0

چرا نباید غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم بخوریم؟

غذا غذای سرد غذای گرم غذای خوشمزه انواع غذا غذای خانگی
ثبت شده 2 سال پیش توسط فاطمه حمیداوی ویرایش شده در 1400/3/11

خوردن غذای خیلی گرم یا خیلی سرد ممکنه چه آسیبی به بدن انسان بزنه ؟؟

چرا نباید غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم بخوریم؟

5 جواب

0
2 سال پیش توسط: fsddff766

آثار خوردن غذای داغ و غذای سرد

یکی از تدابیر تغذیه که در طب ایرانی به آن پرداخته می‌شود توجه به دمای غذا است. غذا باید دمای متعادل و مناسبی داشته باشد. غذای داغ و غذای سرد هر دو دارای آثاری هستند که مانع هضم درست غذا می‌شوند. برخی از مطالب مطرح شده در این مقاله عبارتند از:  

  • توجه به دمای غذا
  • پرهیز از خوردن غذای داغ
  • آثار خوردن غذای داغ
    • لذت نبردن از غذا
    • خوب جویده نشدن غذا
    • بالا رفتن حرارت معده و اختلال در هضم
  • بیان روایات در پرهیز از غذای داغ
  • راه‌کارهایی برای پیشگیری
  • پرهیز از خوردن غذای سرد
  • آثار خوردن غذای سرد
  • نظم در ساعت غذا

چکیده آثار خوردن غذای داغ و غذای سرد:

  • از دیدگاه طب ایرانی، گرمی و سردی بالقوه یک غذا یعنی مزاج و طبع آن را (طبع غذا گرم است یا سرد؟) باید به دست بیاوریم و در تعامل با بدن آن را بررسی کنیم. امّا این که گرمی و سردی بالفعل یک غذا یعنی دمای غذا بالا یا پایین است خود اهمیت دارد.

  • وقتی یک غذای داغ را مصرف می‌کنید، از زمانی که وارد دهان می‌شود و با مخاط دهان برخورد می‌کند، حتی با ناحیۀ مخاط حلق و مسیر مری شما برخورد می‌کند؛ همه روی رشد و پرورش تأثیر می‌گذارد و باعث آزرده شدن، ایجاد التهاب، آسیب‌های سطحی و در طولانی مدت مشکلاتی مثل سرطان را به دنبال دارد. پس باید از خوردن غذای داغ پرهیز کرد.‌

  • خوردن غذای داغ دارای عوارض و مشکلاتی است که عبارت‌اند از:
    1. لذت نبردن از غذا (هدف اولیۀ غذا خوردن)
    2. خوب جویده نشدن غذا
    3. بالا رفتن حرارت معده و اختلال در هضم

  • در روایات نیز به این مهم تأکید شده است. چنان‌که حضرت رسول خدا (ص) می‌فرمایند: از غذای داغ پرهیز کنید.

  • هم در طب ایرانی و هم در توصیه‌های سلامتی بخش اسلام داریم که نباید غذاهای جامد و نوشیدنی‌ها را داغ مصرف کرد. در این زمینه راه‌کارهایی برای پیشگیری توصیه شده است که عبارت‌اند از:
    1. کسب آگاهی و تمرین
    2. کشیدن غذا در ظرفی غیر از ظرف طبخ
    3. صرف پیش غذا با فاصله قبل از غذا (مصرف آن به صورت کم‌حجم)

  • برای هضم مناسب، به حرارت و رطوبت مناسب در معده نیاز داریم. اگر این حرارت از یک حدی پایین‌تر برود هضم با اختلال مواجه می‌شود. بنابراین از خوردن غذای سرد نیز باید پرهیز کرد. غذایی که مستقیم از یخچال بیرون آورده‌اید یا با چیزی مثل یخ یا خنک‌کننده‌ها سرد کرده‌اید، به هضم آسیب می‌زند.

  • نظم داشتن برای ساعت غذا خوردن سبب می‌شود که بسیاری از مشکلات سردی و گرمی بالفعل حل شود.

 

توجه به دمای غذا

در این مقاله دربارۀ یکی از مسائل مهم در تدابیر تغذیه که تأثیر روی عادات شما می‌گذارد بحث می‌کنیم. این عادات روی نحوۀ رفتاری شما تأثیر می‌گذارد، روی مسیر تربیتی شما تأثیر می‌گذارد. می‌خواهیم در این مورد با شما صحبت کنیم. قصد داریم ببینیم غذا از نظر دمای آن، یعنی داغی یا سردی، چه تأثیری روی هضم یا سایر شرایط جذب و بهره‌وری از غذا می‌گذارد.

ببینید یک وقت ما از دیدگاه طب ایرانی می‌خواهیم گرمی و سردی را بالقوه بررسی کنیم. یعنی می‌خواهیم ببینیم آیا مزاج یک غذا، طبع یک غذا، به گرمی می‌زند یا به سردی می‌زند؟ (طبع غذا گرم است یا سرد است؟) این یک علم است، باید آن را به دست بیاوریم و در تعامل با بدن آن را بررسی کنیم. (غذای گرم یا سرد) با برخی مزاج‌ها سازگار است و با برخی از مزاج‌ها ناسازگار است. امّا یک وقتی داریم گرمی و سردی را از دیدگاه بالفعل بررسی می‌کنیم.

یعنی الآن دمای این غذا بالا است؟ یا دمای آن پایین است؟ یعنی حرارت بالفعل را داریم بررسی می‌کنیم. از هر دو دیدگاه مهم است که آیا غذای ما باید گرم مزاج باشد یا سرد مزاج باشد؟ باید اثرات آن را بررسی کنیم. آیا غذا داغ است؟ یا سرد است؟ خوردن آن مجاز است یا مجاز نیست؟ اگر خوردیم چه اثراتی روی بدن ما می‌گذارد؟

پرهیز از خوردن غذای داغ

وقتی یک غذای داغ را مصرف می‌کنید، از زمانی که وارد دهان شما می‌شود، یعنی با مخاط دهان شما برخورد می‌کند، با زبان شما برخورد می‌کند، حتی با ناحیۀ مخاط حلق و مسیر مری شما برخورد می‌کند؛ روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. یعنی باعث آزرده شدن، ایجاد التهاب، آسیب‌های سطحی و در طولانی مدت حتی ممکن است به مشکلاتی مثل سرطان‌ این قسمت‌ها منجر شود. این موارد در طب جدید خیلی شایع است و در مورد آن صحبت می‌شود.

آثار خوردن غذای داغ

در طب کلاسیک در مورد این‌که غذا نباید داغ مصرف شود مقالات زیادی داریم. صحبتی که می‌خواهیم این‌جا داشته باشیم این است که وقتی غذا را داغ می‌خوریم، از دیدگاه طب ما، چه مشکلی برای بدن پیش می‌آید؟

۱. لذت نبردن از غذا

یکی از مشکلات جدی که پیش می‌آید این است که اولاً شما هدف اولیه و ابتدایی که از خوردن یک غذا لازم دارید به دست نمی‌آورید. آن هدف چیست؟ شما می‌خواهید غذا بخورید لذت چشیدن، لذت مزه کردن و احساس آرامش از مراحل خوردن غذا داشته باشید امّا آن را از دست می‌دهید. خود این رعایت مراحل غذا خوردن یک اثر آرام‌بخشی دارد.

شما می‌دانید بحث آرامش در مباحث تربیت خیلی بحث مهمی است. یعنی یک کودکی یاد می‌گیرد که آرام غذا بخورد، با آرامش غذا بخورد. وقتی دارد غذا می‌خورد در اثر این حرارت نامناسب، یعنی داغی بیش از حد، تند و سراسیمه غذا نخورد. فقط غذا را نبلعد. بگذریم از تمام عوارضی که این غذای داغ در مسیر (خوردن تا هضم شدن) برای او ایجاد می‌کند.

خود آن احساس لذت و آرامش و مزه کردن غذاها، بازی با مزه‌های غذا که شما می‌توانید کار تربیتی آرام‌بخش در این مسیر با بچه‌های خود سر سفره داشته باشید. این‌که آرام آرام بخورید، مزه‌ها را تست کنید، لذت مزه‌ها را با هم تجربه کنید و به هم انتقال بدهید. خود این یک کار خیلی زیبا است، سر سفره‌ها می‌توانید انجام بدهید. این یک مطلب خیلی مهم است که بچه یا بزرگسال یا جوان ممکن است هنگام داغ خوردن غذا این لذت را از دست بدهد.

۲. خوب جویده نشدن غذا

دوم این‌که فرصت جویدن کامل غذا از دست می‌رود. جویدن مرحلۀ خیلی مهمی در هضم و جذب غذا است، تا مراحل انتهایی اگر غذا درست در دهان جویده نشود قسمتی از هاضمه نمی‌تواند آن را جبران کند. می‌دانیم هر چیزی که فرصت جویدن کامل و مناسب غذا را از ما بگیرد، حتماً در مراحل هضم نقص ایجاد می‌کند، در ایجاد یک خون خوب صالح نهایی اختلال ایجاد می‌کند. این خونی که قرار است برود و غذای اندام‌هایی مثل مغز شود، غذای اندام‌هایی مثل قلب و عضلات شود؛ مختل می‌شود. پس مسیرهای نهایی شما برای پرورش و رشد این اندام‌ها یا استفاده از آن‌ها در مسیر پرورش، با اختلال مواجه می‌شود.

۳. بالا رفتن حرارت معده و اختلال در هضم

در مورد معده همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که کیفیت مورد نیاز معدۀ ما برای یک هضم خوب و مناسب، یکی این است که حرارت مناسب داشته باشد، یکی این‌که رطوبت مناسب داشته باشد. یعنی اگر معده‌ای سرد شود هضم درستی نخواهد داشت. اگر معده‌ای خشک شود باز هضم خوبی نخواهد داشت. از آن سمت اگر حرارت مناسب معده بیش از حد شود، یعنی داغی بر آن غلبه کند، باز هم هضم اختلال پیدا می‌‌کند. اگر رطوبت زاید و زیاد بر آن غلبه کند باز هم اختلال هضم پیدا می‌کند. پس ما همیشه برای هضم دو کیفیت حرارت و رطوبت را نیاز داریم، امّا باید در حالت اعتدال و تناسب باشند.

وقتی غذای داغ می‌خورید، مشکلی پیش می‌آید و آن هم این‌که حرارت عادی معده از حد مطلوب خود فراتر می‌رود. پس اختلال در هضم غذاها به وجود می‌آید. عوارضی در مراحل هضم و جذب غذا ایجاد می‌‌کند. حرارت غذا از عوامل مهم سلامت هضم است، این را در ذهن خود داشته باشید. اگر می‌خواهید یک سیستم گوارش کارا و مطلوب داشته باشید، لازم است غذایی که می‌خورید داغ نباشد.

بیان روایات در پرهیز از غذای داغ

این نکته‌ای است که در روایات ما هم به آن خیلی تأکید شده است. مستقیماً از حضرت رسول خدا (ص) روایت داریم که: از غذای داغ پرهیز کنید.[1] یعنی جملۀ کاملاً مستقیم، بدون حاشیه (به این شکل از رسول خدا آمده است). در مورد علت آن هم می‌فرمایند: برکت غذا از بین می‌رود وقتی شما غذا را داغ می‌خورید. صبر کنید که غذا از داغی بیفتد، خنک شود، بخورید، گواراتر و پربرکت‌تر خواهد بود.

باز از پیامبر خدا (ص) داریم که از آشامیدن حَمیم، یعنی آب به غایت داغ، آب جوش، آب خیلی داغ، پرهیز کنید.[2]

یکی از یاران حضرت امام صادق (ع) می‌فرمایند: حضرت امام (ع) برای ما یک غذایی فرستادند که گرم بود و با آن پیام فرستادند پیش از این‌که غذا سرد شود بخورید، چرا که این برای شما خوش‌گوارتر است. یعنی این گونه، گوارش غذا بهتر است.

می‌خواهم بگویم هم در خوردنی‌ها، هم در نوشیدنی‌ها، تأکید مستقیم داریم. هم در طب ایرانی و هم در توصیه‌های سلامتی بخش اسلام داریم که نباید غذاهای جامد و نوشیدنی‌ها را داغ مصرف کرد.

راه‌کارهایی برای پیشگیری از خوردن غذای داغ

چند راهکار برای شما بیان می‌کنیم، این کارها را انجام بدهید تا بتوانید اگر خدای ناکرده به خوردن غذای داغ عادت کرده‌اید، این عادت برطرف شود.

۱. کسب آگاهی و تمرین

یکی از راهکارهای عملی این است که مدام با هم تمرین کنید. این خیلی مهم است. یعنی آگاهی پیدا کردن، اولین قدم اصلاح عادات است. همین که شما الآن مخاطب ما هستید، دارید مرور می‌کنید این عادت غلط است و بسیار آسیب‌زا برای بدن شما است. حتی در مسیر استفاده از قوای عقلی، مغزی و قلبی که مسیر رشد و پرورش شما و کودکان شما را در برمی‌گیرد، خیلی خوب است که این عادت را ترک کنیم. قدم اول این است که منطقی باشید، به آن مسلط شوید، بعد این منطق را به فرزندان خود، به جوانان خود منتقل کنید.

۲. کشیدن غذا در ظرفی غیر از ظرف طبخ

راهکار عملی به کار ببرید، مثلاً هیچ وقت مستقیماً غذا را از روی اجاق گاز سر سفره نیاورید. این عادت را ترک کنید. غذا در ظرف دیگری کشیده شود، هوا بخورد، بخارات آن برطرف شود، دمای مناسب پیدا کند. بعد سر سفره بیاورید. این عادتی که بعضی خانواده‌ها دارند میز غذا در همان آشپزخانه و نزدیک اجاق است، غذا مستقیم از اجاق روی میز غذا می‌آید. هنوز در حال جوشیدن است، هنوز غذا حرارت از خود نشان می‌دهد، شروع به خوردن می‌کنند. این عادت باید برطرف شود.

۳. صرف پیش غذا با فاصله قبل از غذا

یک راهکار عملی دیگر این است شما یاد بگیرید اگر عادت به مصرف پیش غذا دارید، مثل خوردن سالاد یا سوپ ساده؛ عادت کنید زمانی مثلاً 20 دقیقه یا یک ربع قبل از شروع غذا، قبل از کشیدن و آوردن غذا روی سفره؛ سالاد یا سوپی که به عنوان پیش غذا آماده کرده‌اید مصرف کنید. اجازه بدهید هضم شود. این نکته را هم رعایت کنید که پیش غذا کم حجم باشد.

 

https://imanoor.com/blog/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%BA/

0
2 سال پیش توسط: نیلوفر موسوی

تعادل در همه قسمت های زندگی توصیه شده است این تعادل در خوردن غذا هم باید رعایت شود.یهنی هم مقدار غذایی که می خوریم زیاد و کم نباشد و هم اینکه غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

خوردن غذای سرد و داغ مضر است

عوارض مصرف غذاهای خیلی داغ

 

پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفتگو با ما، گفت:غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

وی افزود:اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.

این متخصص اضافه کرد:برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می شود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

غذاهای خیلی سرد به بدن آسیب وارد می کنند.

مضرات مصرف غذاهای خیلی سرد

 

وی افزود:استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

فرح بخش، اذعان داشت:بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود.اگر غذای نگهداری شده در یخچال 3 تا 4 بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی های میکروبی نیز خواهد داشت. 

مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین تر از غذای تازه است. به همین دلیل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ وجه توصیه نمی شود.  تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی  در همان وعده ای که پخته می شود، خورده شود. 

0
2 سال پیش توسط: سیده فاطمه موسوی

تعادل در خوردن غذا هم باید رعایت شود.یهنی هم مقدار غذایی که می خوریم زیاد و کم نباشد و هم اینکه غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

خوردن غذای سرد و داغ مضر است

عوارض مصرف غذاهای خیلی داغ
 

پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفتگو با ما، گفت:غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

وی افزود:اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.

این متخصص اضافه کرد:برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می شود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

غذاهای خیلی سرد به بدن آسیب وارد می کنند.

مضرات مصرف غذاهای خیلی سرد
 

وی افزود:استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

فرح بخش، اذعان داشت:بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود.اگر غذای نگهداری شده در یخچال 3 تا 4 بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی های میکروبی نیز خواهد داشت. 

مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین تر از غذای تازه است. به همین دلیل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ وجه توصیه نمی شود.  تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی  در همان وعده ای که پخته می شود، خورده شود. 

خیلی سرد چه ضرری برای ما دارد؟

غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

به طور معمول هر غذایی که وارد بدن می‌شود، در اولین قدم باید تعادل دمایی با بدن پیدا کند، بنابراین خوردن مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد به دلیل زمان بر بودن فرایند تعادل دما با دمای بدن، ممکن است اختلالاتی در هضم غذا به وجود آورد.

استفاده از غذاهای خیلی سرد می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده،

این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه می کند.

در این بین کشته شدن سلول‌های سطح دهان و مری و از بین رفتن مخاط سطحی آن مهم‌ترین آسیبی است که خوردن خوراکی‌ها به خصوص مایعات داغ ممکن است برای بدن به دنبال داشته باشد،

همچنین در برخی موارد ممکن در دیواره معده آسیب شود.

کشته شدن سلول‌های سطح مری و دهان بر اثر حرارت بالا باعث ایجاد سوزش در این نواحی شده و ممکن است اختلالاتی در بلع بیمار به وجود آورد.

علاوه بر تمامی آسیب‌های ذکرشده، تکرار این کار در دفعات بالا احتمال ابتلا به سرطان مری را به شدت بالا می‌برد.

برای مثال در برخی مناطق از کشور که خوردن چای بسیار داغ مرسوم است، شاهد شیوعی بیشتر از انواع سرطان مری به خصوص از نوع سنگفرشی آن هستیم.

تحقیق کنید خوردن خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد چه ضرری برای ما دارد؟

پیامبر خدا(ص): از غذای داغ حذر کنید چرا که برکت را از میان می برد و بر ما باد غذای سرد چرا که گواراتر و پر برکت تر است.

پیامبر اکرم (ص): غذایتان را سرد کنید تا در آن به شما برکت داده شود.

امام علی(ع): غذای داغ را بگذارید تا سرد شود. چرا که نزد پیامبر خدا غذایی داغ آوردند و ایشان فرمود آن را بگذارید تا سرد شود چنین نیست که خداوند آتش را خوراکمان کرده باشد و نیز برکت در غذای سرد است.

امام صادق(ع): ما از خوردن آتش نهی شده ایم دست بدارید چرا که برکت در سرد شدن آن است.

0
2 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

 

تحقیق کنید خوردن خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد چه ضرری برای ما دارد؟

تحقیق کنید خوردن خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد چه ضرری برای ما دارد؟

غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

به طور معمول هر غذایی که وارد بدن می‌شود، در اولین قدم باید تعادل دمایی با بدن پیدا کند، بنابراین خوردن مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد به دلیل زمان بر بودن فرایند تعادل دما با دمای بدن، ممکن است اختلالاتی در هضم غذا به وجود آورد.

استفاده از غذاهای خیلی سرد می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده،

این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه می کند.

در این بین کشته شدن سلول‌های سطح دهان و مری و از بین رفتن مخاط سطحی آن مهم‌ترین آسیبی است که خوردن خوراکی‌ها به خصوص مایعات داغ ممکن است برای بدن به دنبال داشته باشد،

همچنین در برخی موارد ممکن در دیواره معده آسیب شود.

کشته شدن سلول‌های سطح مری و دهان بر اثر حرارت بالا باعث ایجاد سوزش در این نواحی شده و ممکن است اختلالاتی در بلع بیمار به وجود آورد.

علاوه بر تمامی آسیب‌های ذکرشده، تکرار این کار در دفعات بالا احتمال ابتلا به سرطان مری را به شدت بالا می‌برد.

برای مثال در برخی مناطق از کشور که خوردن چای بسیار داغ مرسوم است، شاهد شیوعی بیشتر از انواع سرطان مری به خصوص از نوع سنگفرشی آن هستیم.

تحقیق کنید خوردن خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد چه ضرری برای ما دارد؟

پیامبر خدا(ص): از غذای داغ حذر کنید چرا که برکت را از میان می برد و بر ما باد غذای سرد چرا که گواراتر و پر برکت تر است.

پیامبر اکرم (ص): غذایتان را سرد کنید تا در آن به شما برکت داده شود.

امام علی(ع): غذای داغ را بگذارید تا سرد شود. چرا که نزد پیامبر خدا غذایی داغ آوردند و ایشان فرمود آن را بگذارید تا سرد شود چنین نیست که خداوند آتش را خوراکمان کرده باشد و نیز برکت در غذای سرد است.

امام صادق(ع): ما از خوردن آتش نهی شده ایم دست بدارید چرا که برکت در سرد شدن آن است.

سایت کلاس درسی

سایت سلامتی

سایت نمناک

سایت خبرنگاران جوان

پاورپوینت های درسی

ارتفاع خزه ها از چند سانتی متر بیشتر نمی شود

لکچر درمورد فصل ها

تحقیق در مورد یخدان ها و یخچال های قدیمی

چرا روز ملی شدن صنعت نفت تعطیل رسمی است

نامه ای به امام زمان در مورد کرونا

منبع مطلب : kelasedarsi.ir

مدیر محترم سایت kelasedarsi.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

خوردن غذا های خیلی داغ و سرد ممنوع!

خوردن غذا های خیلی داغ و سرد ممنوع!

مضرات مصرف غذا های خیلی داغ و سرد:

تعادل در همه قسمت های زندگی توصیه شده است این تعادل در خوردن غذا هم باید رعایت شود.یهنی هم مقدار غذایی که می خوریم زیاد و کم نباشد و هم اینکه غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

 

عوارض مصرف غذاهای خیلی داغ

پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفتگو با ما، گفت:غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

وی افزود:اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.

این متخصص اضافه کرد:برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می شود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

 

مضرات مصرف غذاهای خیلی سرد

وی افزود:استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

فرح بخش، اذعان داشت:بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود.اگر غذای نگهداری شده در یخچال 3 تا 4 بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی های میکروبی نیز خواهد داشت. 

مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین تر از غذای تازه است. به همین دلیل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ وجه توصیه نمی شود.  تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی  در همان وعده ای که پخته می شود، خورده شود. 

منبع مطلب : namnak.com

مدیر محترم سایت namnak.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

مضرات مصرف غذا های خیلی داغ و سرد:

 

 

تعادل در همه قسمت های زندگی توصیه شده است این تعادل در خوردن غذا هم باید رعایت شود.یهنی هم مقدار غذایی که می خوریم زیاد و کم نباشد و هم اینکه غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

خوردن غذای سرد و داغ مضر است

عوارض مصرف غذاهای خیلی داغ

 

پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفتگو با ما، گفت:غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

وی افزود:اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.

این متخصص اضافه کرد:برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می شود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

غذاهای خیلی سرد به بدن آسیب وارد می کنند.

مضرات مصرف غذاهای خیلی سرد

 

وی افزود:استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

فرح بخش، اذعان داشت:بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود.اگر غذای نگهداری شده در یخچال 3 تا 4 بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی های میکروبی نیز خواهد داشت. 

مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین تر از غذای تازه است. به همین دلیل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ وجه توصیه نمی شود.  تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی  در همان وعده ای که پخته می شود، خورده شود. 

https://namnak.com/%D8%BA%D8%B0%D8%A7-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D8%AE%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9.p14144

تحقیق کنید خوردن خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد چه ضرری برای ما دارد؟

  دسته بندی: تحقیق فارسیمقالات 20 / 04 / 2020  بازدید

تحقیق کنید خوردن خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد چه ضرری برای ما دارد؟

مقدمه:

غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

به طور معمول هر غذایی که وارد بدن می‌شود، در اولین قدم باید تعادل دمایی با بدن پیدا کند، بنابراین خوردن مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد به دلیل زمان بر بودن فرایند تعادل دما با دمای بدن، ممکن است اختلالاتی در هضم غذا به وجود آورد.

 

 

مضرات خوراکی ها و نوشیدنی سرد و داغ:

استفاده از غذاهای خیلی سرد می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده،

این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه می کند.

 

 

احتمال ابتلا به سرطان مری

در این بین کشته شدن سلول‌های سطح دهان و مری و از بین رفتن مخاط سطحی آن مهم‌ترین آسیبی است که خوردن خوراکی‌ها به خصوص مایعات داغ ممکن است برای بدن به دنبال داشته باشد،

همچنین در برخی موارد ممکن در دیواره معده آسیب شود.

کشته شدن سلول‌های سطح مری و دهان بر اثر حرارت بالا باعث ایجاد سوزش در این نواحی شده و ممکن است اختلالاتی در بلع بیمار به وجود آورد.

علاوه بر تمامی آسیب‌های ذکرشده، تکرار این کار در دفعات بالا احتمال ابتلا به سرطان مری را به شدت بالا می‌برد.

 

 

مثالی برای عوارض خوردن چای داغ:

برای مثال در برخی مناطق از کشور که خوردن چای بسیار داغ مرسوم است، شاهد شیوعی بیشتر از انواع سرطان مری به خصوص از نوع سنگفرشی آن هستیم.

تحقیق کنید خوردن خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد چه ضرری برای ما دارد؟

حدیث درباره خوردن غذا به صورت داغ:

پیامبر خدا(ص): از غذای داغ حذر کنید چرا که برکت را از میان می برد و بر ما باد غذای سرد چرا که گواراتر و پر برکت تر است.

پیامبر اکرم (ص): غذایتان را سرد کنید تا در آن به شما برکت داده شود.

امام علی(ع): غذای داغ را بگذارید تا سرد شود. چرا که نزد پیامبر خدا غذایی داغ آوردند و ایشان فرمود آن را بگذارید تا سرد شود چنین نیست که خداوند آتش را خوراکمان کرده باشد و نیز برکت در غذای سرد است.

امام صادق(ع): ما از خوردن آتش نهی شده ایم دست بدارید چرا که برکت در سرد شدن آن است.

 

منابع:

سایت کلاس درسی

سایت سلامتی

سایت نمناک

سایت خبرنگاران جوان

تاثیر غذاهای سرد و داغ بر بدن

استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می‌تواند با آسیب‌های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم‌های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

تاثیر غذاهای سرد و داغ بر بدنخوردن غذای خیلی سرد موجب اسپاسم‌های ناگهانی شدید عروقی سر و صورت در افراد می‌شود.

یک متخصص تغذیه، گفت: غذای بسیار داغ می‌تواند باعث سوختگی در جوانه‌های چشایی شده و به عملکرد آن‌ها آسیب وارد کند.

پیام فرح بخش افزود: اگر سوختگی جوانه‌های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.

این متخصص اضافه کرد: برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می‌شود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

وی افزود: استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می‌تواند با آسیب‌های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم‌های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

فرح‌بخش، اذعان داشت: بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود. اگر غذای نگهداری شده در یخچال 3 تا 4 بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی‌های میکروبی نیز خواهد داشت.

https://www.asriran.com/fa/news/393218/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D9%86

ممنوعیت خوردن غذاهای خیلی داغ و سرد

خوردن غذا در برنامه همه افراد وجود دارد اما اینکه چه نوع غذا یی و چگونه مصرف شود در سلامتی انسان ها تاثیر فراوان دارد. پزشکان خوردن غذا های خیلی داغ و خیلی سرد را مضر می دانند.

مضرات مصرف غذا های خیلی داغ و سرد:

تعادل در همه قسمت های زندگی توصیه شده است این تعادل در خوردن غذا هم باید رعایت شود.یهنی هم مقدار غذایی که می خوریم زیاد و کم نباشد و هم اینکه غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

پیام فرح بخش متخصص تغذیه گفت:غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

وی افزود:اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.

این متخصص اضافه کرد:برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می شود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

وی افزود:استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

فرح بخش، اذعان داشت:بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود.اگر غذای نگهداری شده در یخچال ۳ تا ۴ بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی های میکروبی نیز خواهد داشت.

مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین تر از غذای تازه است.

به همین دلیل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ وجه توصیه نمی شود.

تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی  در همان وعده ای که پخته می شود، خورده شود.

https://salamati.ir/2017/04/10/%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D8%AF/

آیا مصرف غذاهای خیلی سرد ما را بیمار میکنند؟

غذای سرد

 

پیامبراکرم (ص)،امام علی (ع)،امام صادق(ع)،امام موسی بن جعفر(ع) و دیگر امامان کسانی بوده اند که در زندگی شان بیش از حد چیزی را مصرف نمیکرده اند و اسرافی در زندگی گهر بارشان وجود نداشته است.اسراف کردن کار اشتباهی است و از این رو خیلی از خانواده ها بخاطر اسراف نشدن غذاها را باقی میگذارند و برخی از آن ها غذای سرد را بدون گرم کردن مصرف میکنند.

 

 

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف غذاهای خیلی سرد موجب بروز بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود.نسرین علیزاده افزود: بارها مشاهده شده است که افراد پس از نوشیدن آب خیلی سرد و یا نوشابه‌هایی که درجه حرارت آنها بسیار پایین بوده دچار دل درد و یا تیر کشیدن شده‌اند.

وی ادامه داد: حرارت مواد مصرفی در معده به حد متعادل و مطلوب برای هضم و سپس جذب است به این ترتیب هرچه غذا از دمای مطلوب فاصله داشته باشد احتمال بیشتری برای ناراحتی و سنگینی دستگاه گوارش وجود خواهد داشت.

علیزاده با اشاره به اینکه بسیاری از افراد عادت به مصرف مواد غذایی خیلی گرم یا به عبارتی داغ دارند، اظهار داشت: از آنجایی که یکی از وظایف مهم معده، تعدیل حرارت غذا و رساندن دمای آن به حد مطلوب است بنابراین مصرف غذاهای خیلی گرم بار سنگینی برای معده بوده و وظیفه معده را به منظور تعدیل حرارت غذا مشکل‌تر می‌کند و این امر چنانچه ادامه یابد موجب احساس سنگینی و ناراحتی در معده خواهد شد.

به گفته وی علاوه بر آن مصرف غذاهای داغ خطر بروز سرطان‌های دستگاه گوارش به خصوص سرطان مری را افزایش می دهد.

این مسوول با بیان اینکه برخی از افراد عادت دارند که مواد خیلی گرم و سرد را با یکدیگر و یا با فاصله کوتاه میل کنند، تصریح کرد: این امر به سلامت دندان‌ها که ابزار بسیار مهم برای عمل هضم و جذب است لطمه وارد می‌کند و موجب ترک خوردن مینای دندان می‌شود که نتیجه آن پوسیدگی و فساد دندانها است.

وی افزود: لطمه دیگری که این امر به بدن وارد می کند بروز اختلال و درد در معده است که سبب مانع کفایت هضم و جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود.

https://www.hidoctor.ir/217637_%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%DA%A9.html/

خوردن غذا های خیلی داغ و سرد ممنوع!

مضرات مصرف غذا های خیلی داغ و سرد: تعادل در همه قسمت های زندگی توصیه شده است این تعادل در خوردن غذا هم باید رعایت شود.یهنی هم مقدار غذایی که می خوریم زیاد و کم نباشد و هم اینکه غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد. چون خوردن غذای سرد یا.(191)..

معرفی تمام خوراکی های مزاج گرم برای رهایی از سردی بدن

02 · گلابی گرم و تر. انار سرد و تر. خرما گرم و خشک و به معتدل است. قیسی و گیلاس گرم و تر است. شفتالو. آلبالو و آلو سرد و تر هستند. زیتون رسیده گرم و تر ولی زیتون کال سرد و خشک است. 2..

ویتامین C و خوراک‌های با طبع گرم. كرونا را شكست می‌دهند

غذاهای سرد نخوریم. ویتامین e نخوریم و. از نخستین روز ورود كرونا به كشور. هزار و یك بخور و نخور به خورد هم داده‌ا‌یم! استناد همه ما هم فضای مجازی و دستورهایی بود كه به اسم این و آن دست به دست می‌شد.

فهرست غذاهایی با طبع گرم و سرد

فهرست غذاهایی با طبع گرم و سرد: میوه ها و دانه های گرم وتر: انجیر. انگور. بادام زمینی. بادام شیرین. بادام کوهی. به. تخم خربزه. توت (شاه توت). انواع توت ها. خربزه. هویج ( زردک). سیب. شلغم. کدو. کنجد. گلاب. لوبیا قرمز. میوه ها و دانه های گرم و خشک:..

خوردن این خوراکی‌ها با یکدیگر ممنوع است! – تابناک.

دیگر همه می‌دانیم بعضی از خوراکی‌ها را نباید با هم خورد. چرا که منجر به حساسیت غذایی می‌شود. خارش پوست. کهیر. تحریک‌های پوستی. تغییرات تنفسی یا حالت خفگی. برخی از نشانه‌های مسمومیت و حساسیت غذایی است. به‌ طور کلی در طب سنتی. درهم‌خوری ممنوع شده. دلیلش این است که مواد..

https://wikivedia.ir/31338/

0
2 سال پیش توسط: زهره چراغی


به طور معمول هر غذایی که وارد بدن می‌شود، در اولین قدم باید تعادل دمایی با بدن پیدا کند، بنابراین خوردن مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد به دلیل زمان بر بودن فرایند تعادل دما با دمای بدن، ممکن است اختلالاتی در هضم غذا به وجود آورد.

استفاده از غذاهای خیلی سرد می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده،

این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه می کند.

در این بین کشته شدن سلول‌های سطح دهان و مری و از بین رفتن مخاط سطحی آن مهم‌ترین آسیبی است که خوردن خوراکی‌ها به خصوص مایعات داغ ممکن است برای بدن به دنبال داشته باشد،

همچنین در برخی موارد ممکن در دیواره معده آسیب شود.

کشته شدن سلول‌های سطح مری و دهان بر اثر حرارت بالا باعث ایجاد سوزش در این نواحی شده و ممکن است اختلالاتی در بلع بیمار به وجود آورد.

علاوه بر تمامی آسیب‌های ذکرشده، تکرار این کار در دفعات بالا احتمال ابتلا به سرطان مری را به شدت بالا می‌برد.

برای مثال در برخی مناطق از کشور که خوردن چای بسیار داغ مرسوم است، شاهد شیوعی بیشتر از انواع سرطان مری به خصوص از نوع سنگفرشی آن هستیم.

مصرف غذاهای خیلی سرد موجب بروز بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود. بارها مشاهده شده است که افراد پس از نوشیدن آب خیلی سرد و یا نوشابه‌هایی که درجه حرارت آنها بسیار پایین بوده دچار دل درد و یا تیر کشیدن شده‌اند.

حرارت مواد مصرفی در معده به حد متعادل و مطلوب برای هضم و سپس جذب است به این ترتیب هرچه غذا از دمای مطلوب فاصله داشته باشد احتمال بیشتری برای ناراحتی و سنگینی دستگاه گوارش وجود خواهد داشت.

بسیاری از افراد عادت به مصرف مواد غذایی خیلی گرم یا به عبارتی داغ دارند، از آنجایی که یکی از وظایف مهم معده، تعدیل حرارت غذا و رساندن دمای آن به حد مطلوب است بنابراین مصرف غذاهای خیلی گرم بار سنگینی برای معده بوده و وظیفه معده را به منظور تعدیل حرارت غذا مشکل‌تر می‌کند و این امر چنانچه ادامه یابد موجب احساس سنگینی و ناراحتی در معده خواهد شد.
علاوه بر آن مصرف غذاهای داغ خطر بروز سرطان‌های دستگاه گوارش به خصوص سرطان مری را افزایش می دهد.

برخی از افراد عادت دارند که مواد خیلی گرم و سرد را با یکدیگر و یا با فاصله کوتاه میل کنند،  این امر به سلامت دندان‌ها که ابزار بسیار مهم برای عمل هضم و جذب است لطمه وارد می‌کند و موجب ترک خوردن مینای دندان می‌شود که نتیجه آن پوسیدگی و فساد دندانها است.

لطمه دیگری که این امر به بدن وارد می کند بروز اختلال و درد در معده است که سبب مانع کفایت هضم و جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود.

پیامبراکرم (ص)،امام علی (ع)،امام صادق(ع)،امام موسی بن جعفر(ع) و دیگر امامان کسانی بوده اند که در زندگی شان بیش از حد چیزی را مصرف نمیکرده اند و اسرافی در زندگی گهر بارشان وجود نداشته است.اسراف کردن کار اشتباهی است و از این رو خیلی از خانواده ها بخاطر اسراف نشدن غذاها را باقی میگذارند و برخی از آن ها غذای سرد را بدون گرم کردن مصرف میکنند.

پیامبر خدا(ص): از غذای داغ حذر کنید چرا که برکت را از میان می برد و بر ما باد غذای سرد چرا که گواراتر و پر برکت تر است.

پیامبر اکرم (ص): غذایتان را سرد کنید تا در آن به شما برکت داده شود.

امام علی(ع): غذای داغ را بگذارید تا سرد شود. چرا که نزد پیامبر خدا غذایی داغ آوردند و ایشان فرمود آن را بگذارید تا سرد شود چنین نیست که خداوند آتش را خوراکمان کرده باشد و نیز برکت در غذای سرد است.

امام صادق(ع): ما از خوردن آتش نهی شده ایم دست بدارید چرا که برکت در سرد شدن آن است.

تعادل در همه قسمت های زندگی توصیه شده است این تعادل در خوردن غذا هم باید رعایت شود.یعنی هم مقدار غذایی که می خوریم زیاد و کم نباشد و هم اینکه غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

عوارض مصرف غذاهای خیلی داغ
پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفتگو با ما، گفت:غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

وی افزود:اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.

این متخصص اضافه کرد:برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می شود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

مضرات مصرف غذاهای خیلی سرد
وی افزود:استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

فرح بخش، اذعان داشت:بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود.اگر غذای نگهداری شده در یخچال 3 تا 4 بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی های میکروبی نیز خواهد داشت.

مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین تر از غذای تازه است. به همین دلیل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ وجه توصیه نمی شود.  تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی  در همان وعده ای که پخته می شود، خورده شود.

خوردن غذای خیلی سرد موجب اسپاسم‌های ناگهانی شدید عروقی سر و صورت در افراد می‌شود.

یک متخصص تغذیه، گفت: غذای بسیار داغ می‌تواند باعث سوختگی در جوانه‌های چشایی شده و به عملکرد آن‌ها آسیب وارد کند.

اگر سوختگی جوانه‌های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.
برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می‌شود غذای بسیار داغ مصرف نشود. استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می‌تواند با آسیب‌های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم‌های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.
بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود. اگر غذای نگهداری شده در یخچال 3 تا 4 بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی‌های میکروبی نیز خواهد داشت.

loader

لطفا شکیبا باشید ...