0

آیا نگهداری دام در منطقه مسکونی و شهری جرم است؟

گاو و گوسفند نگهداری از دام در مناطق شهری نگهداری دام در شهر گاو گوسفند مرغ و خروس
ثبت شده 2 سال پیش توسط فهیمه مقدم نژاد ویرایش شده در 1400/3/13

آیا نگهداری دام و طیور در شهر و مناطق مشکونی غیر مجاز است و از چه طریقی می شود این موضوع را پیگیری کرد؟

آیا نگهداری دام در منطقه مسکونی و شهری جرم است؟

1 جواب

0
2 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

ایسنا/کرمان رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان در رابطه با نگهداری حیوانات در منازل گفت: در مناطق شهری بالای 50 هزار نفر، نگهداری هرگونه دام، حیوان اهلی و طیور ممنوع است بویژه اگر باعث مزاحمت و ایجاد مشکلات بهداشتی برای همسایگان و ساکنان منطقه شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان در رابطه با نگهداری حیوانات در منازل گفت: در مناطق شهری بالای 50 هزار نفر، نگهداری هرگونه دام، حیوان اهلی و طیور ممنوع است بویژه اگر باعث مزاحمت و ایجاد مشکلات بهداشتی برای همسایگان و ساکنان منطقه شود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، دکتر "سید جعفر ترابی" با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس بند 20 ماده 55 قانون، شهرداری‌ها مکلف شدند از هرگونه پرورش و نگهداری دام و طیور در محدوده شهرهای با جمعیت بیش از 50 هزار نفر ممانعت کنند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی هر جا صحبت از نگهداری حیوانات ودام در کنار انسان باشد، موظف هستند آئین نامه‌های بهداشتی مرتبط با شرایط را اعلام کنند و بر ضوابط بهداشتی نیز نظارت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: در روستاها نگهداری دام و طیور هیچ مجوزی نیاز ندارد و روستاییان می‌توانند دام را نگه دارند اما با شرایطی ازجمله جدا بودن محل سکونت انسان از محل نگهداری دام و ایجاد شرایط بهداشتی لازم برای دفع بهداشتی زباله‌های آنها به گونه‌ای که باعث از بین رفتن بهداشت نشود.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان اظهار کرد: شکایت‌هایی که در این رابطه اعلام می‌شود ما از طریق شهرداری پییگیری می‌کنیم و شهروندان می‌توانند شکایت خود را از طریق شماره تلفن 137 شهرداری اعلام کنند و مسلم بدانند هرگونه شکایت که از جانب مراجع قضایی به ما اعلام شود به جد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

ترابی افزود: عرضه خرید و فروش حیوانات باید در میادین و مکان‌های مشخصی که از طریق دامپزشکی تایید می‌شود باشد ومردم باید از خرید دام‌ها در حاشیه شهر جلوگیری کنند.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان در پاسخ به این سئوال که نگهداری حیوانات، مرغ و کبوتر در منزل از نظر بهداشتی چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند، افزود: آنچه در این باره می‌توان گفت بیماری‌های مشترک انسان و دام است که باعث انتقال یک سری از عفونت‌ها می‌شود و این بیماری‌ها انواع مختلفی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: افرادی که حیوان در منزل نگهداری می‌کنند باید کلیه اقدامات بهداشتی و درمانی مورد نیاز را انجام دهند اما آنچه ما توصیه می‌کنیم این است که افراد از نگهداری حیوانات در منزل پرهیز کنند.

ضوابط نگهداری حیوانات در محیط‌های شهری چیست؟

ضوابط نگهداری حیوانات در محیط‌های شهری چیست؟

نگهداری حیوانات در محیط‌ها و فضاهای شهری نظیر میادین، خیابان‌ها، پیاده‌روها و آپارتمان‌ها همواره محل مناقشه بین دوستداران حیوانات و برخی شهروندان بوده و مراجع قانون‌گذاری و صالح در وضع آئین‌نامه‌های اجرایی نیز کوشیده‌اند بین این دو دیدگاه تعادل برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسان‌ها همواره ارتباط نزدیکی با گونه‌های مختلف جانوران داشته‌اند؛ برخی از انواع جانوران وسیله رفع حوائج بشر نظیر باربری و سواری و نگهبانی بوده‌اند و از برخی گونه‌ها برای تأمین گوشت و لبنیات استفاده می‌شده است. توسعه جوامع بشری و سکونتگاه‌ها ضرورت ضابطه‌مند شدن همه فعالیت‌ها از جمله نگهداری حیوانات را ایجاب کرد؛ به همین دلیل قوانین و مقررات مختلفی وضع شد که برخی از آن‌ها ناظر به شیوه نگهداری حیوانات در محیط‌های شهری است.

نگهداری حیوان نباید به سلامت انسان آسیب بزند

محمدرضا فاتحی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق عمومی با بیان اینکه نگهداری حیوانات در شهرها از حساسیت بیشتری برخوردار است، می‌گوید: نگهداری حیوان در هر محل و هر مکانی، حتی در محیط‌های روستایی، در صورتی مجاز است که به سلامت سکنه آسیبی وارد نشود و قواعد بهداشت و حفظ پاکیزگی محیط رعایت شود.

او ادامه می‌دهد: طبق ماده ۳ آئین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی، شهرداری‌ها مکلفند مراکز و اماکنی را برای عرضه و فروش حیوانات اهلی مشخص کنند که فعالیت آن از نظر رعایت ضوابط بهداشتی، زیر نظر کارشناسان شبکه بهداشت و درمان خواهد بود.

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: در صورت شیوع بیماری‌های مسری یا قابل انتقال از حیوان به انسان، شبکه بهداشت و درمان می‌تواند از فعالیت مراکز عرضه دام و طیور اهلی در محدوده شهرها جلوگیری یا آن را محدود کند.

فاتحی با بیان اینکه نگهداری حیوانات اهلی و عبور دادن آنان از محیط شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر ممنوع است، تصریح می‌کند: حیوانات اهلی بلا صاحب با نظر کارشناسان شبکه بهداشت و درمان یا سازمان دامپزشکی یا سازمان حفاظت از محیط زیست به باغ وحش یا سایر اماکن استاندارد منتقل می‌شوند.

او با بیان اینکه مأموران شهرداری‌ها باید از فعالیت هر مرکز عرضه حیوانات اهلی بدون مجوز سازمان دامپزشکی جلوگیری کنند، خاطرنشان می‌کند: نگهداری حیوانات در باغ وحش، باغ دلفین یا عبور آن‌ها از مسیرهای کوچ، استثنائاً پذیرفته شده و بدون اشکال است.

این حقوقدان با بیان اینکه وحشی بودن حیوان یا نجس بودن آن طبق احکام شرعی مجوزی برای آزار دادن یا کشتن آن نیست، تاکید می‌کند: کشتن هر حیوان اهلی یا وحشی به هر صورت جرم است و پیگرد قانونی دارد، مگر اینکه برای سلامت انسان مضر باشد و هیچ راهی برای درمان یا مهار آن وجود نداشته باشد که در اینگونه موارد نیز زجرکش کردن آن مشمول عنوان حیوان آزاری است.

فاتحی با بیان اینکه برخی شهروندان اقدام به نگهداری سگ در داخل آپارتمان یا منازل مسکونی می‌کنند، می‌گوید: این عمل تا زمانی که در محدوده محصور منزل شهروند انجام شود و هیچ آسیبی به همسایگان وارد نکند و مزاحم دیگران نباشد، جرم نیست.

او با بیان اینکه طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی انجام هر عملی که موجب تهدید سلامت شهروندان شود، جرم است، اظهار می‌کند: شهروندان در صورت مشاهده مواردی از آزار و اذیت حیوانات اهلی یا وحشی خانگی، می‌توانند مراتب را به شهرداری محل، شبکه بهداشت و درمان شهرستان اطلاع دهند، البته امکان طرح دعوا در محکمه کیفری نیز وجود دارد که پیش از آن باید ادله مثبت دعوا فراهم باشد.

عواقب کیفری سهل‌انگاری در نگهداری حیوانات

اما عباس محبوب، وکیل دادگستری و دکترای حقوق جزا و جرم شناسی نیز در خصوص نگهداری حیوانات در محیط‌های شهری و آپارتمان‌ها می‌گوید: طبق اصل ۴۰ قانون اساسی هیچکس نمی‌تواند اعمال حق خود را وسیله اضرار به غیر قرار دهد، بر اساس این اصل هیچ شهروندی نمی‌تواند اعمال حق مالکیت بر منزل یا زمین مسکونی خود را وسیله آزار یا ضرر دیگری قرار دهد.

او ادامه می‌دهد: بر اساس ماده واحده‌ای که در مجلس دهم به تصویب رسید، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا طبق تعریف فقهی نجس العین است در اماکن و معابر عمومی و وسایل نقلیه ممنوع است و مرتکب آن علاوه بر محکومیت به پرداخت جزای نقدی از یک تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان نیز محکوم می‌شود.

این حقوقدان خاطرنشان می‌کند: نگهداری حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا طبق تعریف فقهی نجس العین است در آپارتمان‌ها و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ممنوع است و نگهدارنده در مرتبه اول موظف است ۱۰ روز پس از دریافت اخطار دادسرای محل رفع مزاحمت کند و در صورت تکرار در مرتبه دوم و یا در صورت بی‌توجهی به اخطار رفع مزاحمت، به جزای نقدی از ۵۰۰ هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت نیز حیوانات مذکور ضبط خواهد شد.

محبوب یادآور می‌شود: در صورتی که حیوان اهلی یا وحشی در یک آپارتمان، مجتمع مسکونی، خانه جمعی یا محله سبب انتشار بیماری‌های قابل انتقال به انسان شود، مالک آن علاوه بر الزام به درمان حیوان بیمار و تسلیم آن به مراکز تعیین شده از سوی سازمان دامپزشکی، در صورت شکایت هر یک از افراد متضرر باید از عهده خسارات مالی یا دیه محکوم به برآید.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار خبرگزاری ایمنا

کد خبر 426425

شهرآرامحلهشهرآرامحله

نگهداری دام در همسایگی خانه‌های مردم

اشتراک گذاری:

  • کد خبر: ۲۰۶۸
  • ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
  •  
  •  
  •  ۳

نگهداری دام در همسایگی خانه‌های مردم

گزارش میدانی شهرآرا از معضل وجود دامداری در انتهای بولوار مجیدیه

رضا ریاحی
حسین برادران‌فر

چند صباحی است عده‌ای از شهروندان بولوار مجیدیه در تماس با شهرآرامحله منطقه12 و مرکز ارتباطات مردمی137 از وجود دامداری در انتهای بولوار مجیدیه(روبه‌روی مجیدیه45) گلایه کرده و نارضایتی خود را از این شیوه شهرنشینی بیان می‌کنند. این شهروندان معتقد هستند: بوی تعفن نگهداری گاو و گوساله به‌ویژه در فصل تابستان باعث سلب آرامش آن‌ها شده و تحمل بوی تعفن ناشی از فضولات حیوانات و هجوم مگس و دیگر حشرات موذی به داخل خانه‌ها برای آن‌ها عذاب‌آور است، اما انگار چاره‌ای جز سوختن و ساختن و زندگی در این شرایط نامساعد ندارند.
در گفت‌وگو با تعدادی از شهروندان، صاحب گاوداری و مدیران شهرداری، موضوع را پیگیری و راه‌حل آن را بررسی کردیم.

 

بوی زننده و تعفن شبانه
قربان‌پور، یکی از ساکنان مجاور گاوداری، با اشاره به انتشار بوی ناخوشایند به‌ویژه در شب‌ها از سمت گاوداری قدیمی می‌گوید: فاصله این گاوداری تا خانه ما کمتر از 300متر است. این واحد دامی که در میان زمین و باغی چندهکتاری قرار گرفته است، زمانی گاوداری بزرگی بود که چندصد گاو در آن نگهداری می‌شد، اما با الحاق این محل به منطقه شهری و به دنبال اعتراض و شکایت اهالی، گاوداری به مکانی دیگر منتقل شد، اما بنابر دلایلی که معلوم نیست، صاحب گاوداری هنوز هم چند گاو را در این محل نگاه داشته‌ است و هنگام شب که کارگرها درحال تمیزکردن فضولات گاوها هستند، بوی تعفن زننده‌ای از این محل منتشر می‌شود، به طوری که تمام همسایه‌ها از شدت این بوی نامطبوع آرامش ندارند. با توجه به این هوای گرم اگر پنجره‌های خانه را ببندیم از گرما احساس خفگی می‌کنیم و اگر هم کولر را روشن کنیم بوی تعفن وارد خانه می‌شود، در چنین شرایطی نمی‌دانیم چه کار باید انجام داد.

 

احتمال بروز بیماری
اکبریان، یکی دیگر از همسایه‌های مجاور این گاوداری، می‌گوید: علاوه‌بر بوی نامطبوع و زننده‌ای که هر شب منتشر می‌شود، در بازدیدی که بنده از این گاوداری قدیمی داشتم، شاهد نگهداری چند گاو در محوطه گاوداری بودم. این نشان می‌دهد که این گاوداری هنوز به‌طور کامل تخلیه نشده است. اولا معلوم نیست که به چه دلیل هنوز این تعداد هرچند اندک گاو در گاوداری نگهداری می‌شود و آیا این‌کار قانونی است یا خیر؟ دوم‌اینکه با توجه به مشترک‌بودن بعضی بیماری‌ها بین انسان و دام، نزدیکی محل نگهداری حیوانات به منازل مسکونی و رفت و آمد اهالی به‌ویژه کودکان این نگرانی را
به وجود می‌آورد که هر لحظه احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی و دیگر مریضی‌های خطرناک وجود داشته باشد. بین انسان و حیوان و فضولات دامی نگهداری شده در محل دامداری، امکان بروز و شیوع بیماری نیز وجود دارد، ما باید قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد، اقدامی بکنیم و اداره بهداشت و شهرداری باید با این موضوع برخورد قاطع و قانونی داشته باشد.در ادامه این گزارش به‌سراغ صاحب گاوداری و مسئولان مربوطه رفتیم و نظر آن‌ها را نیز جویا شدیم. 


بوی نامطبوع از مرغداری‌هاست
کمردین‌زاده، صاحب گاوداری، با اشاره به این موضوع که بوی نامطبوع از مرغداری‌های هم‌جوار گاوداری است، گفت: درحال حاضر در محل گاوداری، 3یا4گاو بیشتر وجود ندارد. کارگران ساکن در گاوداری نیز تمیز‌کردن و پاک‌سازی محل نگهداری گاوها را روزانه و دائم انجام می‌دهند و هیچ‌گونه بوی بد و نامطبوعی در محل گاوداری استشمام نمی‌شود، اما موضوع حائز اهمیت وجود چندین مرغداری صنعتی و سنتی در اطراف دامداری و در جاده فرمانیه است که به‌طور سنتی اداره شده و کود و فضولات مرغداری در همان مکان نگهداری می‌شود و این بوی نامطبوع به سبب دستگاه‌های تهویه به اطراف منتشر شده و همسایه‌ها احساس می‌کنند این بوی ناخوشایند از دامداری است.

 

دام‌ها باید جمع‌آوری شوند
غلام‌عباس عدسی، کارشناس اداره خدمات شهری منطقه، نیز با تأکید بر این موضوع که نگهداری دام در منطقه مسکونی و شهری غیرقانونی است، گفت: طبق بند20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها جلوگیری از ایجاد و تأسیس مکان‌هایی که موجب بروز مزاحمت برای ساکنان بوده یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، تخلف است و شهرداری مکلف است از تأسیس اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به‌طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که تولید عفونت و تجمع حشرات کند، جلوگیری کند. دادن مجوز گاوداری با جهادکشاورزی و مختص منطقه روستایی است و نگهداری هرگونه دام در منطقه مسکونی شهری غیرقانونی و ممنوع است. برای مواردی از این دست (گاوداری) باید کارگروهی متشکل از دام‌پزشکی، جهادکشاورزی، اداره بهداشت، دادگستری و شهرداری تشکیل شود و جمعا به نتیجه واحد مبنی بر تخلیه محل برسند. در این زمینه خاص یعنی گاوداری انتهای مجیدیه ما موضوع را در جلسه شورای سلامت منطقه در تاریخ 19تیرماه امسال مطرح کرده و قرار بر تشکیل کارگروه در این هفته گذاشته شده است، در این کارگروه تصمیم‌گیری نهایی انجام و با توجه به نظر کارگروه با گاوداری یادشده برخورد خواهد شد.

مقابله با نگهداري دام و طيور در برخي محلات خرم‌آباد

مقابله با نگهداري دام و طيور در برخي محلات خرم‌آباد

سايت خبري يافته لرستان در يادداشت روز پنجشنبه نوشته است: نگه‌داري دام و طيور در برخي مناطق شهر خرم‌آباد و از جمله منازل محله پشت بازار زندگي مردم را با مشكل مواجه كرده است.

در ادامه مطلب آمده است : اين روزها محله پشت بازار به عنوان يكي از قديمي‌ترين محلات خرم‌آباد با مشكلات عديده‌اي از جمله معضل خريد و فروش و نگه‌داري دام و طيور در برخي منازل همراه است.

حضور احشام در اين محله و به طور عمده در منطقه 'جمشيد‌آباد' به عنوان يك معضل بزرگ، موجب نارضايتي مردم شده و بيم مي‌رود انتقال بيماري‌هاي ناشي از دام، سلامت ساكنين محل را تهديد ‌كند.

كيوان آقايي 40 ساله كه از بدو تولد در اين محل سكونت دارد، مي‌گويد: كساني كه اقدام به نگه‌داري دام مي‌كنند، توجه ندارند كه حقوق ديگر ساكنين محله را فداي خواسته‌هاي خود كرده و بوي تعفن ناشي از نگه‌داري دام و ديگر حيوانات موجبات اختلال در روند عادي زندگي مردم شده است.

ئي با اشاره به وجود طويله هايي در مجاورت منبع ذخيره سازي آب، اضافه مي‌كند: اين به اصطلاح شهروندان با قوانين زندگي در شهر آشنا نيستند و متاسفانه مرز زندگي شهري و روستايي را از يك‌ديگر تفكيك نكرده‌اند.

وي تاكيد مي‌كند: بارها مراتب را تلفني به مسوولان مربوطه اطلاع داده‌ايم و شهرداري و بازرسان مركز بهداشت هم در جريان فعاليت اين دام‌داري‌هاي خانگي هستند ولي نمي‌دانم چرا از فعاليت آن‌ها جلوگيري نمي‌شود.

كامران از ديگر ساكنان محله نير دل‌ پري از حضور حيوانات در محله دارد، وي ضمن اشاره به آلودگي‌هاي صوتي شبانه روزي حضور حيوانات در منازل، تاكيد مي‌كند: نگه‌داري و تردد دام و طيور در محله پشت بازار باعث تخريب محيط زيست و درختان پارك جنگلي انتهايي محله شده، به نحوي‌كه ساكنين روزانه شاهد تردد احشام در اين پارك هستند و متاسفانه هيچ معانعتي براي حضور گله‌هاي گوسفند به عمل نمي‌آيد و با توجه به اينكه هيچ نهاد و سازماني هم نظارت چنداني بر اين مسئله ندارد، به نظر مي‌رسد كه اين وضعيت به حال خود رها شده است.

وي اضافه مي‌كند: فصل گرما در پيش است و با گرم شدن هوا، بوي مشمئزكننده فضولات دام‌ها، همسايگان را آزار مي‌دهد و حشرات زيادي به محل‌هاي نگه‌داري احشام مي‌كشاند.

قانون چه مي گويد؟

بند 20 ماده 55 قانون شهرداري تصريح مي‌كند: جلوگيري از ايجاد و تاسيس كليه اماكن كه به‌ نحوي از انحاء موجب بروز مزاحمت براي ساكنين يا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداري مكلف است از تاسيس كارخانه‌ها، كارگاه‌ها، گاراژهاي عمومي و تعميرگاه‌ها و دكان‌ها و همچنين مراكزي كه مواد محترقه مي‌سازند و اصطبل چارپايان و مراكز دام‌داري و به‌طور كلي تمام مشاغل و كسب‌هائي كه ايجاد مزاحمت و سر و صدا كنند يا توليد دود يا عفونت و يا تجمع حشرات و جانوران نمايد جلوگيري كند و در تخريب كوره‌هاي آجر و گچ و آهك‌پزي و خزينه گرمابه‌هاي عمومي كه مخالف بهداشت است اقدام نمايد و با نظارت و مراقبت در وضع دودكشهاي اماكن و كارخانه‌ها و وسائط نقليه كه كاركردن آن‌ها دود ايجاد مي‌كند از آلوده شدن هواي شهر جلوگيري نمايد و هر گاه تاسيسات مذكور فوق قبل ازتصويب اين قانون به وجود آمده باشد آن‌ها را تعطيل كند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.

در ماده 688 قانون مجازات اسلامي نيز آمده است: هر اقدامي كه تهديد عليه بهداشت عمومي شناخته شود از قبيل: آلوده كردن آب آشاميدني يا توزيع آب آشاميدني آلوده، دفع غيربهداشتي فضولات انساني و دامي و مواد زايد، ريختن مواد مسموم كننده در رودخانه‌ها، زباله در خيابان‌ها و كشتار غيرمجاز دام، استفاده غيرمجاز فاضلاب خام يا پس آب تصفيه خانه‌هاي فاضلاب براي مصارف كشاورزي ممنوع مي‌باشد و مرتكبين چنانچه طبق قوانين خاص مشمول مجازات شديدتري نباشند‌، به حبس تا يك سال محكوم خواهند شد.

• تبصره 1 – تشخيص اينكه اقدام مزبور تهديد عليه بهداشت عمومي و آلودگي محيط زيست شناخته مي‌شود و نيز غيرمجاز بودن كشتار دام و دفع فضولات دامي و همچنين اعلام جرم مذكور حسب مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان دامپزشكي خواهد بود. (اصلاحي مصوب 8/5/1376)

بر اساس بند 20 ماده 55 و ماده 100 شهرداري‌ها و 688 قانون مجازات اسلامي نگهداري دام در شهر ممنوع بوده و كار غيرقانوني محسوب مي‌شود و مسوولان دستگاه‌هايي مثل شهرداري خرم‌آباد، شوراي شهر، محيط زيست، بهداشت محيط و دادگستري كه مي‌توانند در مقابله با اين وضعيت اقدامي به عمل آورند، وارد عمل شوند.

توجه به حقوق دامداران و شهروندان، تعيين مكاني در محدوده مناسب خارج از شهر، راه‌اندازي و تجهيز ايستگاه‌هاي نگهباني، آموزش نگهبانان اين منطقه، احياي درختان با كاشت نهال جديد و از جمله بلوط، تلاش براي كاهش تخريب‌هاي زيست محيطي و ... از جمله مواردي است كه بايد در دستور كار متوليان قرار گيرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زاهدانه، چند سالی است که شهروندان زاهدانی بدون توجه به فرهنگ شهروندی اقدام به نگهداری احشام و طیور در منازل خود کرده اند که این موضوع مشکلاتی را برای برخی از اهالی آن محل به وجود آورده است.
اهالی خیابان های پهلوانی، کوثر، مرادقلی یا کشاورز هر کدام به نوعی از این امر ناراضی هستند و در مقابل تذکری که به شخص نگه دارنده دام و طیور می دهند با جمله «چهاردیواری اختیاری است» مواجه می شوند.
اهالی این محله ها که گلایه و نارضایتی خود را از این شیوه شهرنشینی بیان می کنند، می گویند: بوی تعفن نگهداری دام و حیوانات خانگی دیگری همچون مرغ و خروس و... خصوصا در فصل تابستان باعث سلب آرامش آنان شده زیرا تحمل بوی تعفن ناشی از فضولات این حیوانات و هجوم مگس و دیگر حشرات موذی به داخل خانه ها مسئله ای عذاب آور برای آنها است که چاره ای جز سوختن و ساختن ندارند.
به گفته اهالی با توجه به مشترک بودن بعضی بیماری ها بین انسان و دام، نزدیکی محل نگهداری حیوانات به منازل مسکونی و رفت و آمد اهالی به خصوص کودکان این نگرانی را به وجود می آورد که هر لحظه احتمال ابتلا به بیماری های پوستی و دیگر مریضی های خطرناک وجود دارد.

منبع سايت يافته

 

loader

لطفا شکیبا باشید ...