0

ویژگی های کودک شاد چیست؟

کودک شاد بازی درمانی با کودک روانشناسی کودک روانشناسی فردی بازی درمانگر کودک افسرده
ثبت شده 2 سال پیش توسط سیده فاطمه موسوی ویرایش شده در 1400/3/12

از کجا بفهمیم کودکمان شاد یا غمگین است؟ایا شادی کم کودکان نشانه مشکلات جدی خواهد بود؟


5 جواب

0
2 سال پیش توسط: fsddff766

آیا تاکنون به این اندیشیده‌اید که کودکان شاد چه ویژگی‌هایی دارند؟ یا چگونه و از چه طریقی می‌توانیم پی ببریم که کودک ما از شرایط زندگی‌اش رضایت دارد و احساس خوشبختی می‌کند‌؟ به عنوان والدین، فهمیدن این موضوع جزو وظایف شما ست که شاید چندان با آن آشنا نبوده‌اید و باید به آن توجه بیشتری نشان دهید. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ، روش‌هایی را به شما خواهیم آموخت که به واسطه‌ی آن درک خواهید کرد که کودک‌تان از روال زندگی‌اش احساس رضایت دارد و یا چیزی در ذهنش همواره او را عذاب می‌دهد! در ادامه با نشانه‌های کودک شاد همراه ما باشید:

نشانه‌های کودک شاد

داشتن اشتهای کافی برای خوردن غذا :

اگر کودک‌ شما اشتهای کافی برای خوردن غذاهای مختلف را دارد، نشان می‌دهد کودک شما در درونش احساس رضایت و خوشحالی دارد. اگر دقت کرده باشید، کودکی که بیمار است یا از چیزی ناراحت است، کمتر سمت غذا می‌رود و اشهای چندانی به خوردن غذا نشان نمی‌دهد. اگر کودک‌تان بر خلاف گذشته، میلی به غذا نشان نمی‌دهد، شما باید به وجود یک مشکل جسمی یا روحی، در کودک خود شک کنید.

کودکان شاد ، پدران و مادران شاد دارند :

کودکان در سنین پیش از دبستان، بسیار خود محور هستند و خودشان را در محوریت و مرکزیت تمام اتفاقاتی می‌بینند که در اطرافشان رخ می‌دهد. بنابراین اگر والدین شادی نباشید، آن‌ها هم احساس شادی نخواهند داشت زیرا خود را مقصر و بانی مشکلات می‌دانند، بدون آنکه مشکل پیش آمده به آن‌ها مربوط باشد. .

از شادمانی و از خنده‌ای که بر لبان یک پدر یا مادر نقش بسته‌ است، می‌توان فهمید که او دارای کودکی شادمان است که از سلامت جسم و روح کافی برخوردار است. زیرا زمانی که پدر یا مادر می‌شویم، ناراحتی کودک، باعث ناراحتی ما و خوشحالی او باعث خوشحالی ما می‌شود.

 

چگونه کتابخوان شویم

 

 

نشانه‌های کودک شاد

خنده‌ای که بر لبان پدر یا مادر نقش می‌بندد، از نشانه‌های کودک شاد است.

وجود برنامه خواب منظم :

حتما در ضرب‌المثل‌ها شنیده‌اید، کسی که ناراحت است یا به اندازه کافی از زندگی‌اش رضایت ندارد، اصطلاحا از خواب و خوراک افتاده است. وجود خواب کافی و با برنامه، از نشانه‌های کودک شاد است و بر عکس آن، عدم وجود خواب کافی و کارآمد، نشانه‌ی دلیلی برای ناراحتی است.

اگر کودک شما خواب باکیفیتی ندارد، یا دائما از خواب می‌پرد و کابوس می‌بیند و یا به طور منظم و با برنامه نمی‌خوابد، ممکن است از موضوعی رنج می‌برد که این مساله در ضمیر ناخودآگاه او تاثیر گذاشته است. دقت داشته باشید که کودکانی که احساس رضایت و خوشبختی از زندگی‌شان دارند، برنامه خواب مرتب و منظمی دارند و صبح‌ها که از خواب برمی‌خیزند انرژی کافی برای بازی و شیطنت را دارند.

بازی کردن و بازیگوشی کودک :

به عنوان یک مادر، هر گاه ببینم کودکانم در یک جا ساکت نشسته‌اند و بازی یا شیطنت نمی‌کنند، مطمئن می‌شوم که یک جای کار می‌لنگد! کودکی که از زندگی‌اش رضایت دارد و خوشحال است، تا زمانی که از خستگی از پا نیفتاده، بازی و شیطنت می‌کند. بنابراین عدم بازی کودک یا شیطنت نکردن او، شما را باید به شک بیندازد نا به دنبال مشکل بگردید.

از نشانه‌های کودکان شاد این است که همیشه دلیلی برای بازی دارند و بدون برنامه‌ریزی و آمادگی قبلی، با هر چیزی بازی می‌کنند و خود را سرگرم می‌کنند.

بازگو کردن صریح احساسات درونی کودک :

اگر کودک شما احساساتش را بازگو نمی‌کند یا ترجیح می‌دهد در برابر پرسش‌های شما سکوت کند، یا نمی‌تواند احساسات خود را بیان کند، به نظر می‌رسد که از چیزی ناشاد است. از نشانه‌های کودک شاد این است که او بتواند بدون ترس و نگرانی، هر آنچه در ذهنش جاری است را با شما در میان بگذارد و از بازگود کردم مسائل واهمه‌ای نداشته باشد.

گوشه‌گیر نبودن و پویایی کودک :

کودک شاد، اصطلاحا در یک جا بند نمی‌شود و اگر او را مجبور کنید که در جایی بنشیند، بیش از یکی دو دقیقه، موفق نخواهید شد. البته منظور ما این نیست که کودک، باید بیش از حد مجاز فعالیت کند، بلکه منظور این است کودکی که احساس شادی و رضایت دارد، دائما در حال دستیابی به رویا‌ها و افکار خویش است و هر چیزی او را به حرکت و پویش وا می‌دارد.

گوشه‌گیری و منزوی بودن، دلیلی بر این است که کودک شما ممکن است از موضوعی رنج ببرد.

 

انجام فعالیت‌های مورد علاقه از نشانه‌های کودک شاد است.

وجود تعاملات اجتماعی :

وجود تعاملات اجتماعی با سایر کودکان را می‌توان از نشانه‌های کودک شاد دانست. بچه‌ها زبان یکدیگر را می‌فهمند و به راحتی با یکدیگر دوست می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند. اگر کودک‌تان در جمعی تنهاست و ترجیح می‌دهد تعاملات اجتماعی با سایر کودکان نداشته باشد، بهتر است به فکر چاره باشید و بررسی کنید که چرا کودک‌تان از حضور در جمع هم‌سالانش پرهیز می‌کند.

عدم پرخاشگری :

پرخاشگری و دعوا با سایر کودکان و حتی بزرگتر‌ها، می‌تواند نشانه‌ای بر عدم رضایت کودک از مساله‌ای باشد که او را آزار می‌دهد، بنابراین اگر حس می‌کنید کودکتان به تازگی پرخاشگر شده و با خشونت کلامی یا رفتاری، به شما پاسخ می‌دهد، بهتر است به دنبال علتی باشید که او از آن رنج می‌برد.

نشانه‌های کودک شاد

 

عدم نشانه‌های اضطراب در کودک :

کودکان به علت درک کمی که از مسائل و مسائل پیرامون خود دارند، نمی‌توانند به درستی، مشکلی که آزارشان می‌دهد درک کنند، چه برسد به آن‌که راجع به آن گفتگو کنند. آن‌ها حتی نمی‌توانند احساسات درونی خود را به درستی و با کلمات مناسب بر زبان بیاورند‌! بنابراین گاهی در این گونه موارد، کودک نشانه‌هایی  از خود بروز می‌دهد که حاکی از ناراحتی یا نگرانی درونی اوست. به عنوان مثال،‌ شب‌ادراری ثانویه، ناخن جویدن، مکیدن انگشت، از دست دادن کنترل ادرار و نشانه‌هایی ازین دست که به تازگی در عادات رفتاری کودک پدیدار شده، می‌تواند دلیلی بر اضطراب درونی کودک باشد.

آزاد بودن در انتخاب فعالیت‌های مورد علاقه :

از دیگر نشانه‌های کودک شاد ، پرداختن به فعالیت‌هایی است که مطابق میل اوست. اگر چه والدین امروزی، اصرار دارند کودک خود را به کلاس‌های مختلف و گوناگون آموزشی بفرستند، اما این مساله باعث شده است که کودکان کمتری احساس شادی و رضایت از زندگی داشته باشند. زمانی که کودک به طور آزادانه به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش می‌پردازد، به این معنی است که از زندگی خود رضایت دارد. هر گاه کودک شما حق انتخاب فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را نداشته باشد و همانند یک ربات، مشغول اطاعت کردن از برنامه‌ای باشد که شما برای او تدارک دیده‌اید، بدون شک احساس شادی و رضایت از زندگی، نخواهد داشت.

بازی و انجام فعالیت‌های دلخواه حق هر کودکی است، خصوصا این مهم در سنین پیش از دبستان به شدت اهمیت دارد. به طوری که در احادیث و متون دینی هم به این موضوع که کودک باید تا هفت سالگی، ارباب و پادشاه باشد، اشاره شده است.

 

 از مهمترین نشانه‌های کودک شاد بازی و بازگوشی است.

سخن پایانی:

واضح است که وجود علائم بالا به تنهایی، نشان‌ دهنده‌ی ناراحت بودن کودک شما نیست و از طرفی دیگر، ممکن است کودک دلبند شما از موضوعی رنج ببرد و در عین حال، هیچ یک از علائم بالا را نداشته باشد. به عنوان پدر یا مادر وظیفه دارید، زندگی شاد و خوشایندی را برای کودک خود فراهم آورید.

طبیعی است که روال خوش زندگی همواره پابرجا نباشد و گه‌گاهی آرامش زندگی‌، دستخوش طوفان‌های بزرگ و کوچک شود. از آنجا که کودکان در بیان احساسات و مشکلات خود کمتر موفق هستند، پی بردن به اینکه کودک شما احساس شادی و رضایت دارد یا خیر، از اهمیت بسزایی برخوردار است. تمام نشانه‌های گفته شده در بالا، زمانی دارای اهمیت هستند که کودک به طور ناگهانی آن‌ها را بروز دهد و این روال ادامه‌دار باشد.

سیما گودرزی هستم و همراهی شما با بخش آموزش پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم خواندن این مقاله، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد

 

https://www.proomag.com/%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%B4%D8%A7%D8%AF/

0
2 سال پیش توسط: زهره چراغی

معمولا بزرگترها بیشتر از شاد بودن کودکان به موفقیت‌ آنها اهمیت می‌دهند. انتخاب کلاس‌های آموزشی یا برنامه ریزی برای دانشگاه و انتخاب رشته‌ی تحصیلی که به بچه‌ها کمک کند در آینده شغل بهتری پیدا کنند، و مواردی از این دست برای آنها بیشتر اهمیت دارد.
والدین به این موارد بسیار توجه می‌کنند، ولی آن‌قدر که باید و شاید به مسائلی که بچه‌ها را خوشحال می‌کند، توجه نشان نمی‌دهند.

زمانی دوران کودکی با بازی‌های بیرون از خانه، و بدون حضور موبایل و تبلت طی می‌شد. آن زمان، بچه‌ها بدون داشتن ابزار و وسیله‌‌ای خاص بازی می‌کردند، یاد می‌گرفتند و اجتماعی بار می‌آمدند؛ مهم‌تر از همه، خوشحال‌تر بودند.
این روزها زندگی‌ کاملا براساس برنامه‌‌ای مشخص پیش می‌رود. بچه‌ها باید در کلاس‌های مختلف شرکت کنند و حتی کاردستی‌هایشان نیز تکراری و محدود است. این روزها جای خالی بازی‌های آزادانه، خلاقیت‌ و انجام کارهای بدون برنامه بیشتر احساس می‌شود.

البته هنوز هم خیلی از بچه‌ها خوشحالند و در حیاط پشتی خانه‌شان، زندگی‌ای پر از هیجان و تازگی دارند. اما بسیاری نیز شاد نیستند و فقط دارند از یک برنامه پیروی می‌کنند و این واقعا مایه‌ی خجالت است، چون شادی حق همه‌ی بچه‌هاست.

چطور می‌توان شاد بود وقتی همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن داریم؟ در ادامه‌ی این مقاله با هفت راز کودکان شاد آشنا می‌شوید.

۱. کودکان شاد به‌موقع غذا می‌خورند
احتمالا با خود فکر می‌کنید این که کاری ندارد. باز هم فکر کنید. تا حالا آن‌قدر گرسنه شده‌اید که دل‌تان بخواهد جیغ بکشید؟ وقتی بچه‌ها خوراکی‌شان را از دست می‌دهند یا وقتی مجبورند دو ساعت صبر کنند تا وقت ناهار خانواده برسد، دقیقا همین حس را دارند.

تغذیه کودک در بازه‌های زمانی منظم باعث می‌شود مغز و بدن در حال رشد او به منبع غذایی کافی دسترسی داشته باشد و کودک بتواند گرسنگی‌‌اش را کنترل کند. وقتی بچه‌ها آرام و سیر هستند، بیشتر شادند.

۲. برنامه‌ی خواب منظم دارند
خواب کودک هم نکته‌ی بسیار مهمی است. بله، بله، درست است خواباندن بعضی از بچه‌ها راحت‌تر است اما این مسئله نباید باعث شود اجازه بدهیم کودک هر زمان دلش خواست، بخوابد. بچه‌ها به خواب نیاز دارند و باید این موضوع را به آنها آموزش بدهیم. وقتی بچه‌ها خیلی خسته‌اند، بدعنق می‌شوند اما وقتی خوب استراحت کرده‌اند و آماده‌اند تا روز خوبی داشته باشند، خوشحال‌ترند. بنابراین «خواب» (و برنامه خواب منظم) را در اولویت قرار دهید.

۳. بی‌برنامه بازی می‌کنند
بازی کردن بدون برنامه‌ی قبلی، یکی دیگر از رازهای کودکان شاد است. به نظر می‌رسد هنر بدون برنامه بازی کردن یکی از کمبودهای این روزهاست. امروزه بچه‌ها سرشان با برنامه‌های مختلف شلوغ شده و محو اسباب‌بازی‌هایی هستند که به جای آنها بازی می‌کنند. بهتر است در برنامه‌ی شلوغ آنها تجدیدنظر کنید و زمانی را خالی بگذارید تا بتوانند با هم بازی کنند. بازی برای روح، خوب است.

۴. اجازه‌ دارند احساسات‌شان را ابراز کنند
بچه‌ها هنگام عصبانیت فریاد می‌زنند. وقتی ناراحتند گریه می‌کنند. حتی وقتی نمی‌دانند چه احساسی دارند، پاها را به زمین می‌کوبند یا دور اتاق می‌دوند. جلوی آنها را نگیرید، زیرا به ابراز احساسات شان نیاز دارند. بزرگترها وقتی حال‌شان خوب نیست به یک دوست زنگ می‌زنند و خودشان را خالی می‌کنند ولی بچه‌ها قادر به انجام این کار نیستند. ساکت کردن و سرزنش آنها در جمع هیچ کمکی نمی‌کند. اجازه بدهید با روش خودشان، خودشان را تخلیه کنند و بعد به آنها پیشنهاد کمک بدهید. عصبانیت بچه‌ها شاید برای لحظاتی کوتاه شما را دستپاچه کند ولی بهتر از این است که به او اجازه ندهید احساساتش را بروز دهد و باعث شوید در درازمدت دچار مشکلاتی مثل اختلالات خوردن، افسردگی یا دیگر مسائل روحی شوند.

۵. می‌توانند انتخاب کنند
بچه‌ها روی زندگی خود کنترل زیادی ندارند و این دیگران هستند که مرتب به آنها می‌گویند کجا بروند، چه کار بکنند و چه چیزی بخورند. اگر به آنها اجازه بدهید کمی کنترل اوضاع را به دست بگیرند، قدم بزرگی در شاد کردن‌شان برداشته‌اید. اجازه دهید خودشان لباس‌هایشان را انتخاب کنند. اجازه بدهید هفته‌ای یک‌بار انتخاب کنند که چه غذایی می‌خواهند بخورند. از آنها بپرسید دوست دارند به چه کلاسی بروند. به آنها فرصت تصمیم گیری بدهید و بعد ببینید چطور لبخند به صورت‌شان برمی‌گردد.

۶. حس می‌کنند شما به حرف‌هایشان گوش می‌دهید
بچه‌ها حس و درک بالایی دارند. حتی کودکان نوپا هم متوجه می‌شوند که شما با جان و دل به آنها گوش می‌دهید یا حواس‌تان پرت است و بدون توجه به آنها جواب می‌دهید. وقتی بچه‌ها حس کنند والدین واقعا به آنها گوش می‌دهند، بیشتر احساس نزدیکی و صمیمیت می‌کنند. همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان و شادی آنها می‌شود. پس وقتی بچه‌ها حرف می‌زنند به آنها گوش بدهید. این شیوه، بهترین راه برای ایجاد ارتباطی صمیمی و صادقانه با کودک است و باعث می‌شود او شادتر باشد.

و اما می‌رسیم به مورد آخر که از همه مهم‌تر است.
۷. کودکان شاد عشق بی‌قید و شرط را تجربه می‌کنند
بچه‌ها زیاد خراب‌کاری می‌کنند. به آنها می‌گویید روی مبل بالا و پایین نپرند ولی‌ گوش‌شان بدهکار نیست و به کارشان ادامه می‌دهند و بعد گریه می‌کنند. بچگی دوران آزمون و خطاست و آنها گاهی نیاز دارند چیزهای مختلفی را تجربه کنند. باید آنها را ببخشید و در هر صورت دوست‌شان داشته باشید.

وقتی بچه‌ها بفهمند والدین آنها را دوست دارند و هر اتفاقی که بیفتد از آنها پشتیبانی می‌کنند، کمتر خود را به دردسر می‌اندازند. با اعتماد به نفس بیشتری تصمیم می‌گیرند و می‌آموزند همه‌ی آدم‌ها ممکن است اشتباه کنند ولی همیشه می‌توانند اشتباه خود را اصلاح کنند.

وقتی بچه‌ها بدانند والدین‌شان در هر شرایطی کنارشان هستند، شادترند.
در اینجا چند روش ذکر شده تا به فرزندتان کمک کنید دید مثبتی به زندگی داشته باشد.

1- از سرگرمی های سازمان نایافته و قدیمی استفاده کنید
کودکان موفق معمولاً کودکان شادی هستند، اما تلاش شما به منظور آماده سازی فرزندتان در رویارویی با مسائل زندگی، باعث می شود که تمام وقت او را با حجم زیادی از برنامه های مختلف پر کنید. تمامی بچه ها به زمانی برای کاهش فشار نیاز دارند. وقفه ای در زمان بازی و یا درس به آنها بدهید و بگذارید در این زمان تخیلاتشان آنها را هدایت کند و آزادانه بازی کنند. مثلاً سر فرصت حشره شکار کنند، آدم برفی بسازند و یا به عنکبوتی که تارمی تند نگاه کنند. اینها موجب می شود حس تخیل در کودک افزایش یابد و به کودک اجازه می دهد دنیا را با گامهای خودش کشف کند.

بهتر است شما هم برنامه پر مشغله و آشفته خود را کم کنید و کودکانتان را در هنگام تفریح همراهی کنید.

2- کمک کردن به دیگران را به کودکانتان بیاموزید
برای آنکه بتواند شاد باشد احساس کند که عضو با ارزشی از یک اجتماع بزرگ است و می تواند به زندگی افراد دیگرمعنی ببخشد. با بوجود آوردن موقعیت های مناسب، این احساس را در او ایجاد کنید. اسباب بازیهای قدیمی او را که دیگر نیازی به آنها ندارد، جمع کنید و از او بخواهید آنها را به خانواده های نیازمند بدهد، یا در فروشگاه از او بخواهید که مقداری مواد غذایی برای اهداء به مستمندان خریداری کند.

کودکان می توانند لذت کمک کردن به دیگران را در سنین پایین یاد بگیرند.

مثلاً چنانچه شما از تکه های اضافی پارچه عروسک درست می کنید، کودک دوساله شما می تواند کمک کند وبگوید چشم و دهان عروسک را در کجا قرار دهید.

3- همراه با کودک خود، فعالیتهای فیزیکی داشته باشید
همراه با کودک خود گردش بروید، با او بازی کنید ویا با همدیگر دوچرخه سواری کنید. با این کار نه تنها نیرو و بنیه کودک خود را تقویت می کنید بلکه باعث شادی و خنده اش می شوید. فعال نگهداشتن کودکان، استرس را در آنان کاهش می دهد و موجب می شود آنان انرژیشان را به طریق سالم تخلیه کنند. کودکان سالم از قدرت بدنی بیشتری نیز برخوردارند. کودکان بیشتر ازآنکه نگران ظاهرشان باشند، به کارهایی که انجامی می دهند، افتخار می کنند. چنانچه کودکتان را در انجام کاری که علاقه دارد، تشویق کنید، برای ایجاد شادی در او روشی جدید به کار گرفته اید.

4- با کودکانتان بخندید
برای بچه ها لطیفه تعریف کنید، شعرهای خنده دار بخوانید، خودتان را دست بیاندازید. خندیدن برای کودکتان و نیز برای خود شما مفید است. یک دلیل کاملاً فیزیکی این است که هنگامی که می خندید، تنش (نگرانی) و اضطراب آزاد می شود و اکسیژن بیشتری دریافت می کنید و سبکبال می شوید.

5- در تحسین کودکان خلاق باشید
هنگامی که فرزند شما درهدفی که دنبال می کند به موفقیتی می رسد یا مهارتی کسب می کند، تنها به گفتن جمله «کارت خوب است» اکتفا نکنید. به جزئیاتی که آنها را موثر یافته اید، اشاره کنید. مثلاً بگویید:«روشی که تو برای توصیف قهرمان در خلاصه کتابت انتخاب کردی، به قدری عالی است که من احساس می کنم او زنده است». یا بگویید:«روشی را که برای کشیدن آن درختها به کاربرده ای، بسیار می پسندم.» این طرز برخورد بسیار پر معنادارتر از آنست که به شکل خیلی رسمی به پشتش بزنید و آفرین بگویید.

به طور کلی درتشویق افراط نکنید. یکی از معلمین کلاس چهارم می گوید:«من سابقاً هر پنج شنبه جوایزی به بچه ها می دادم اما متوجه شدم انگیزه و تلاش آنها بیشتر برای گرفتن جایزه است نه برای انجام صحیح تکالیف.» سعی کنید فرزندتان این مسئله را درک کند که رضایت و خشنودی واقعی، در انجام و اتمام یک کار است.

0
2 سال پیش توسط: مینا سلطانی

 

با 7 ویژگی کودکان شاد آشنا شوید

با 7 ویژگی کودکان شاد آشنا شوید

شادی مخصوص کودکان است و همه کودکان دنیا باید شاد باشند و بازی کنند. شادی کودکان، امروز تحت الشعاع زندگی ماشینی قرار گرفته و پدر و مادر های شاغل ترجیح داده اند برای کودکشان تبلتی بخرند و او را به این شکل سرگرم کنند. اما دریغ از اینکه فردی میتواند در زندگی بر مشکلات غالب شود که در کودکی شاد بوده و دوستی داشته و با او دعوا کرده است، آشتی است، خندیده است و با او به رقابت پرداخته؛ در ادامه ویژگی های این کودکان شاد را بیان خواهیم کرد.

 

حمایت کودکان شاد ، توسط والدین از نظر عاطفی و تحصیلی

طبق بررسیهایی که روی والدین چینی و آمریکایی انجام شد ، محققان به این نتیجه رسیدند که والدینی که در زندگی عاطفی و تحصیلی فرزندان شان مشارکت داشته و  فرزندانشان را از نظر عاطفی و تحصیلی حمایت میکنند ، جوانان کامل و با مهارتی را به جامعه تحویل خواهند داد .

کودکان شاد ، به اندازه میخوابند

طبق بررسی های بدست امده کودکانی که خواب کافی و مناسبی دارند از نظر فیزیکی سالم تر هستند . همچنین انها  استرس کمتری دارند و شاد ترند . خواب نه کم نه زیاد ، بلکه باید در حد اعتدال باشد .

 کودکان شاد ، در کنار خانواده و دور هم غذامی خورند

در کنار هم غذا خوردن خانواده ها باعث شادی کودک می شود .  البته باهم غذاخوردن به خودی خود، زندگی کودکان را تغییر نمیدهد، درواقع ایجاد عادت های اجتماعی و سالم در کنار خانواده است که بر نحوه زندگی کودکان در آینده تاثیرگذار است.

کودکان شاد ، اهداف و خواسته هایشان را دنبال می کنند

طبق بررسیهای بدست امده ، بچه هایی که موفقیت بالایی دارند، در عین حال که باهوش و پرتلاش هستند، یک خصوصیت کلیدی دیگر نیز دارند و ان خصوصیت عبارتند از : دنبال کردن خواسته ها و اهداف توسط کودک با وجود مشکلات و موانعی که بر سر راه رسیدن به این خواسته ها وجود خواهد داشت .

کودکان شاد ، تعاملات اجتماعی خوبی دارند

به گزارش دکتر سلام به نقل از آسان طب طی مطالعاتی که در سال 2011 درمورد کودکان پیش دبستانی انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که کودکان شاد، تعاملات اجتماعی خود را زودتر از سایر کودکان آغاز می کنند و در واقع تعاملا ت اجتماعی قوی تری دارند .

کودکان شاد و والدین شان، از نظر فیزیکی فعال ترند

به عنوان مثال طبق بررسیهای بدست امده والدین پشت میزنشین که شغل آن ها فعالیت کمتری را ایجاب می کند  دارای کودکانی با فعالیت فیزیکی کمتر هستند . آشنایی با روشهای تربیت کودکان

کودکان شاد ، خیلی تلویزیون تماشا نمی کنند

طبق امار بدست امده چاقی یکی از دلایل دوری از شادی کودکان است. همچنین  به گفته محققان، مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر چاقی کودکان تماشا کردن بیش از حد تلویزیون است

والدین به این موارد بسیار توجه می‌کنند، ولی آن‌قدر که باید و شاید به مسائلی که بچه‌ها را خوشحال می‌کند، توجه نشان نمی‌دهند.

زمانی دوران کودکی با بازی‌های بیرون از خانه، و بدون حضور موبایل و تبلت طی می‌شد. آن زمان، بچه‌ها بدون داشتن ابزار و وسیله‌‌ای خاص بازی می‌کردند، یاد می‌گرفتند و اجتماعی بار می‌آمدند؛ مهم‌تر از همه، خوشحال‌تر بودند

این روزها زندگی‌ کاملا براساس برنامه‌‌ای مشخص پیش می‌رود. بچه‌ها باید در کلاس‌های مختلف شرکت کنند و حتی کاردستی‌هایشان نیز تکراری و محدود است. این روزها جای خالی بازی‌های آزادانه، خلاقیت‌ و انجام کارهای بدون برنامه بیشتر احساس می‌شود.

البته هنوز هم خیلی از بچه‌ها خوشحالند و در حیاط پشتی خانه‌شان، زندگی‌ای پر از هیجان و تازگی دارند. اما بسیاری نیز شاد نیستند و فقط دارند از یک برنامه پیروی می‌کنند و این واقعا مایه‌ی خجالت است، چون شادی حق همه‌ی بچه‌هاست.

چطور می‌توان شاد بود وقتی همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن داریم؟ در ادامه‌ی این مقاله با هفت راز کودکان شاد آشنا می‌شوید.

۱. کودکان شاد به‌موقع غذا می‌خورند

آن‌ها به‌موقع می‌خورند - کودکان شاد

.

حتمالا با خود فکر می‌کنید این که کاری ندارد. باز هم فکر کنید. تا حالا آن‌قدر گرسنه شده‌اید که دل‌تان بخواهد جیغ بکشید؟ وقتی بچه‌ها خوراکی‌شان را از دست می‌دهند یا وقتی مجبورند دو ساعت صبر کنند تا وقت ناهار خانواده برسد، دقیقا همین حس را دارند.

تغذیه کودکدر بازه‌های زمانی منظم باعث می‌شود مغز و بدن در حال رشد او به منبع غذایی کافی دسترسی داشته باشد و کودک بتواند گرسنگی‌‌اش را کنترل کند. وقتی بچه‌ها آرام و سیر هستند، بیشتر شادند

۲. برنامه‌ی خواب منظم دارند

خواب کودک هم نکته‌ی بسیار مهمی است. بله، بله، درست است خواباندن بعضی از بچه‌ها راحت‌تر است اما این مسئله نباید باعث شود اجازه بدهیم کودک هر زمان دلش خواست، بخوابد. بچه‌ها به خواب نیاز دارند و باید این موضوع را به آنها آموزش بدهیم. وقتی بچه‌ها خیلی خسته‌اند، بدعنق می‌شوند اما وقتی خوب استراحت کرده‌اند و آماده‌اند تا روز خوبی داشته باشند، خوشحال‌ترند. بنابراین «خواب» (وبرنامه خواب منظم) را در اولویت قرار دهید.

۳. بی‌برنامه بازی می‌کنند

آن‌ها بی‌برنامه بازی می‌کنند - کودکان شاد

بازی کردن بدون برنامه‌ی قبلی، یکی دیگر از رازهای کودکان شاد است. به نظر می‌رسد هنر بدون برنامه بازی کردن یکی از کمبودهای این روزهاست. امروزه بچه‌ها سرشان با برنامه‌های مختلف شلوغ شده و محو اسباب‌بازی‌هایی هستند که به جای آنها بازی می‌کنند. بهتر است در برنامه‌ی شلوغ آنها تجدیدنظر کنید و زمانی را خالی بگذارید تا بتوانند با هم بازی کنند. بازی برای روح، خوب است.

۴. اجازه‌ دارند احساسات‌شان را ابراز کنند

بچه‌ها هنگام عصبانیت فریاد می‌زنند. وقتی ناراحتند گریه می‌کنند. حتی وقتی نمی‌دانند چه احساسی دارند، پاها را به زمین می‌کوبند یا دور اتاق می‌دوند. جلوی آنها را نگیرید، زیرا به ابراز احساسات شان نیاز دارند. بزرگترها وقتی حال‌شان خوب نیست به یک دوست زنگ می‌زنند و خودشان را خالی می‌کنند ولی بچه‌ها قادر به انجام این کار نیستند. ساکت کردن و سرزنش آنها در جمع هیچ کمکی نمی‌کند. اجازه بدهید با روش خودشان، خودشان را تخلیه کنند و بعد به آنها پیشنهاد کمک بدهید. عصبانیت بچه‌ها شاید برای لحظاتی کوتاه شما را دستپاچه کند ولی بهتر از این است که به او اجازه ندهید احساساتش را بروز دهد و باعث شوید در درازمدت دچار مشکلاتی مثل اختلالات خوردن، افسردگی یا دیگر مسائل روحی شوند.

۵. می‌توانند انتخاب کنند

بچه‌ها روی زندگی خود کنترل زیادی ندارند و این دیگران هستند که مرتب به آنها می‌گویند کجا بروند، چه کار بکنند و چه چیزی بخورند. اگر به آنها اجازه بدهید کمی کنترل اوضاع را به دست بگیرند، قدم بزرگی در شاد کردن‌شان برداشته‌اید. اجازه دهید خودشان لباس‌هایشان را انتخاب کنند. اجازه بدهید هفته‌ای یک‌بار انتخاب کنند که چه غذایی می‌خواهند بخورند. از آنها بپرسید دوست دارند به چه کلاسی بروند. به آنها فرصت تصمیم گیری بدهید و بعد ببینید چطور لبخند به صورت‌شان برمی‌گردد.

۶. حس می‌کنند شما به حرف‌هایشان گوش می‌دهید

آن‌ها حس می‌کنند شنیده می‌شوند - کودکان شاد

بچه‌ها حس و درک بالایی دارند. حتی کودکان نوپا هم متوجه می‌شوند که شما با جان و دل به آنها گوش می‌دهید یا حواس‌تان پرت است و بدون توجه به آنها جواب می‌دهید. وقتی بچه‌ها حس کنند والدین واقعا به آنها گوش می‌دهند، بیشتر احساس نزدیکی و صمیمیت می‌کنند. همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان و شادی آنها می‌شود. پس وقتی بچه‌ها حرف می‌زنند به آنها گوش بدهید. این شیوه، بهترین راه برای ایجاد ارتباطی صمیمی و صادقانه با کودک است و باعث می‌شود او شادتر باشد.

و اما می‌رسیم به مورد آخر که از همه مهم‌تر است

https://www.hidoctor.ir/156511_%D8%A8%D8%A7-7-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF.html/

.

 

0
2 سال پیش توسط: عسل غضنفری

زمانی دوران کودکی با بازی‌های بیرون از خانه، و بدون حضور موبایل و تبلت طی می‌شد. آن زمان، بچه‌ها بدون داشتن ابزار و وسیله‌‌ای خاص بازی می‌کردند، یاد می‌گرفتند و اجتماعی بار می‌آمدند؛ مهم‌تر از همه، خوشحال‌تر بودند.

این روزها زندگی‌ کاملا براساس برنامه‌‌ای مشخص پیش می‌رود. بچه‌ها باید در کلاس‌های مختلف شرکت کنند و حتی کاردستی‌هایشان نیز تکراری و محدود است. این روزها جای خالی بازی‌های آزادانه، خلاقیت‌ و انجام کارهای بدون برنامه بیشتر احساس می‌شود.

البته هنوز هم خیلی از بچه‌ها خوشحالند و در حیاط پشتی خانه‌شان، زندگی‌ای پر از هیجان و تازگی دارند. اما بسیاری نیز شاد نیستند و فقط دارند از یک برنامه پیروی می‌کنند و این واقعا مایه‌ی خجالت است، چون شادی حق همه‌ی بچه‌هاست.

۱. کودکان شاد به‌موقع غذا می‌خورند

احتمالا با خود فکر می‌کنید این که کاری ندارد. باز هم فکر کنید. تا حالا آن‌قدر گرسنه شده‌اید که دل‌تان بخواهد جیغ بکشید؟ وقتی بچه‌ها خوراکی‌شان را از دست می‌دهند یا وقتی مجبورند دو ساعت صبر کنند تا وقت ناهار خانواده برسد، دقیقا همین حس را دارند.

تغذیه کودکدر بازه‌های زمانی منظم باعث می‌شود مغز و بدن در حال رشد او به منبع غذایی کافی دسترسی داشته باشد و کودک بتواند گرسنگی‌‌اش را کنترل کند. وقتی بچه‌ها آرام و سیر هستند، بیشتر شادند.

۲. برنامه‌ی خواب منظم دارند

خواب کودک هم نکته‌ی بسیار مهمی است. بله، بله، درست است خواباندن بعضی از بچه‌ها راحت‌تر است اما این مسئله نباید باعث شود اجازه بدهیم کودک هر زمان دلش خواست، بخوابد. بچه‌ها به خواب نیاز دارند و باید این موضوع را به آنها آموزش بدهیم. وقتی بچه‌ها خیلی خسته‌اند، بدعنق می‌شوند اما وقتی خوب استراحت کرده‌اند و آماده‌اند تا روز خوبی داشته باشند، خوشحال‌ترند. بنابراین «خواب» (و برنامه خواب منظم) را در اولویت قرار دهید.

۳. بی‌برنامه بازی می‌کنند

بازی کردن بدون برنامه‌ی قبلی، یکی دیگر از رازهای کودکان شاد است. به نظر می‌رسد هنر بدون برنامه بازی کردن یکی از کمبودهای این روزهاست. امروزه بچه‌ها سرشان با برنامه‌های مختلف شلوغ شده و محو اسباب‌بازی‌هایی هستند که به جای آنها بازی می‌کنند. بهتر است در برنامه‌ی شلوغ آنها تجدیدنظر کنید و زمانی را خالی بگذارید تا بتوانند با هم بازی کنند. بازی برای روح، خوب است.

۴. اجازه‌ دارند احساسات‌شان را ابراز کنند

بچه‌ها هنگام عصبانیت فریاد می‌زنند. وقتی ناراحتند گریه می‌کنند. حتی وقتی نمی‌دانند چه احساسی دارند، پاها را به زمین می‌کوبند یا دور اتاق می‌دوند. جلوی آنها را نگیرید، زیرا به ابراز احساسات شان نیاز دارند. بزرگترها وقتی حال‌شان خوب نیست به یک دوست زنگ می‌زنند و خودشان را خالی می‌کنند ولی بچه‌ها قادر به انجام این کار نیستند. ساکت کردن و سرزنش آنها در جمع هیچ کمکی نمی‌کند. اجازه بدهید با روش خودشان، خودشان را تخلیه کنند و بعد به آنها پیشنهاد کمک بدهید. عصبانیت بچه‌ها شاید برای لحظاتی کوتاه شما را دستپاچه کند ولی بهتر از این است که به او اجازه ندهید احساساتش را بروز دهد و باعث شوید در درازمدت دچار مشکلاتی مثل اختلالات خوردن، افسردگی یا دیگر مسائل روحی شوند.

۵. می‌توانند انتخاب کنند

بچه‌ها روی زندگی خود کنترل زیادی ندارند و این دیگران هستند که مرتب به آنها می‌گویند کجا بروند، چه کار بکنند و چه چیزی بخورند. اگر به آنها اجازه بدهید کمی کنترل اوضاع را به دست بگیرند، قدم بزرگی در شاد کردن‌شان برداشته‌اید. اجازه دهید خودشان لباس‌هایشان را انتخاب کنند. اجازه بدهید هفته‌ای یک‌بار انتخاب کنند که چه غذایی می‌خواهند بخورند. از آنها بپرسید دوست دارند به چه کلاسی بروند. به آنها فرصت تصمیم گیری بدهید و بعد ببینید چطور لبخند به صورت‌شان برمی‌گردد.

۶. حس می‌کنند شما به حرف‌هایشان گوش می‌دهید

بچه‌ها حس و درک بالایی دارند. حتی کودکان نوپا هم متوجه می‌شوند که شما با جان و دل به آنها گوش می‌دهید یا حواس‌تان پرت است و بدون توجه به آنها جواب می‌دهید. وقتی بچه‌ها حس کنند والدین واقعا به آنها گوش می‌دهند، بیشتر احساس نزدیکی و صمیمیت می‌کنند. همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان و شادی آنها می‌شود. پس وقتی بچه‌ها حرف می‌زنند به آنها گوش بدهید. این شیوه، بهترین راه برای ایجاد ارتباطی صمیمی و صادقانه با کودک است و باعث می‌شود او شادتر باشد.

و اما می‌رسیم به مورد آخر که از همه مهم‌تر است.

۷. کودکان شاد عشق بی‌قید و شرط را تجربه می‌کنند

بچه‌ها زیاد خراب‌کاری می‌کنند. به آنها می‌گویید روی مبل بالا و پایین نپرند ولی‌ گوش‌شان بدهکار نیست و به کارشان ادامه می‌دهند و بعد گریه می‌کنند. بچگی دوران آزمون و خطاست و آنها گاهی نیاز دارند چیزهای مختلفی را تجربه کنند. باید آنها را ببخشید و در هر صورت دوست‌شان داشته باشید.

وقتی بچه‌ها بفهمند والدین آنها را دوست دارند و هر اتفاقی که بیفتد از آنها پشتیبانی می‌کنند، کمتر خود را به دردسر می‌اندازند. با اعتماد به نفس بیشتری تصمیم می‌گیرند و می‌آموزند همه‌ی آدم‌ها ممکن است اشتباه کنند ولی همیشه می‌توانند اشتباه خود را اصلاح کنند.

ده راز پروش کودکی شاد

1- به کودکتان عشق بورزید :

اولین راز پرورش کودکی شاد تمجید از اوست . عشق مطلق والدین مهمترین عامل در شادی کودکان است. وقتی کودکان بزرگ می شوند دانستن اینکه علایق ، عقاید ، خصوصیات و استعداد هایشان با ارزش تلقی می شود پایه گذار شادی سالهای بعدی زندگی شان خواهد بود . البته پذیرش کودک به معنای چشم پوشی همیشگی از خطاهایش نیست . یاد بگیرد که عملکرد کودک را نقد کنید نه شخصیت اورا . همچنین آنچه را که از کودک می خواهید به او بگویید نه آنچه را که نمی خواهید.

2- نه، من نمی توانم را به بله، من می توانم تبدیل کنید :

وقتی کودک شما بداند که به او اطمینان دارید و باورش کرده اید احساس می کند که دست یافتن به همه چیز برایش امکان پذیر است . افکار کودک نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین والدین باید افکار مثبت به کودکان خود القا کنند . وقتی که در مدرسة ابتدائی ،‌معلم پسر مک بلدسو نویسنده کتاب پروش فرزند با متانت به او گفت که هیچ استعدادی برای بازی فوتبال نداری ، وی به پسر سرزنش شده ا اش گفت که هرگز اجازه ندهد کسی به اهداف و رویاهایش راه پیدا کند . امروز پسر او بازیکنی حرفه ای در یکی از تیم های مطرح کشور است . القائات فکری مثبت بلدسون در ذهن پسرش زندگی او را متحول کرد.

3- مقررات منصفانه وضع منید و به آنها پایبند باشید :

کودکان کم سن سال با احساس امنیت ،‌شاد می شوند . فرض کنید که در بالای آبشار مرتفعی ایستاده اید درصورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهید برد که حفاظی در برابرتان باشد ، در غیر این صورت دچار اضطراب و خواهید شد . کودکان هم اینگونه اند . وقتی که چارچوب محکمی برای رفتارهایش وجود داشته باشد ،‌آنها پیشرفت می کنند . در حقیقت کودکان در جستجوی ساختارند .

4- ابعاد مثبت را برجسته کنید :

به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد ، که به اتفاق هم نتوانیدآن را حل کنید . همچنین به او بیاموزید که خوشبین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود (وای نه باورم نمی شود که این اتفاق افتاده ، اما درستش می کنم ، چیز مهمی نیست) یادگیری خوشبینی مهم است زیرا کودک مشتاق و آرزومند بع احتمال زیاد بزرگسالی شاد خواهد شد . افراد ناراضی و ناخشنود بر حوادث منفی زندگی متمرکز می شوند ،‌درحالی که افراد شاد به وقایعی می اندیشند که چشم انداز بهتری از آینده به آنها می دهد .

5- حلقة شادی کودکتان را کامل کنید :

والدین در پی معلمان و مربیان ی هستند که بتوانند حلقه شادی کودکانشان را کامل کنند . به کودکتان کمک کنید ارتباطات دوستانه اش را حفظ کند و گسترش دهد . داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است .

6- کودکان را به تحریک بیشتر وادارید :

کودکان امروز سنگین وزن ترند و این برای سلامت و شادابی آنها مضر است . کودکان چاق ، در مقایسه با سایر کودکان ،‌اعتماد به نفس کمتری دارند و افسرده ترند . اگر کودکان سرگرمیهای پر تحرک خارج از خانه را جانشین فعالیت های کم تحرک خانگی کنند و به جای غذاهای آماده ای که فاقد ارزش غذایی است ،‌غذاهای سالم و طبیعی بخورند ، از فوائد شاد زیستن بهره خواهد برد . کودکی که خوب غذا می خورد و ورزش می کند مغزش موادی شیمیایی به نام اندروفین ترشح می کند که به او احساس شادی می بخشد . با فراهم کردن میان وعده های طبیعی از جمله میوه های تازه فصلی ،‌پرهیز از قرار دادن تنقلات در دسترس کودکان و جانشین کردن غذاهای سالم خانگی به سلامت کودک خود کمک کنید . کودکتان را به انجام دادن ورزش و سرگرمیهای خارج از منزل تشویق کنید . بازی با سایر کودکان قدرت خلاقیت خلاقیت کودکتان را تقویت می کند و مهارت های اجتماعی را به او می آموزد .

7- شادی را در جعبة یادگاری ها ذخیره کنید:

اشیای مورد علاقه کودکتان ، عکس ها، کارت پستال ها ، یادگاری ها ، کاردستی هایی را که یاد آورد خاطرات شاد برای کودک هستند داخل جعبه ای قرار دهید . هرگاه کودکتان بیمار است یا غمگین و لبخندی ساده نیاز دارد ،‌آنها را از جعبه بیرون آورید و به او نشان دهید .

8- لحظات جادویی ارتباط را بیابید :

اخیراً مطالعه ای بر روی 2000 کودک 5 تا 17 ساله انجام شده است . از آنان پرسیده شد که خواهان چه چیزی هستند که با پول نمی شود خرید . همة آنها در پاسخ گفته بودند که والدین و توجه آ نها هستند . کودکان ما می خواهند که به آنها فکر کنیم ، برنامه هایی ترتیب دهید که همة اعضای خانواده بتوانند در آن شرکت کنند و لذت ببرند. کوهنوردی،‌ پیاده روی...)‌ کودکان را در فعالیت های روزمره تان مانند انجام دادن کارهای خانه ، خرید و آبیاری باغچه شریک کنید .

9- ژن تلاش دوباره را به کودک خود منتقل کنید :

کودک شما همة فکر و ذهن این است شاگرد اول کلاس شود ،‌ولی در این رقابت همکلاسش برنده شده است . یک راز اصلی شاد زیستن برخورداری از قدرت پشت سر گذاشتن مشکلات است . سعی نکنید کودک خود را ا زهمة‌ناراحتی ها دور نگه دارید . به او کمک کنید بیاموزد چگونه با آنها مواجهه شود . اگر شکست درسی یا غیر درسی اورا نا امید کرده ،‌کمک کنید تا هرچه سریع تر به وضعیت عادی خود برگردد . تشویق کنید تا احساسات خود را در قالب نوشته یا نقاشی بیان کند. شما الگوی کودکتان هستید . مطمئن شوید که الگوی مناسبی در مقابل اوست ورحیة خود را در هیچ شرایطی نبازید .

10-دراو شگفتی ایجاد کنید :

هنگامی که کودک با چیزی بزرگتر از خودش مواجه می شود ،‌خواه پدیده ای فیزیکی باشد یا معنوی ، احساس رضایت خاطر می کند . با کودکان دربارة عقاید خود خداوند و مقدسات دینی صحبت کنید لازم نیست که او همة‌جزئیات را درک کند . با او در جنگل قدم بزنید ،‌به ستارگان خیره شوید . احساس مراقبت و توجه در کودکان را پرورش دهید .

 پیام عشق برای کودکان

1- بگویید که دوستش دارید:

این جمله باید اولین چیزی باشد که کودکتان صبح ها ، پس از بیدار شدن از خواب می شنوند و نیز آخرین جمله ای باشد که پس از شنیدن آن به خواب می رود . موقع دعوا و مشاجره و هر زمانی که انتظارش را ندارند بگویید که دوستش دارید .

2-در آغوشش بگیرید.

هیچ مانعی برای در آغوش گرفتن کودکتان وجود ندارد .

3- لمسش کنید:

آرام به پشت او بزنید ، بازوهایتان را دور شانه هایش حلقه کنید ، موهایش را به هم بریزید.

4-در بازی اش شریک شوید :

توپ بزنید ، برای پرندگان دانه بریزید ة‌باد بادک هوا کنید و با او مسابقه دهید .

5-گوش دهید ،‌واقعاً گوش دهید :

درحین گوش دادن جملاتی به زبان بیاورید که نهایت توجه تان را به صحبت های او نشان دهید . کانند (وای چه جالب) ( من اصلاً نمی دانستم ) (بیشتر در این مورد توضیح بده )

6- بدون به زبان آوردن کلمه ای با او حرف بزنید :

به تماشای بازی او در مدرسه یا زمین بازی بنشینید . لحظه هایی که به شما نگاه می کند یا نگاهتان باهم تلاقی می کند ،‌به او لبخند بزنید . علائم خاصی برای رابطه تان تعریف کنید که فقط خودتان دونفر معنی آنها را بدانید. 

https://www.chetor.com/86842-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%AF/

0
2 سال پیش توسط: سیده فاطمه موسوی

۱. کودکان شاد به‌موقع غذا می‌خورند

 

احتمالا با خود فکر می‌کنید این که کاری ندارد. باز هم فکر کنید. تا حالا آن‌قدر گرسنه شده‌اید که دل‌تان بخواهد جیغ بکشید؟ وقتی بچه‌ها خوراکی‌شان را از دست می‌دهند یا وقتی مجبورند دو ساعت صبر کنند تا وقت ناهار خانواده برسد، دقیقا همین حس را دارند.

تغذیه کودکدر بازه‌های زمانی منظم باعث می‌شود مغز و بدن در حال رشد او به منبع غذایی کافی دسترسی داشته باشد و کودک بتواند گرسنگی‌‌اش را کنترل کند. وقتی بچه‌ها آرام و سیر هستند، بیشتر شادند.

حتما بخوانید:۱۰ نکته درباره تغذیه‌ کودک که راهگشای شماست

۲. برنامه‌ی خواب منظم دارند

خواب کودک هم نکته‌ی بسیار مهمی است. بله، بله، درست است خواباندن بعضی از بچه‌ها راحت‌تر است اما این مسئله نباید باعث شود اجازه بدهیم کودک هر زمان دلش خواست، بخوابد. بچه‌ها به خواب نیاز دارند و باید این موضوع را به آنها آموزش بدهیم. وقتی بچه‌ها خیلی خسته‌اند، بدعنق می‌شوند اما وقتی خوب استراحت کرده‌اند و آماده‌اند تا روز خوبی داشته باشند، خوشحال‌ترند. بنابراین «خواب» (و برنامه خواب منظم) را در اولویت قرار دهید.

۳. بی‌برنامه بازی می‌کنند

 

بازی کردن بدون برنامه‌ی قبلی، یکی دیگر از رازهای کودکان شاد است. به نظر می‌رسد هنر بدون برنامه بازی کردن یکی از کمبودهای این روزهاست. امروزه بچه‌ها سرشان با برنامه‌های مختلف شلوغ شده و محو اسباب‌بازی‌هایی هستند که به جای آنها بازی می‌کنند. بهتر است در برنامه‌ی شلوغ آنها تجدیدنظر کنید و زمانی را خالی بگذارید تا بتوانند با هم بازی کنند. بازی برای روح، خوب است.

حتما بخوانید:کتاب به بچه ها گفتن از بچه ها شنیدن؛ کتابی برای مادرانی که کودکانی لجباز دارند

۴. اجازه‌ دارند احساسات‌شان را ابراز کنند

بچه‌ها هنگام عصبانیت فریاد می‌زنند. وقتی ناراحتند گریه می‌کنند. حتی وقتی نمی‌دانند چه احساسی دارند، پاها را به زمین می‌کوبند یا دور اتاق می‌دوند. جلوی آنها را نگیرید، زیرا به ابراز احساسات شان نیاز دارند. بزرگترها وقتی حال‌شان خوب نیست به یک دوست زنگ می‌زنند و خودشان را خالی می‌کنند ولی بچه‌ها قادر به انجام این کار نیستند. ساکت کردن و سرزنش آنها در جمع هیچ کمکی نمی‌کند. اجازه بدهید با روش خودشان، خودشان را تخلیه کنند و بعد به آنها پیشنهاد کمک بدهید. عصبانیت بچه‌ها شاید برای لحظاتی کوتاه شما را دستپاچه کند ولی بهتر از این است که به او اجازه ندهید احساساتش را بروز دهد و باعث شوید در درازمدت دچار مشکلاتی مثل اختلالات خوردن، افسردگی یا دیگر مسائل روحی شوند.

حتما بخوانید:چطور هوش هیجانی کودکان را تقویت کنیم؟

۵. می‌توانند انتخاب کنند

بچه‌ها روی زندگی خود کنترل زیادی ندارند و این دیگران هستند که مرتب به آنها می‌گویند کجا بروند، چه کار بکنند و چه چیزی بخورند. اگر به آنها اجازه بدهید کمی کنترل اوضاع را به دست بگیرند، قدم بزرگی در شاد کردن‌شان برداشته‌اید. اجازه دهید خودشان لباس‌هایشان را انتخاب کنند. اجازه بدهید هفته‌ای یک‌بار انتخاب کنند که چه غذایی می‌خواهند بخورند. از آنها بپرسید دوست دارند به چه کلاسی بروند. به آنها فرصت تصمیم گیری بدهید و بعد ببینید چطور لبخند به صورت‌شان برمی‌گردد.

۶. حس می‌کنند شما به حرف‌هایشان گوش می‌دهید

 

بچه‌ها حس و درک بالایی دارند. حتی کودکان نوپا هم متوجه می‌شوند که شما با جان و دل به آنها گوش می‌دهید یا حواس‌تان پرت است و بدون توجه به آنها جواب می‌دهید. وقتی بچه‌ها حس کنند والدین واقعا به آنها گوش می‌دهند، بیشتر احساس نزدیکی و صمیمیت می‌کنند. همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان و شادی آنها می‌شود. پس وقتی بچه‌ها حرف می‌زنند به آنها گوش بدهید. این شیوه، بهترین راه برای ایجاد ارتباطی صمیمی و صادقانه با کودک است و باعث می‌شود او شادتر باشد.

و اما می‌رسیم به مورد آخر که از همه مهم‌تر است.

حتما بخوانید:تقویت مثبت اندیشی در کودکان با ۵ راهکار ساده

۷. کودکان شاد عشق بی‌قید و شرط را تجربه می‌کنند

بچه‌ها زیاد خراب‌کاری می‌کنند. به آنها می‌گویید روی مبل بالا و پایین نپرند ولی‌ گوش‌شان بدهکار نیست و به کارشان ادامه می‌دهند و بعد گریه می‌کنند. بچگی دوران آزمون و خطاست و آنها گاهی نیاز دارند چیزهای مختلفی را تجربه کنند. باید آنها را ببخشید و در هر صورت دوست‌شان داشته باشید.

وقتی بچه‌ها بفهمند والدین آنها را دوست دارند و هر اتفاقی که بیفتد از آنها پشتیبانی می‌کنند، کمتر خود را به دردسر می‌اندازند. با اعتماد به نفس بیشتری تصمیم می‌گیرند و می‌آموزند همه‌ی آدم‌ها ممکن است اشتباه کنند ولی همیشه می‌توانند اشتباه خود را اصلاح کنند.

وقتی بچه‌ها بدانند والدین‌شان در هر شرایطی کنارشان هستند، شادترند.

loader

لطفا شکیبا باشید ...