یک فلز درخشان با ارزش مورد اشاره قرار می گیرد.

محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است

طلا بعنوان نمادی برای پاکی، ارزش، سلطنت درجهان شناخته شده است و کیمیاگران که طلا را خدای فلزات معرفی می کردند و تمام آرزویشان این بود که فلزاتی چون مس را به طلا تبدیل کنند. این نکته قابل توجه است که این آرزو تحقق یافته است، در سالهای اخیر دانشمندان روسی توانسته اند با استفاده از یک مکانیسم طبیعی و استفاده از سیستم بیولوژیکی بدن مرغ مس را به طلا تبدیل کنند. یکی از توانمندیهای نانوفناوری این است که آرزوهای کیمیاگران را چون رسیدن به اکسیر جوانی و تبدیل مس به طلا تحقق بخشیده است. فلز طلا به عنوان زیبا ترین، قابل انعطاف ترین و چکش خوارترین فلز جهان شناخته شده است. اگر کل طلای پالایش شده در جهان را چکش کاری کرده و گردهم جمع کنیم به یک مکعب یکپارچه با هر ضلع به طول 20 متری تبدیل می شود. طلای بومی هشت تا ده درصد نقره دارد. این مقدار می تواند کم و زیاد شود و برای همین طلا با رنگهای مختلف به وجود می آید. هرچه مقدار نقره بیشتر شود رنگ طلا سفیدتر و جرم ویژه آن کمتر می شود. آلیاژهای مختلفی چون مس، آهن و آلومینیوم با طلا ترکیب می شود و رنگهایی چون قرمز، سبز و ارغوانی را به وجود می آورد.

بیشترین مصرف طلا در ضرب سکه و جواهرات است و برای مبادلات پولی استفاده می شود. به علت هدایت الکتریکی خوب و مقاومت خود در برابر فرسایش و سایر ویژگیهای این فلز، طلا به عنوان مهمترین فلز در صنایع پیشرفته (High-tech) مورد استفاده قرار می گیرد. همانند نقره که با جیوه مخلوط می شود و برای پرکردن دندان استفاده می شود ترکیب طلا و جیوه نیز می تواند ماده محکمی برای مصرف دندانپزشکی فراهم کند.

 

در جدیدترین استفاده طلا از نانومواد طلا، نمک طلا است که در مقیاس نانومتریک است که برای مصارف بیولوژیکی و پزشکی استفاده می شود و در درمان سرطانها و بیماریهای کبدی کاربرد دارد. از نمکهای خاص طلا برای درمان رماتیسم مفصلی استفاده می کنند. طلا به عنوان یک منعکس کننده خوب برای نور است، از این رو از طلا یا ورقه های بسیار نازک آن به عنوان محافظ سطح بسیاری از ماهواره ها استفاده می کنند. چرا که ماهواره ها در برابر نورهای مادون قرمز ماورای بنفش و نورستارگان تحت تأثیر قرار گرفته و می تواند در برنامه ها اختلال ایجاد کند کشیدن یک سطح نازک از طلا می تواند به انعکاس این نور کمک کند.

بدن انسان طوری است که فلز طلا و همینطور نقره و پلاتین را جذب نمی کند به این معنا که ترکیبات طلا چندان سمی نیست اما براساس گزارشهای منتشر شده 50 درصد بیماران ورم مفاصل که با داروهای ایزوتوپ طلا درمان شده اند دچار آسیبهای کلی بر کبد شده اند این تحقیق تنها در حد گزارش بوده و تا کنون مستنداتی در این رابطه ارائه نشده است.

از میان دیگر عوارضی که طلا برای مردان ایجاد می کند می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال 1990 در آمریکا انجام شده است. محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.

 

 

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، در این گزارش  برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام توضیحاتی ارائه خواهیم داد .

 

طبق بررسی‌های متعددی كه صورت گرفته، تعداد گلبول‌های سفید خون در مردان بیشتر از زن‌هاست، حال آن كه تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول‌های سفید می‌شود. به طور طبیعی با افزایش شمار گلبول‌های سفید، جا برای گلبول‌های قرمز خون كم شده و تعداد آنها به طور محسوسی كاهش پیدا می‌كند.

 

در واقع استفاده از طلا در مردان باعث بر هم خوردن تعادل میان گلبول‌های سفید و قرمز خون می‌شود. همین امر باعث بروز كم‌خونی در مردان و از سوی دیگر باعث بروز سرطان خون می‌شود كه همگی بر اثر اختلال در گلبول‌های بدن مردان ایجاد می‌شود. اما در اینجا شاید این سوال ذهن شما را مشغول كند كه پس چرا زنان می‌توانند از طلا استفاده كنند؟ اگر طلا روی تعادل گلبول‌های بدن مردان تاثیر می‌گذارد، پس زنان هم نباید از این امر مستثنا باشند.

 

در نگاه ابتدایی شاید حق با شما باشد، ولی مطالعاتی كه روی ساختار بدن زنان انجام شده نشان می‌دهند تفاوت‌هایی جزئی در ساختار بدن زن و مرد وجود دارد. طلا حاوی اشعه‌هایی است كه از پوست بدن رد شده و روی گلبول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این مساله در مورد مردان كاملا صدق می‌كند ولی در زنان خیر. در زنان بین لایه پوست و گوشت، یك لایه چربی وجود دارد اما در مردان این لایه وجود ندارد. همین لایه محافظ چربی است كه همانند سدی محكم مانع از رسیدن اشعه‌های مضر طلا به بدن زنان می‌شود.

 

به این ترتیب تاثیر منفی روی گلبول‌های قرمز خونی در مردان یكی از مضرات استفاده از طلا در آقایان است.

 

استفاده همه نوع طلا ممنوع 

 

وقتی صحبت از طلا به میان می‌آید، همه جواهرات ساخته شده از آن را در بر می‌گیرد. زنجیر طلا، انگشتر طلا، حلقه طلا، بند ساعت و حتی عینك طلا و حتی سروكار داشتن با طلا و طلاسازی هم می‌تواند برای مردها مشكل ایجاد كند و فرقی هم نمی‌كند مدت كوتاهی با این طلا در ارتباط باشید یا طولانی، به هر حال برای مردان منع استفاده دارد. اما در برخی شرایط از طلا و سایر فلزات از قبیل نقره به عنوان درمان استفاده می‌شود و گاهی نیز این فلز در دندان سازی و جراحی استخوان‌ها كاربرد دارد.

در این حالت چون صرف درمان بوده و برای برطرف كردن مشكل و بیماری ایجاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایرادی ندارد. كما این كه شواهد حاكی از آن است كه در طب سنتی چینی و در طب سوزنی گاهی برای درمان برخی بیماری‌ها از سوزن‌های طلایی یا نقره‌ای استفاده می‌كنند.

طلا به طور كلی به 3 رنگ زرد، سفید و قرمز در بازار وجود دارد و مهم نیست مردان از چه رنگ طلا استفاده كنند، بلكه مهم ماهیت طلاست كه در هر سه رنگ آن وجود دارد.

در این بین برخی فكر می‌كنند طلا سفید همان پلاتین است ولی پلاتین فلزی جداگانه و با طلا سفید متفاوت است. طلا سفید همان طلای زرد رنگی است كه با مخلوط كردن مقداری نقره به رنگ سفید در می‌آید و قطعا استفاده از آن برای مردان هم حرام است و هم ضرر دارد. ولی پلاتین كه فلز متفاوتی است هیچ یك از اشعه‌های منفی طلا را نداشته و هیچ منع استفاده‌ای هم برای مردان ندارد و با خیال راحت می‌توانید از این قبیل جواهرات همانند پلاتین یا نقره كه حتی برای بدن مفید هم هستند، استفاده كنید.

 

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :

 

اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود، همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى

رنگ آن سفید شده، حرام است، ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏‌گویند، مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی سیستانی (:

 

پوشیدن طلا (اگر چه با آبکارى رنگ آن سفید شده باشد) مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، و انگشتر طلا به دست کردن، و بستن ساعت مچى طلا به دست، براى مردان حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است، ولی پوشیدن فلز پلاتین اشکال ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

 

زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتّى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است اشکالى ندارد.

 

دفتر )حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

 

اگر واقعاً طلا باشد و صرفاً رنگش سفید باشد، جایز نیست، ولی اگر پلاتین که فلز دیگری است باشد و اسمش طلای سفید باشد مانع ندارد.

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی : 

 

هر نوع استفاده از طلا برای تزیین، برای مردها حرام است، چه این طلا به صورت حلقه ازدواج باشد و چه به صورت گردنبند یا حتی پوشش روی بند ساعت. طلای سفید هم اگر همین طلای سفید متعارف باشد که هم قیمت طلای زرد است و در واقع همان طلای زردی می باشد که با آبکاری، رنگ رویش عوض می شود، برای مردان حرام خواهد بود. امّا اگر منظور از طلای سفید، پلاتین باشد که از طلا گران تر است، استفاده از آن برای مردان حلال خواهد بود.

 

 

https://www.tgju.org/support/solutions/articles/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

loader

لطفا شکیبا باشید ...